Og jeg fløj jorden rundt i luftballon

Berlingskes sportsredaktør, Flemming Fjeldgaard, mener, at Bjarne Riis' millionsalg af sit cykelhold er baseret på snyd og fusk, så derfor vil han ikke klappe anerkendende over en epoke, der nu er slut.

KOMMENTAR

Bjarne Riis har igen skabt sig en formue på en konstruktion, der blev bygget på snyd. Så det bliver lidt anstrengende at skulle bidrage til klapsalverne fra alle dem, der vil savne et stykke dansk sportshistorie.

En af mine første opgaver som yngre og endnu mere naiv sportsjournalist var dette danske cykelhold, Bjarne Riis havde købt lige efter årtusindeskiftet. Nu er der sat punktum for dette danske stykke sportshistorie, som også har betydet en del for mig personligt. Sådan må det være efter alle disse år. Ja, sørme så. Sikken tur.

Jeg har med forskellig intensitet været med på rejsen, siden Bjarne Riis forsøgte at tvinge lidt format ned over holdet før endnu en røvfuld i en belgisk fritureflække, i et hollandsk industrikvarter eller bag en fransk bjergsti.

Årene gik, Riis byggede og byggede, og jeg skrev og skrev, mens Riis’ hold samlede flere og flere danskere i en begejstring for holdets gradvist stærkere position i sporten.

Holdet er nu solgt til den russiske badeklovn Oleg Tinkov, der på pressemødet mandag afviste, at der stadig kan findes doping i cykelsport, og som spurgte en journalist, om han mon er dum, når han kunne finde på at stille flere spørgsmål om forbudte midler. Oleg Tinkovs troværdighed er ikke i nul. Den er i dunkende minus.

Det er trist, at det skulle ende dér. Jeg kunne drømme om langt bedre afslutninger for det store danske cykelhold. Men selv om mange mennesker sikkert føler en vis sørgmodighed nu, og selv om de vil huske storheden i fortællingen om Riis’ cykelhold, der virkelig nåede at blive verdens bedste, vælger jeg altså at understrege dette spørgsmål:

Må jeg minde om, at Bjarne Riis nu igen har tjent millioner af kroner, som han aldrig havde tjent, hvis ikke han havde snydt? Og jeg vil virkelig gerne være fri for pølsesnakken om, at de alligevel alle var dopede, dengang Riis grundlagde sin formue som aktiv i 90’erne. Mange andre cykelryttere lagde alle tænkelige, lovlige energier i bestræbelsen på at blive professionel, og de opgav, selv om de som knægte nemt havde besejret de ryttere, der senere fløj gennem Europas mest mytiske stigninger i høj fart. De desillusionerede knægte, der måtte opgive trods større talent, kunne se, hvad der skulle til. Og det ødelagde dem, at konkurrencen åbenbart ikke kunne være fair.

Det er et monumentalt spin, ulækker i hele sin konstruktion, når det siden lykkes at fremelske denne idé om, at doping for alle bare var en helt naturlig del af sporten.

Michael Rasmussen forsøger nu at beskrive, hvordan han var et århundredetalent, allerede inden han dopede sig. Og man siger, at Bjarne Riis nok alligevel havde vundet Tour de France, hvis alle kørte rent. Ja, og jeg fløj engang jorden rundt på 80 dage i en luftballon.

Riis var en af mange snydere, der tjente formuer på bedraget. Riis indrømmede senere sit massive dopingmisbrug, men han oplevede ingen konsekvenser. Han snød sig - uden nogen form for eftersmæk - til formuer, og han brugte dele af sin formue på at investere i et cykelhold, som ifølge en række vidneudsagn fra eks-ryttere også var baseret snyd. Riis har nu angiveligt tjent 45 mio. kr. på at sælge det projekt videre. Han tjener altså igen en formue på et livsværk, der baserede sig på fusk. Og så skal vi stå og klappe anerkendende og hulke over noget, der er forbi? Det bliver ikke med mig, tak.

Jeg skal da vel ikke juble over et kup, bare fordi det lykkes.

Riis opleves nemt som en kantet personlighed, tavs og introvert. Han er også et venligt menneske, rasende godt selskab, når han er afslappet og garanteret en drøm af en far for sine børn, som han altid har talt om i særdeles rosende vendinger. Men det er bare ikke lige dér, jeg er i dag. For mere end den store sportsfortælling, mange gerne vil bygge nu, er han for mig igen beviset på, at det lønner sig fedt at omgå reglerne. Bjarne Riis er således et af de værst tænkelige forbilleder for en generation af ryttere, der virkelig gerne vil cykle rent og skal have lov til netop det.

Flemming Fjeldgaard er sportsredaktør på Berlingske. Du kan også følge ham på twitter.com/ffjeldgaard

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Riis har snydt sig til penge og berømthed

Skrevet af Bruger 258663, Onsdag den 11. december 2013, 08:38

Grundlæggende bør enhver sportsmand, der bevidst har benyttet sig af doping, udelukkes fra alle spotrs aktiviteter for livstid, inklusiv om at være direktør for et hold! Ydermere skal vedkommende snyder retsforfølges som bedrager! Alt andet er simpelthen uacceptabel.
Gio

Så mangler vi kun en ting

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 10. december 2013, 17:27

Stort tillykke til Bjarne med salget af dit livsværk håber du får fred for nogen af de gribbe der har jagtet dig i flere år.

Det eneste jeg håber på nu er at BT og EB får frataget deres statsstøtte så de kan lære at klare sig selv på kvalitet i stedet for løgn på løgn

Sådan er forretning

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 10. december 2013, 08:47

Der er ikke nogen der er kravlet til tops på stigen i nogen former for sport/forretning, uden at de har skubbet andre ned. Måske hvis der er tale om noget helt, nyt såsom El biler eller fladskærm ?. ( eller var der også nogen der blev skubbet til.)

Bjarne fortjener det

Skrevet af Martin Kronborg, Tirsdag den 10. december 2013, 07:36

Jeg kan slet ikke deltage i det hysteri, og hykleri der er efter at Bjarne Riis har solgt sit livsværk.
Selvfølgelig fortjener Bjarne Riis hver en krone han har tjent på at drive denne forretning så overbevisende at den nu er en formue værd.Her ser vi igen janteloven i fuld udfoldelse "du skal ikke tro at du er noget".
Så vidt jeg husker har BT mange gange tabt retsager fordi man bevidst har løjet for at sælge aviser, ALTSÅ for at tjene penge.

Hvor er forskellen ?

Stop nu det hykleri, og lad Bjarne Riis være i fred.

har i ikke noget andet at spørge om.

Skrevet af poerpe41@gmail.com, Mandag den 9. december 2013, 11:56

for eks.hvad danskerne mener om,lars lykke.morten Bødskov,og de andre svindlere.

har i ikke noget andet at spørge om.

Skrevet af poerpe41@gmail.com, Mandag den 9. december 2013, 11:56

for eks.hvad danskerne mener om,lars lykke.morten Bødskov,og de andre svindlere.

har i ikke noget andet at spørge om.

Skrevet af poerpe41@gmail.com, Mandag den 9. december 2013, 11:56

for eks.hvad danskerne mener om,lars lykke.morten Bødskov,og de andre svindlere.

Svindler og hamrende ukollegial

Skrevet af Hansen, Lørdag den 7. december 2013, 11:49

Spørgsmålet er vel, hvem ejer egentlig det cykelhold Bjarne Riis nu sælger for millioner til en russisk fantast, "Riis eller den Danske stat"?

For det første har Bjarne Riis som J. B. Olsen tidligere levet på nas på staten (Team Danmark), han har i den tid svindlet sig til popularitet, og dermed uhæderligt frarøvet vinderchancerne fra alle hans cykelsportkammerater, en så ukollegial handling så alle i cykelsportverdenen burde boycotte ham med mindre de selv er lige så falske!

Men cykelholdet er når alt kommer til alt slet ikke Bjarnes, det er den danske befolknings ejendom, for alle de sponsorkroner han og cykelholdet har modtaget fra Saxobank i sponsorater er helt sikkert trukket fra i skat og dermed betalt af skatteyderne, så hvis Riis har tænkt sig at sælge det og score kassen på den måde, må han og Saxobank jo refundere de enorme beløb han har modtaget og Saxo Bank har trukket fra i skat, og når det regnskab er overstået er det vist tværtimod Bjarne Riis og Saxo bank, der skylder skatteyderne og den danske stat et betragtelig antal millioner!

Hvis pressen

Skrevet af Anonym, Torsdag den 5. december 2013, 14:33

havde slukket lyset for mange år siden, så havde Bjarne Riis været en fattig mand i dag. Det er til gengæld næsten alle de idrætsfolk, der ikke dyrker hånbold, fodbold, cykelløb, boksning og motorsport. De får lige et par sider i avisen og et par timer på tv under OL og så er det slut for denne gang, da især håndbolden fylder næsten al tv tid på DR1 som er en public services station.
Og det bliver bare værre og værre.

Forbrydelse betaler sig

Skrevet af Enzo, Onsdag den 4. december 2013, 16:31

Igen ser vi, at forbrydelse betaler sig, endda rigtig godt.

Trist men helt i overensstemmelse med verdens øvrige slyngelstater.

Så enig....

Skrevet af JFS, Onsdag den 4. december 2013, 12:47

Tak Flemming....

Jeg er bare så enig....
Det her er bare tyveri ved højlys dag - løgn på løgn...
og hvorfor er det endnu værre for Bjarne Riis end for de andre - fordi Bjarne Riis for det første har én arrogance som man skal lede efter, fordi Bjarne Riis bliver ved med at skovle penge ind på svindel (først som rytter, så som sportsejer) og endelig fordi det på mig stadig virker som om, at det rager Bjarne Riis en skid at han tog doping, at hans hold har taget systematisk doping. Dem der siger, at Bjarne Riis ville have udrettet det samme hvis alle var rene ????. Det nægter jeg at tro på, da alle de andre i det kuld drenge Bjarne Riis var en del af alle var større talenter end Bjarne Riis (tænker på de resultater, som et kuld danske drenge skabte ved Ungdoms-VM, heriblandt Bjarne Riis) og hvad må én Per Pedersen (tidl. rytter med større talent fra Herning - samme årgang) ikke tænke i dag ??? og alle de andre ryttere der aldrig nåede toppen fordi de naivt troede sporten var ren.

Bedrageri

Skrevet af Anonym, Onsdag den 4. december 2013, 12:30

Principielt set, er det vel ligegyldigt, hvilket miljø Riis færdes i.
Med udgangspunkt i årtiers ulovligheder, har han anskaffet sig en betragtelig formue. Det vil i andre sammenhænge straffes markant.

Hvorfor så hadsk Flemming Fjeldgaard?

Skrevet af Allan Andersen, Onsdag den 4. december 2013, 10:38

Som kommentator har du naturligvis ret til at lufte dine personlige synspunkter. Men dine kommentarer om Bjarne Riis bliver utroværdig al den stund, at du kammer totalt over, fordi du tilsyneladende nærer et stort had til manden.
Hvorfor dit had er så stort, kan jeg af naturlige årsager ikke vide. Men der er måske noget du skal hævne overfor Bjarne Riis? I så fald bør du gøre det via et andet medie. Ingen gang Jesper Worre udtaler sig om Bjarne Riis, som du gør. Tvært i mod byder han holdet velkommen i næste års Post Danmark Rundt.
Iflg. danske og internationale eksperter må Bjarne Riis' betydning for cykelsportens udvikling ikke undervurderes.
Det er så let at sidde bag et skrivebord og i bagklogskabens ulidelige klarsyn bedømme fortidens handlinger og begivenheder.
Lad være med at blive en sur gammelmand i en alt for ung alder. Se eller gense Bjarne Riis sejr på Hautacamp i 1996, og på trods af dit had, må du konstatere, at Bjarne Riis vandt etapen ikke kun på grund ad doping, men i højere grad på grund af implementering af en effektiv strategisk og taktisk planlægning og implementering.

En tyv stopper

Skrevet af Anonym, Onsdag den 4. december 2013, 10:33

Tyven stopper en fuld af epo stopper.Den laveste sportsman Danmark har set gennem tiderne.Han skulle ha haft 200 kolde tæer i røven for mange år siden.Tak for snyderen/tyven og EPO-manden stopper,også løgn halsen stopper også.Tak for det Bjarne epo Riis

Tak For Alt Bjarne

Skrevet af Mads Krarup , Onsdag den 4. december 2013, 09:25

Riis er dopet eller ikke dopet. Danmarks største sportsmand i historien. Aldrig vil hans sejre blive overgået. Gråspurven fra Herning blev til en rigtig kongeørn. Der har ofret sit liv på at vi andre dovne kan se og nyde cykling i verdensklasse. Det er med stor vemod at vi må sige fravel til vores allesammens geniale Riis. Han skulle have haft minimum 200 millioner for Riis Cycling.Men Riis har aldrig gået efter pengene, og altid være jævn og ærlig. Som Poul Nyrop Rasmussen sagde, Bjarne du er den største. tak for alt Bjarne!

Tak For Alt Bjarne

Skrevet af Mads Krarup , Onsdag den 4. december 2013, 09:19

Riis er dopet eller ikke dopet. Danmarks største sportsmand i historien. Aldrig vil hans sejre blive overgået. Gråspurven fra Herning blev til en rigtig kongeørn. Der har ofret sit liv på at vi andre dovne kan se og nyde cykling i verdensklasse. Det er med stor vemod at vi må sige fravel til vores allesammens geniale Riis. Han skulle have haft minimum 200 millioner for Riis Cycling.Men Riis har aldrig gået efter pengene, og altid være jævn og ærlig. Som Poul Nyrop Rasmussen sagde, Bjarne du er den største. tak for alt Bjarne!

Riis var den største

Skrevet af Jørgen Leth, Onsdag den 4. december 2013, 09:24

Riis var den største. JL

Tak For Alt Bjarne

Skrevet af Mads Krarup , Onsdag den 4. december 2013, 09:19

Riis er dopet eller ikke dopet. Danmarks største sportsmand i historien. Aldrig vil hans sejre blive overgået. Gråspurven fra Herning blev til en rigtig kongeørn. Der har ofret sit liv på at vi andre dovne kan se og nyde cykling i verdensklasse. Det er med stor vemod at vi må sige fravel til vores allesammens geniale Riis. Han skulle have haft minimum 200 millioner for Riis Cycling.Men Riis har aldrig gået efter pengene, og altid være jævn og ærlig. Som Poul Nyrop Rasmussen sagde, Bjarne du er den største. tak for alt Bjarne!

Surt Show

Skrevet af Henning , Onsdag den 4. december 2013, 00:06

Nu slutter den evindelige negative fortælling om Bjarne Riis forhåbentlig. Den mand der skaffede Danmark et cykelhold i verdensklasse, som vi nu desværre må vinke farvel til. Det må være surt show, at Flemming Fjeldgaard nu skal til at arbejde for at finde en ny syndebuk, som han kan kaste mudder på, og ikke bare kan fortsætte i den samme rille, som han har brugt i mange år.

Skynd dig ud på de norske fjelde

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 3. december 2013, 23:16

Nu gider vi ikke høre mere om Bjarne Riis, så nu må du heller
skynde dig at finde noget andet at kaste dig over - noget, hvor du skal arbejde for din løn, så skynd dig ud og på de norske fjelde for at afsløre doping af de norske skiløbere (det vil du forhåbentlig også bruge mange år på), og så håber jeg bare,
at du får frosset røven i laser.

P.s. Forstår godt, at du fløj jorden rundt i en luftballon, for du er jo fuld af "varm luft".

Hvem skal sportsjournalisterne så slagte nu?

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 3. december 2013, 23:05

Sportsjournalisterne opfører sig som små guder. Nu er Bjarne Riis udenfor deres rækkevidde - de fik ikke smadret ham helt, for han nåede at få de penge igen, som han har invisteret i sit cykelhold, og nu jamres der ved gud over, at det ikke lykkedes at få ham slagtet, så han også kunne ende i rendestenen. Hvor lyder I journalister dog som små mennesker - ved ikke om I er det, men I lyder som små jaloux og meget misundelige drenge - ligesom "Kyllingen". Hvor har jeg dog mistet alt for denne mand. Han burde i hvert fald IKKE have noget med unge cykelryttere at gøre.

Den største

Skrevet af Heinrich, Tirsdag den 3. december 2013, 22:37

Bjarne Riis har stået for den største sportspræstation nogensinde uanset doping eller ej. Efterfølgende har han skabt et cykelhold i verdensklasse. To på hinanden enorme bedrifter, der begge i den grad udfordrer den middelmådigheds- og tabertænkning vi har her til lands.

Måske er det derfor at den samlede bestand af Jantelovsdrevne journalister flueknæpper dette i det uendelige.

Jeg tror "det største" de er i stand til at kunne tænke, er at kunne gøre andre mindre.

Bjarne Riis har min fulde respekt - misnudelses journalisterne har min dybeste foragt!

Bedrag

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 3. december 2013, 20:41

Godt at læse Flemming Fjeldgaards kommentar.
Vi må aldrig glemme at Bjarne Riis er dansk sportshistories største bedrager. Uden doping var han endt som cykelsmed.
Nu griner han igen hele vejen hen til banken, efter salget af holdet.
Jeg håber at den danske presse vil nedprioritere deres interesse for Tinkofs hold. Nu er det da ligegyldigt om det er Contador eller Froome der vinder.

Det stopper aldrig.

Skrevet af Grethe H., Onsdag den 4. december 2013, 09:26

I dagens Danmark kan enhver tåbe uden at blive stoppet hænge de mennesker ud de ønsker, bare for sportens skyld. Det er dybt pinligt, at janteloven i den grad dominerer folks dømmekraft også de såkaldte journalisters. Nu er det jo en kendt viden, at kan du ikke blive andet kan du blive sportsjournalist. Men at læserne hopper med på vognen er pinligt. Men misundelse er en folkesygdom i Danmark.

er det ikke fordi snyderi tillades ?

Skrevet af Johnny, Tirsdag den 3. december 2013, 20:05

Riis er en KÆMPE plattenslager

er det ikke fordi snyderi tillades ?

Skrevet af Johnny, Tirsdag den 3. december 2013, 20:02

Riis er en KÆMPE plattenslager

Flemming griner hele vejen ned til banken

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 3. december 2013, 19:28

Hver gang Flemming skriver en foragende artikkel, ligegyldigt om det er god eller dårlig journalistik, og lige gyldigt om det afspejler hans leverpostegs danske jantelovsholdninger, og alle I (os) kaster os over computeren for at brokke os og kommenterer, så er Flemming en succes. Avisen går ikke op i om læserne er enige eller ueinge men kum om det de skriver læses. Hver gang vi kommemtere en "lorte artikel" bliver vi udsat for reklamevisniger ca. 10 stk på denne side, og avisen score derved kassen på vores skriveri. Vi er med til at skabe godt indhold på deres hjemmeside.
De snakker om snyd. Det er også snyd at lave overskrifter som overhovedet ikke afspejler det der står i artiklen, bare for at nare folk til at læse deres historie, for at score kassen på antal visninger og reklameindtægter.
Det bedste I kan gøre derude er IKKE at kommentere deres dårlige artikler. Lidt som at ignorere en mobber.

Venligst læs dette

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 3. december 2013, 18:50

Fin og (overhovedet ikke) nuanceret syn på Riis og cykelsporten som helhed. Få hovedet ud af røven og gå efter bolden i stedet for manden, som man siger på jeres hellige fodboldsprog.
For cykling er jo den absolut eneste sportsgren hvor der findes doping? En mand, der løber 100 m. på under 10 sekunder og til daglig lever af KFC kyllingevinger er jo ikke dopet...

Som insider kan det være svært for mig at se tingene objektivt, men jeg mener også bare, at hvis det var så stort et problem (med doping), som i gør det til - så ville jeg med min position i cykelsporten også kende nogen der havde fingrene for langt nede i kagedåsen.

Jeg synes du skulle læse lidt, og så komme i gang med en dybdegående artikel omkring doping i fodbold... Eller er der nogen der betaler dig for at vende det blinde øje til?

Læs evt dette: http://www.4dfoot.com/2013/02/09/doping-in-football-fifty-years-of-evide...

kæde-reaktioner

Skrevet af Chr., Tirsdag den 3. december 2013, 18:49

Forunderligt at så mange kaster sig over blogskriver
og forsvarer snyd i cykling.
Mange betragter det nok som en form for amerikansk wrestling på to hjul. En pseudo-konkurrence.
Det er endnu mere utroligt at cykling stadig forefindes
under "sporten" i medierne.

Du er ikke for klog

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 3. december 2013, 17:49

Grunden til i piver nu er at i ikke har Bjarne Riis at ødelægge mere så nu må i finde en anden i er ikke andet end en flok små mænd som ikke ved noget om andet om livet andet end i håber i kan ødelægge livet for folk få dog et liv.

Olav Skaaning,Lars Werge og dig samt andre er så blå øjet at det gør ondt men i skal jo se om i kan kompensere for jeres dårlige liv man plejer at sige små mænd har små tisse mænd det er nok derfor i skal se jer selv skrive