Rolf Sørensens afvisning af doping-misbrug er blevet til en landsdækkende vittighed.

Rolf Sørensen er aldrig blevet testet positiv for doping, og han har aldrig indrømmet, at han har taget doping.

Alligevel er der efterhånden ingen, der tror på, at han kørte sin karriere på vand og brød.

Mistilliden til den tidligere cykelrytter har fået et navn. Eller rettere et udtryk. Det hedder ’Rolf er ren’. Landet over siger danskere ’Rolf er ren’ til hinanden, når snakken falder på cykling og doping.

Sociale medier flyder over links til artikler sammen med ordene ’Rolf er ren’, og der er sågar kommet flere hjemmesider, hvis formål er at fortælle, at Rolf Sørensen er ren. Underforstået, at han aldrig har taget doping.

Motoren bag det populære udtryk er radioprogrammet Monte Carlo på P3. Radioværterne Esben Bjerre Hansen og Peter Falktoft har kørt kampagnen som et humoristisk forsvar for Danmarks mest vindende cykelrytter.

Ideen til ’Rolf er ren’ stammer fra forrige års Tour de France. Peter Falktoft lå på sin sofa og så en Tour-etape.

Her hørte han som så mange gange før Jørgen Leth fortælle om de franske omgivelser og landets kultur. Intet nyt her.

Men da rytterne var på vej op ad et bjerg, skete der noget. Et kamera, som filmede fra en motorcykel ved rytterne, panorerede hen over vejen, og her fandt Falktoft sloganet.

- Med store bogstaver stod der ’Rolf er ren’ på vejen. Det stod klart og tydeligt, og alle så det. Der blev bomstille i kommentatorboksen. Selvom der skete en ret spændende udvikling i løbet, så gik der flere minutter, hvor der ikke blev sagt noget. Til sidst blev tavsheden brudt af Dennis Ritter, som begyndte at tale om løbet, fortæller Falktoft, som fandt teksten så interessant, at han ville bruge det i radioprogrammet.

- Jeg hæftede mig ved det øjeblik, for jeg synes, der var noget sjovt ved det. Og når man så kobler det sammen med den polemik og virak, der har været om, hvorvidt Rolf Sørensen var dopet eller ej, når hans holdkammerater var dopet osv., så synes jeg, det er dejligt trodsigt, at Rolf siger ’Nej, det var jeg ikke’.

Udtrykket bed sig fast i befolkningen, eftersom de to radioværter blev ved med at nævne det i deres program. Danskerne synes, det var sjovt at høre og sige til hinanden. Og selvom Falktoft fastholder, at der end ikke er snerten af ironi indblandet, så har udtrykket fået en speciel betydning.

- Ironien i vendingen er jo til at få øje på, siger Kurt Lassen, som er forfatter, kommentator og tidligere cykeljournalist.

Han har længe haft en kritisk tunge overfor Rolf Sørensen og hans fortid som vindende rytter i en tid, hvor cykelfeltet var dopet fra top til bund.

’Rolf er ren’ rammer hovedet på sømmet i forhold til den situation, som Rolf Sørensen står i lige nu, hvor han fastholder sin uskyld i forhold til doping.

- Når vi siger ’Rolf er ren’, så siger vi reelt, at vi synes, det er sjovt, men at vi også godt ved, at det ikke er rigtigt. Og samtidig siger vi også, at Rolf Sørensens dopingafvisning er et udtryk for den benægterkultur, der hersker i cykelsporten.

- Vi orker ikke, at det er rigtigt, at Rolf tog doping, men omvendt ved vi godt, at det er rigtigt, og derfor laver vi sjov med det i stedet for, siger Kurt Lassen. Kampagnen fra radioprogrammet har løbende udviklet sig siden forrige sommer, hvor Monte Carlo tog det op.

Under sidste års VM i cykling i Danmark blev tilskuere og TV-seere mødt med teksten langs rundstrækningen i Rudersdal.

Det samme gjorde sig gældende under Giro d’Italia med start i Danmark, hvor det blev skrevet på bannere langs vejene i Herning-området. Ved begge lejligheder sad Rolf Sørensen og kommenterede cykelløbene.

Facebook-siden ’ROLF ER REN’ er blevet oprettet som følge af kampagnen. Her har over 20.000 mennesker indenfor kort tid trykket ’like’, og sammen deler de billeder, som alle hylder udtrykket ’Rolf er ren’. Her ses blandt andet et billede af et banner fra Giro d’Italia, en tatovering med ’Rolf er ren’, samt et manipuleret billede af Rolf Sørensens ansigt på et banner fra en politisk demonstration med teksten ’Rolf er ren’.

Sociale medier kan have en enorm effekt, hvis man rammer en stemning i befolkningen. Det amerikanske præsidentvalg har sit eget liv på Facebook, hvor store debatter og dueller kan koges ned til et sjovt øjeblik, som deles vidt og bredt i hele verden. Eller hvor musikvideoen ’Gangnam Style’ på tre måneder kan blive vist 351 millioner gange på YouTube over hele verden.

Lars Damgaard Nielsen er DR nyheders redaktør for sociale medier, og han har fulgt udviklingen af ’Rolf er ren’-kampagnen fra Monte Carlo. Kampagnen passer som fod i hose til at blive delt og kommenteret på sociale medier, mener han.

- Der er nok mange, der tænker, at det må være svært for Rolf Sørensen at være ren, og derfor er ’Rolf er ren’ så sjov og grotesk. Den passer perfekt ind til dem, der er sportsinteresseret, men også har god dansk humor. Og den falder også ind under vores jantelov, siger han.

- Det sjove ved det her er, at Monte Carlo har gjort det i lang tid, og de har været konsistente. Så har det siden fået sit eget liv på nettet, og det hele er hjulpet på vej af virkeligheden. Hvis Monte Carlo havde gjort det, og Lance Armstrong ikke været blevet frataget alle sine Tour-titler, så er det ikke sikkert, at det havde taget fart på samme måde, for så havde der ikke været nogen aktualitet, forklarer DRs redaktør.

Kampagnen begrænser sig til Danmark, men dens rækkevidde og effekt er blevet så stor, at det er blevet et fænomen, mener Lars Damgaard Nielsen.

- Det begynder at blive et fænomen, når det ikke kun er en Facebook-side eller en enkelt hjemmeside. Det er noget, der eksisterer både i ’gamle’ og nye medier, og det er selvfølgelig hjulpet af Monte Carlo. Der skal alligevel noget til, før man gider at oprette hjemmesiden www.rolferren.dk, hvor man har sat et gammel lydklip ind, hvor Jørn Mader sidder og kommenterer et cykelløb med Rolf Sørensen som vinder. Det tager tid. Og når der ret hurtigt er kommet 20.000 likes på Facebook, så vil jeg mene, at det er blevet et fænomen. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Rolf Sørensen til denne artikel.

Hans arbejdsgiver på TV2, Frederik Lauesen, har ikke ønsket at kommentere på kampagnen.

Rolf Sørensen eller TV2 har da heller ingen muligheder for at bremse udbredelsen af ’Rolf er ren’. Så længe de sociale medier har overtaget historien, kan den ikke længere styres.

Men historien har en begrænset levetid, hvis ikke der bliver tilføjet yderligere aktualitet, som det var tilfældet med Lance Armstrongs dopingsdom.

- Det er noget, der har et liv et stykke tid på de sociale medier, og så dør det sandsynligvis ud. Hvis ikke, der var kommet den her sag med Lance Armstrong, så er det slet ikke sikkert, at lavinen var begyndt at rulle. På et eller andet tidspunkt, så er der en grænse for hvor lang tid man kan køre den samme joke, siger Lars Damgaard Nielsen.

- Monte Carlo på P3 opgiver aldrig kampen for Rolf Sørensen, fortæller Peter Falktoft.

Rolf Sørensen er ellers kommet i så store troværdighedsproblemer omkring sin person, at TV2 har indkaldt ham til en samtale om hans position på TV-stationen.

Spørgsmålet er, om han overhovedet kan fortsætte med at kommentere cykling. Men bare rolig Sørensen, Peter Falktoft og Monte Carlo har din ryg.

- Det skal Rolf selvfølgelig ikke bekymre sig om. Han er jo ren.