Riis-lejr: Vi vil ikke spekulere

Team Saxo-Tinkoff vil ikke gøre sig tanker om, hvilke konsekvenser Katusha-dommen kan have på det danske hold.

Fredag formiddag lod den internationale sportsdomstol (CAS) en lille bombe sprænge, da domstolen imødekom den appel, som det russiske cykelhold Katusha havde indsendt.

Dommen betyder, at Katusha alligevel får en World Tour-licens, som UCIs licenskommission ellers havde nægtet dem, selvom holdet umiddelbart opfyldte kriterierne.

Problemet er, at der nu er 19 World Tour-hold, og ifølge UCIs egne regler er der kun plads til 18 hold. Det kan betyde, at et hold får frataget deres dyrebare World Tour-licens, og hvis det sker, hænger Team Saxo Bank i en tynd tråd.

Det danskbaserede hold har fulgt den overraskende udvikling fra CAS, men indtil videre skaber det ikke bekymring.

- Vi ved ikke mere, end det som pressemeddelelserne fra CAS og UCI oplyser. Så derfor giver det ikke ret meget mening for os at spekulere en hel masse i hvilke konsekvenser, det kan have for os eller andre hold i øjeblikket, siger pressechef Anders Damgaard til sporten.dk.

UCI har tidligere meddelt, at hvis Katusha fik medhold hos CAS, så ville unionen genoverveje licenserne.

UCI har umiddelbart to muligheder, hvoraf den ene er at gøre en undtagelse og lade 19 hold være en del af World Touren i 2013. Det vil i givet fald skabe problemer i forhold de hold, som søger wild cards til de store løb. Men den løsning ser ud til at være at fortrække i forhold til den mere drastiske løsning, hvor et af de 19 hold får frataget licensen.

Problemet er, at de 18 hold ud over Katusha har fået tilsendt en gyldig licens, hvorpå der står, at de er et ProTeam med adgang til World Touren, som sikrer deltagelse i alle de store cykelløb. Spørgsmålet er, om UCI overhovedet kan tage licensen væk fra et hold, uden holdet har gjort noget forkert. Og hvis UCI gør det, så vil det tabende hold utvivlsomt være så utilfreds, at det kan skabe en endnu større skandale for UCI. Og den internationale cykelunion har så rigeligt med skandaler at forholde sig til i forvejen.

UCI vil inden for de næste par dage fortælle, hvordan de løser problemet.

Læs også: