Troels Lund Poulsen (V), den danske Erhvervs- og Vækstminister, er på besøg til søndagens klassiker Liège-Bastogne-Liège for at vise Tour de France-ledelsen (ASO), at Danmark skal tages seriøst som startby i verdens største cykelløb.
Tour de France bliver i 2017 til Tour de Tyskland i få dage, når cykelløbet indledes i den tyske by Düsseldorf, inden ruten, der endnu ikke er offentliggjort, bringer rytterne mod den franske grænse.
Måske skal vi i 2019, 2020 eller 2021 kalde løbet for Tour de Danmark i tre dage?
Erhvervs- og Vækstministeren Troels Lund Poulsen kæmper i hvert fald for at lokke Tour de France-bossen Christian Prudhomme til at rykke det store show til Danmark i et de nævnte årstal - så meget, at han søndag befinder sig i Liège og omegn for at hilse på og danne sig et indtryk af, hvad det kræver at være 'Grand Départ'-by.
»Missionen (med at være her i Liège, red.) er at følge op på det besøg, som vi havde af Prudhomme i efteråret. Der sagde han, at han gerne ville invitere mig ned til et af ASO's løb her i foråret, og nu passede det så sammen til dette løb. Så er det selvfølgelig også for at holde en kontinuerlig dialog i forhold til at få et muligt Tour de France til Danmark,« sagde Troels Lund Poulsen, da bt.dk mødte ham kort før starten på søndagens klassiker i Liège.
Danmark forsøgte allerede sidste år at hugge æren af at være startby for snuden af øvrige europæiske lande i 2018. Et folketingsvalg kom dog i vejen, så de danske intitiavtagere blev nødt til at udskyde et forårsmøde med Prudhomme. På den bekostning mistede Danmark formentlig chancen for 2018.
Troels Lund Poulsen har dog ikke sat sig ned i sadlen af den grund. Der bliver stadig presset politiske watt ind i projekt 'Tour de Danmark', og ministeren har opskriften klar til, hvordan Prudhomme og kompagni skal overbevises.
»Det handler om at blive ved med at have en god kontakt til ASO og få lavet en god præsentation af Danmark. Det afgørende er at lave en fortælling, som skal kunne overbevise ASO's ledelse og den franske befolkning om, at det er en god idé at starte løbet i Danmark og København. Med den tradition, vi har for cykling herhjemme og ikke mindst i København, tror jeg, man godt kan fortælle en god historie om det. Konkurrencen er dog stor om at blive startby,« sagde Troels Lund Poulsen i regnen i Liège.
Endnu er det for tidligt at sige noget om Danmarks chancer, men det er planen, at der skal være en prolog i København efterfulgt af en etape fra Roskilde til Odense og en etape fra Vejle til Sønderborg. Det er i hvert fald oplægget.
Budgettet for den plan lyder på omkring 90 millioner kroner, og ministeren frygter ikke at kaste så mange penge efter projektet.
»Når vi ser på erfaringerne fra Giroen (Giro d'Italia begyndte i Danmark i 2012, red.), viser alle beregninger, at der kommer endnu flere penge ind igen. Måske faktor to eller tre. Det giver mange millioner tilbage til Danmark alene på branding, og derudover kommer så det, der bliver genereret fra de mange turister, som besøger landet for at følge starten,« sagde Troels Lund Poulsen.
Kort tid derefter satte han sig ind i den røde VIP-bil med løbsdirektør Christian Prudhomme og drønede efter rytterne ud på ruten.