Michael Mørkøv (Katusha) er ikke tilfreds med sikkerheden på den afsluttende del af etaperne i Tour de France, hvor tilskuerne ofte står meget tæt på rytterne, der på de flade sprinteretaper kommer buldrende forbi.

»Det føltes som at være blevet slået med et kæmpe boldtræ.«

Da Michael Mørkøv (Katusha) mødte en skare af danske journalister før starten på anden etape, havde han stadig store smerter i sit ben efter et godt gammeldags trælår, som han pådrog sig i det voldsomme styrt på afslutningen af 1. etape. Mørkøv ramte en tilskuer og væltede derefter i høj fart.

Det får ham til at efterlyse bedre sikkerhed.

»Det er fuldstændig vanvittigt, at publikum kan stå så tæt på os på den sidste kilometer. En løsning kunne være at sætte to barrierer op, så ikke de kan nå ud på vejen, når vi kommer med 70 kilometer i timen. I virkeligheden forstår jeg heller ikke, at folk tør stå så tæt på, sagde Michael Mørkøv til bt.dk.

Michael Mørkøv, da han varmede op til anden etape.
Michael Mørkøv, da han varmede op til anden etape.
Vis mere

Han får opbakning fra Katushas Team Manager, Viacheslav Ekimov.

»Vi har indlysende brug for mere sikkerhed i disse afslutninger - især på en etape som den i går, hvor sprinten går ligeud, og de ender med at køre 80 kilometer i timen på en smal vej. Man bliver nødt til at tænke på rytternes sikkerhed. I går skulle  tilskuer-hegnet efter min mening være skubbet minimum en meter bagud.«

»Desuden har Tour-ledelsen en opgave i at gøre tilskuerne opmærksom på risikoen ved at være så tæt på en spurt,« fortæller til Ekimov til bt.dk.

Kim Andersen, der er sportsdirektør på Luxembourg-mandskabet Trek Segafredo, er enig i, at tiden er inde til at kigge på sikkerheden i afslutningerne.

»Man skulle måske overveje at putte et jern ekstra på hegnene, så tilskuerne ikke kan række en hånd ind i rytterens bane. Lige nu står de og vifter med hænderne ude foran rytterne, og det er sindssygt farligt. Det er nok en af de næste ting, man skal arbejde videre på,« siger den danske sportsdirektør.

Mørkøv fornemmede, hvordan han blev ramt af en tilskuers arm eller ben, der stak ud gennem den sølvgrå metalbarriere, men heldigvis var han ikke mere medtaget af styrtet, end at han kan fortsætte i Tour de France og stille og roligt køre trælåret væk.