Den detroniserede Tour-konge bør lære nye sider af sit cykelhåndværk for at undgå nyt mareridt, mener ekspert.

Spids albuerne. Kør din indre kriger i stilling. Og lær, hvad det vil sige at kæmpe for hver en centimeter vej. Også når den mest af alt ligner en gudsforladt markvej.

Sådan lyder rådet fra den skotske 1980er-stjerne Robert Millar i en hvas kommentar, hvor der bliver sået tvivl om Chris Froomes basale evner som cykelrytter. Og hvis Team Skys kaptajn skal gøre sig håb om at genvinde verdens vigtigste cykelløb, må han udvide sit repertoire.

- Det største problem for Sky bliver at lære ham nogle af de trick og det håndværk, der er så elsket af belgierne. At man kan hoppe fra vejen op på fortorvet, at man kan bide sig fast i sidevindsvifter, og at man kan tage en anden mands plads i feltet, ikke fordi du som sådan behøver den, men fordi du ved, han er nødt til at give den fra sig.

- Froome har ikke råd til at miste fem pladser i hvert sving, eller fordi folk lige kommer for tæt på ham, og han skal kunne holde hjulet på en holdkammerat på de smalle veje i Holland og Belgien, hvor det bliver en kamp dagen lang. De første etaper i næste års Tour bliver et mareridt for en mand, der er dårlig til at håndtere sin cykel, siger Robert Millar.

I 2015 skydes Tour de France i gang i Utrecht og der venter en første uge, med masser af udfordringer på smalle vindblæste veje, belgiske bakkedrag og nordfranske brosten. Nogenlunde samme menu, som i i år resulterede i serielle styrt for Chris Froome, inden han forlod verdens vigtigste cykelløb med to brækkede håndled og en flosset kampmoral på femte etape.

Det scenario skal både Chris Froome og Team Sky tage ved lære af. Men det kræver, at det britiske storhold visker tavlen ren og ikke blindt repeterer de Tour-forberedelser, som på mange måder har været banebrydende. I stedet for højdetræning og etapeløb i overmål, skal Chris Froome og Tour-truppen ud og køre de taktisk komprimerede og højspændte klassikere.

- Ingen med seriøse planer om at køre for klassementet i Tour de France har råd til at begrænse sig til udelukkende at køre etapeløb og være i træningslejr frem mod juli. De skal inkorporere endagesløb oppe mod nord, i vind og regn, mod en masse desperadoer, som ikke har respekt for din person. Det er ikke nogen fornøjelse, men det er den eneste måde at lære det på, mener Millar.