Kyllingens lettelse - de andres frygt

KOMMENTAR

Michael Rasmussen snød gennem hele sin karriere. Han gjorde, hvad han kunne for at få den fordel, der kunne skaffe sejre, penge og berømmelse. Men nu blev løgnen for nagende at trækkes rundt med. I stedet for at vælge den gængse metode, der går på indrømmelse af egne synder og ellers tavshed om, hvordan det foregik, hvem der hjalp, og hvem der vidste, går Michael Rasmussen anderledes grundigt til værks. Grundtesen er, at ellers bliver der ikke ryddet op i cykelsporten - eller det er da den officielle grund.

Det er nok mere nuanceret end som så. Med de seneste tiders afsløringer af, hvor organiseret dopingmisbruget var på Rabobank, hvor Michael Rasmussen oplevede sine største stjernestunder, var der ikke mange, som troede, at den danske klatrer kørte på talent alene. Indicierne var efterhånden så overvældende, at det var et spørgsmål om tid, før en sag ville komme. Så det handlede om, at Michael Rasmussen havde risikeret en livslang karantæne, hvis han havde holdt fast i sine hidtidige forklaringer. Og det ønskede han ikke, for med 25 procent ejerskab af Christina Watches-Onfone og en aftale om at blive sportsdirektør, ville det løb være kørt.

Derfor har manden fortalt alt, hvad han ved til de relevante dopingmyndigheder. Og allerede nu står det klart, at der kommer en strafrabat, så en fremtid i cykelsporten kan udleves.

Og derfor er der en masse mennesker i sporten, der lige nu ryster i bukserne. For nok kender vi ikke til de afsløringer, fire dages afhøringer bragte med sig - i øvrigt med professor i idræt Verner Møller som bisidder - men hvis 12 års dopingmisbrug er lagt åbent frem, er der mange, som kan trækkes med.

Allerede nu går der rygter om Nicki Sørensen og Bjarne Riis, men flere danskere er nævnt, forlyder det. Michael Rasmussens indrømmelse af doping i tiden på Riis’ hold kan ikke undgå at øge presset på den danske holdejer, der i forvejen gør alt, hvad han kan for at undgå ubehagelige spørgsmål om Tyler Hamiltons beskyldninger.

Det er den rette vej for cykelsporten. Men det er vigtigt at slå fast, at Michael Rasmussen ikke er nogen helt i mine øjne. Han er ikke en rollemodel for unge ryttere. Dem er der få af i cykelsporten i den periode.

Men ved at hjælpe med at forklare, hvordan cykelsporten virkede i en ekstremt betændt tid, får vi en bedre løsning end Lance Armstrong-indrømmelsen, der nærmest udelukkende fortalte historien om en mand, der måtte gøre det nødvendige - men ikke hjalp til selve forståelsen.

For det er, hvad der er brug for. Det nytter ikke med halve indrømmelser, hvis der skal ændres noget. Og med Team Sky som tonesætter hidtil, har reglen været, at hvis man afslørede noget, fik man en fyreseddel, og hvis man tav, gik man fri. Det er ødelæggende for sportens troværdighed.

Det er ikke heltmodigt, hvis Michael Rasmussen trækker kolleger med i faldet. For det står stadig mere klart, at det i cykelsporten var en nødvendighed at benytte sig af ulovlige præparater for at være med. Men jeg har på ingen måde ondt af de mennesker, der var med til at orkestrere misbruget, billigede det eller stiltiende lod det passere. Så selv om Michael Rasmussen ikke er nogen helt, må håbet være, at der trods alt kommer en bedre fremtid for cykelsporten ud af indrømmelserne og samarbejdet med de relevante dopingmyndigheder.

Din kommentar

Kommentarer

Kyllingen er et stikkersvin

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 5. februar 2013, 08:56

... ligesom Tyler Hamilton og Floyd Landis. Hele den her "åh jeg har brug for at lette mit samvittighedsbølge" startede fordi Armstrong ikke ville have Floyd Landis på holdet ved sit 2009 comeback. Den lille stikker fik ondt i røven og begyndte at tale.

Det var der jo penge i. Det har alle de andre stikkere nu set. Tyler Hamilton og nu kyllingen.

Tro endelig ikke de her folk gør det fordi de har cykelsporten kært. Det er udelukkende for egen vinding.

Du kan selv være syg

Skrevet af Anonym, Søndag den 3. februar 2013, 20:40

Hele generationen af cykelryttere fra 90 og før dette, kørte på organiseret snyd. Riis, Lance, kyllingen og en masse andre løj, indtil de var så pressede, så de var nødt til at stå frem med sandheden.

At kalde det en sygelig og forkvaklet hetz, siger mere om dig end om journalisten.

Selvfølgelig skal organiseret snyd og løgn undersøges, så det kan blive minimeret for fremtiden.

sygelig

Skrevet af Anonym, Søndag den 3. februar 2013, 23:07

Hvis man tillade sig at jagte,forfølge og tilsvine personer, som Staehelin gør, må han nok selv forvente der samme tilbage.
Entenholder man stien ren, eller så gør man det ikke.
Så de er nok i samme båd

Sygelig?

