Jakob Fuglsang cykler umiddelbart i skyggen af Astana-kaptajnen Vincenzo Nibali i karrierens første Giro d’Italia, men det behøver ikke stå i vejen for danskerens ambitioner i klassementet. Tværtimod kan Nibalis status og favoritrolle blive en fordel, siger Fuglsang.

To mænd taler begejstret foran det rullende blikskur i lyseblåt, som udgør Astanas holdbus til løb rundt om i verden. Et moderigtigt halstørklæde og et par tonede solbriller afslører deres nationalitet mindst lige så godt som de italienske gloser.

De to fans venter på Vincenzo Nibali, der sammen med danske Jakob Fuglsang slapper af i holdbussen efter 2016-udgaven af Liège-Bastogne-Liège. Vincenzo NIbali slentrer kort tid efter ud til de efterhånden obligatoriske selfie-billeder - til stor jubel. Fuglsang passerer ubemærket.

Når 99. udgave af Giro d’Italia begynder i dag i den hollandske by Apeldoom, kan vi uden tvivl forvente de samme scener udspille sig igen foran Astana-rytternes motordrevne transportmiddel. Alle øjne hviler på hjemmebanehelten og -favoritten Vincenzo Nibali, mens den danske holdkammerat bevæger sig en smule mere ude af synsfeltet. Nibalis status og favoritrolle ødelægger dog på ingen måde danskerens ambitioner om et top fem-resultat - tværtimod.

»Der er et stort pres på ham og også en forventning om, at han stiller op i højre og venstre. Til at begynde med holder de andre hold nok først og fremmest øje med ham, og det kan godt blive min fordel,« siger Jakob Fuglsang.

I bunden af artiklen kan du læse tre vinderbud og et par af outsiderne til Giro-titlen.

Dette års Giro d’Italia er udråbt til at være Nibalis store hjemkomst, og ligesom det er tilfældet for Jakob Fuglsang, udgør den italienske rundtur sæsonens foreløbige højdepunkt for ‘Hajen fra Messina’. En objektiv betragter kunne derfor få den tanke, at der skal køres for Nibali for enhver pris, men sådan behøver det ikke nødvendigvis at være.

»Hvis jeg kører stærkt nok, tror jeg ikke på, at holdet bremser mig. Selvfølgelig er det først og fremmest Vincenzo, vi satser på, for han har vundet Giroen før (i 2013, red.) og er nok stadig vores bedste vinderbud. Men vi forsøger at køre med to i klassementet, så jeg skal også holde mig til,« siger Jakob Fuglsang.

Hvordan ser du muligheden for, at du kører bedre end Nibali?

»Det er svært at vurdere. I Giro del Trentino var jeg godt klar over, at jeg kørte bedre end ham (Jakob Fuglsang blev nummer tre, 14 sekunder efter vinderen Mikel Landa - Nibali endte som nummer 21; 6:58 efter spanieren), men vi har før set, at han ændrer sig på kort tid. Og så er der det med, at Giroen er hans hovedmål for sæsonen. Det kan godt være, at han har lidt ekstra i benene, som han ikke lige havde i Trentino. Og måske lidt mere fightervilje,« siger Jakob Fuglsang.

Men Giro d’Italia er jo også dit foreløbige hovedmål i sæsonen, og du kørte noget stærkere end Nibali i Giro del Trentino, så hvorfor ikke?

»Jeg tror helt sikkert på, at jeg kan køre et godt ræs. Formen er god, og jeg har trænet godt og hårdt hjemmefra. Men om jeg kan slå en, der har vundet alle tre Grand Tours, det må tiden vise,« siger Jakob Fuglsang.

Artiklen fortsætter under faktaboksen.

Jakob Fuglsang har på intet tidspunkt lagt skjul på, at han gerne vil være ham, der skal køres for, når det virkelig gælder i de store løb. At han vil være chaufføren i rytterbussen så at sige. Ambitionerne til det er der, men på det kasakhiske hold har danskeren sjældent været den øverste kransekagefigur, fordi folk som Vincenzo Nibali, Fabio Aru eller Mikel Landa står eller har stået foran i køen.

I 2013 fik Fuglsang chancen som kaptajn i Tour de France. Han kvitterede med karrierens bedste resultat i en Grand Tour, en imponerende syvendeplads i klassementet, men til Giro d’Italia i år, der bliver Fuglsangs debut i det største løb i støvlelandet, ligger han igen i laget lige under holdets største navn.

