Direktøren for Tour de France har ingen planerom en fremtidig dansk Tour-start.

Direktøren for verdens største cykelløb, Christian Prudhomme, var torsdag i Danmark for at tale med landets øverste spidser om muligheden for, at København en dag kan blive startby for selveste Tour de France.

Den franske cykelchef var i godt humør og fortalte i høflige fraser om den danske interesse. Men klare løfter havde han ikke taget med.

Han indledte oven i købet med at skyde det danske håb om at gøre det i 2018 ned. Føleren fraden danske Tour-komitéhavde været for sent ude, lød forklaringen.

I stedet må gruppen med erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) satse på et bud om at agere startby i enten 2019 eller 2020.

Det var beskeden, da Christian Prudhomme mødte den danske presse i Troels Lund Poulsens ministerium.

»Jeg føler viljen fra folkene i København og Danmark til, at de måske en dag kan arrangere starten på Tour de France,« sagde Christian Prudhomme og fortsatte:

»Det vil i så fald være meget langt væk fra Frankrig. Det ville være den nordligste begyndelse i løbets historie. Hvis det skulle ske, ville vi skulle flyve til Frankrig efter de første etaper og samtidig begynde løbet en fredag i stedet for lørdag.«

Den danske ambition om at få Tour de France til Danmark er ikke til at tage fejl af. Der er allerede afsat næsten 100 millioner kr. til projektet, og i går blev Christian Prudhomme præsenteret for nogle af landets mest prominente og magtfulde mænd.

Foruden ministeren var Tour-bossen forbi Københavns overborgmester Frank Jensen (S), og om aftenen blev han trakteret som en statsmand på Marienborg sammen med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og Kronprins Frederik.

Men det er hverken millioner eller promp og pragt, der betyder noget for Prudhomme, lod han forstå.

»Der er altid et spørgsmål om penge. Men først og fremmest handler det om passionen. Om landets historie med cykling. For mig er Danmarks vigtigste fordel, at alle i landet cykler. Det er meget imponerende,« sagde han.

Selvom Christian Prudhomme har taget sig tid til at tage til København for at lytte på det danske bud, vil det bryde med hans egen og ASOs tidligere holdning om, at Danmark er uegnet som startby for verdens største cykelløb, hvis det altså skulle lykkes.

Prudhomme var da heller ikke helt klar i mælet om, hvorvidt han havde foretaget et holdningsskifte.

»Vi ved, at hvis vi får en start i København, vil der være tre etaper i Danmark, og derefter vil vi tage til Frankrig. Når vi vælger, hvor Tour-starten skal være, har det stor indflydelse på hele ruten, for uanset hvad skal vi igennem Pyrenæerne. Så måden, vi sammensætter ruten på, er meget afhængig af vores valg. Men det er vores valg. Jeg ved ikke, om vi tænker anderledes, end vi har gjort før i tiden, men man skal aldrig sige aldrig,« sagde han.

Hos erhvervs- og vækst-ministeren er det nu tid til at skabe et officielt bud på at arrangere Tour-starten og få det sendt af sted til bunken af andre interesserede ansøgere.

»Vi vil gå efter et par bud, som ligger længere fremme i tiden. Det har jeg talt med Christian Prudhomme om, og vi kommer til at aflevere et bud i 2016. Og så håber jeg, at vi inden for et tidspunkt om ikke alt for langt tid ser, at det er muligt at få Tour-starten til København,« sagde Troels Lund Poulsen.