Fuglsang forstår godt dén disponering med tanke på de store bedrifter, som Vincenzo Nibali har udrettet tidligere.

»Mit eget ego vil gerne køre som kaptajn, men jeg kan også godt lide at lave den form for arbejde, som det andet kræver. Jeg ved, at jeg er god til at lave det. Så det har jeg det egentlig også fint nok med,« siger Jakob Fuglsang og fortsætter:

»Det er kun godt, hvis Vincenzo har skud i den. For det førstehar vi forhåbentlig så to kort at spille ud, og for det andet er der lidt mere ro på holdet, for det er altid bedst, hvis kaptajnen kører hurtigt. Det, som man kan sige for mit vedkommende, er, at jeg skal bevise, at jeg er stærk nok og god nok til at køre klassementet. Det bliver forhåbentlig til vores fordel, hvis jeg også kan holde mig inde i kampen.«

Taktisk kan det også vise sig som en gevinst for Astana at have to så stærke klassementsryttere med, mest åbenlyst fordi de kan true med to mand, når det virkelig går opad på de store bjergetaper, hvor en anden storfavorit som Mikel Landa mere ligner det eneste store klassementshåb på Team Sky.

Det kræver selvfølgelig, at de kan enes om tingene på Astana-holdet - det kneb det tilsyneladende med til sidste års Tour de France, som er den seneste Grand Tour, som Vincenzo Nibali og Jakob Fuglsang har kørt sammen.

I begyndelsen af året rasede italieneren mod sine holdkammerater i Touren, da han sagde følgende på de argentinske sletter i løbet Tour de San Luis.

»Jeg havde de forkerte holdkammerater i Touren. Jeg gav ordrer, men rytterne lyttede ikke.«

Siden da har Jakob Fuglsang kørt flere løb med den temperamentsfulde italiener - senest i Giro del Trentino og Liège-Bastogne-Liège. Danskeren afviser, at der er knas i forholdet mellem ham og Vincenzo Nibali.

»Vi er en samlet enhed, og der er ingen problemer mellem ham og mig. Den udtalelse, han kom med under Tour de San Luis, det var forkert af ham. Det skulle han ikke have gjort. Men jeg ved også godt, hvem den var møntet på, og det var helt sikkert nogle af dem, som ikke er med her i Giroen. Jeg har ikke følt mig berørt af det,« siger Jakob Fuglsang.

Det bliver 9. gang i karrieren, at Jakob Fuglsang deltager i en Grand Tour, når rytterne i dag sendes ud på en 9,8 kilometer enkeltstart i Apeldoorn. Danskeren har indtil nu cyklet med i fem udgaver af Tour de France og tre gange Vuelta a Espana, så han kender om nogen til, hvad det kræver at gennemføre et løb af den kaliber.

Touren beskriver han som meget stressende, men forventningerne til Giroen, som bliver hans første af slagsen, er en smule anderledes.

»Giroen virker lidt mere rolig og lige til. Det er mere ben end positionskamp og stres. Generelt er det hårdt (at køre et løb som Giroen, red.), og man kommer til et niveau i sådan et cykelløb, hvor man tænker, man ikke kan være mere træt. Nogle dage må man bare piske igennem. Du kan nærmest få følelsen af at blive født på ny,« siger Jakob Fuglsang.

Den 31-årige dansker holder trods sin egen store erfaring med de største løb på verdensplan lidt øje med, hvordan de allerdygtigste Grand Tour-specialister som Chris Froome, Alberto Contador og Nairo Quintana kører et cykelløb. Måske kan der læres noget af dem. Ny lærdom eller ej, så er der ingen tvivl om, at det ligger godt til danskeren med de tusindvis af kilometer i træk.

»Jeg er nok mere udholdende end eksplosiv. Det gælder det om i Grand Tours. Jeg er en god allrounder, der også kører en hæderlig enkeltstart og er god på klassiker-lignende etaper. Jeg er vant til at træne forholdsvis meget, og det hjælper i så langt et løb, at grundformen er god,« siger Jakob Fuglsang.

Formen, dén er i hvert fald god lige nu for Jakob Fuglsang. Og hvem ved - måske et nyt imponerende Grand Tour-resultat kan få de to italienske herrer foran holdbussen til også at tage selfies med Fuglsang i fremtiden.