Skrevet af Anonym, Mandag den 4. februar 2013, 17:58

Rasmussen, Riis og andre har faktisk snydt og løjet i en lang årrække. Det burde ikke komme bag på nogen, at det koster øretæver i pressen.

De har selv bedt om at blive Jagtet.

Du er syg Staehelin

Skrevet af Anonym, Søndag den 3. februar 2013, 17:59

Du forsætter dit sygelige og forkvaklede hetz på Riis og cykelsporten.

Opsøg dog en psykolog og få gjort noget ved dine mindreværs komplektier.

Måske Riis så ikke udviser dig næste gang han har pressemøde :o)

Nagende samvittighed

Skrevet af Anonym, Søndag den 3. februar 2013, 14:07

Nagende samvittighed?

Er der nogen som seriøst tror på, at Rasmussen har indrømmet pga samvittighedskvaler eller fordi han oprigtigt vil "hjælpe" cykelsporten mod bedre tider?

Hyklerisk BT

Skrevet af Anonym, Søndag den 3. februar 2013, 10:30

Jeg er efterhånden træt af at høre om doping i cykelsport. Mediernes ensidige dækning kun på cykelsporten er kvalmende og hyklerisk.
Historien har vist, at doping har været i sporten i 100 år....ingen kan præstere på det niveau og under de forudsætning med hårde ruter uden brug af hjælpemidler.
Først så hylder i uhæmmet cykelrytterne (og sælger en masse aviser på det!)....så piller i dem ned efterfølgende.
Hvis i naivt har troet på, at rytterne var rene, er i enten dumme eller inkompetente - højst sandsynligt begge dele. Så drop nu jeres høj hellige indstilling om, at ville have ryddet op i cykelsporten...i har kun en agenda...at sælge aviser.
Angående begrebet moral, er i nok den sidste profession, som skulle moralisere over det. Igennem årtier har i via overskrifter slagtet folk på jeres forsider, hvorefter det så enten viser sig at være fejlagtigt eller hvis man læser artiklen er knap så galt, som forsiden antyder.
Hvor er jeres dækning af doping i feks. langrend, vægtløftning, atletik osv osv ..og matchfixing i fodbold.....det står med notitser i et hjørne (som når i skal berigtige et eller andet).
Vi kan hurtigt blive enige om, at det er trist med doping i topsport...og doping kontrol skal da selvfølgelig fortsætte...men man kommer den aldrig til livs. Atleternes ambition om at vinde og de store penge i sport gør, at det er urealistisk at komme til livs. Og hvem gider se en etape til Alpe d`Huez, som køres med 13 km i snit - INGEN.
Så Tv og presse er selv med til at stramme skruen, jagten på mammon kan fortsætte.
Cyklingen dør aldrig - vent og se i sommer, der vil endnu engang stå millioner af tilskuere langs ruten.

...og

Skrevet af Anonym, Søndag den 3. februar 2013, 01:09

Er det ikke ret ligegyldigt? Det er jo bare nogle mennesker der cykler?

Fej for egen dør

Skrevet af Anonym, Lørdag den 2. februar 2013, 18:21

Jesper Worres angreb på TV2 og Rolf Sørensen må siges at være noget underligt.

Man bør jo altid feje for egen dør først.

Rofl Sørensen har hverken indrømmet eller er dømt for brug af doping. Der har hidtil helller ikke været produceret juridisk valide beviser for det.

DCU's direktør har både indrø mmmet og er dømt. Om det så er en del år siden er vel ligegyldigt. Det er trods forsøget på den beskidte genvej, der er det væsentligste.

Så skulle Worre måske tænke på, at magten jo er et potentielt doping middel i sig selv.

Rolf er ren....

Skrevet af Anonym, Lørdag den 2. februar 2013, 14:47

Når nu det forholder sig som Rolf Sørensen siger at han aldrig har brugt præstationsfremmende midler, mens alle andre i feltet har, jamen så er konklusionen at Rolf er Danmarks om ikke verdens bedste cykelrytter der kørte på talentet alene.
Det er fantastisk at lille Danmark har fostret en af verdens bedste cykelryttere for slet ikke at snakke om at Rolf er en af de sidste hæderlige, en rigtig sportsmand, ren sjæl i et sundt legme.

Sporten.DK. På BT: Fortsætter med stadigvæk med DUMHED.

Skrevet af Anonym, Lørdag den 2. februar 2013, 14:33

I LYVER! Fortsat i jeres forsøg på at skrive om SANDHEDEN!
Hellere for meget end lige at sluge de kameler/tænke sig om osv. Inden bare at taste løs, men nej´der skal for enhver pris lave en drama-historie. Der skal sælges aviser.
Især når det drejer sig om CYKLING! Roder i fortsat rundt i det, og blander ALT sammen.
Virker det troværdigt NEJ!

BT: Har ingen moralske hæmninger.Vi, havde sagt ja til at lave et indlæg som på ingen måde stemte overens med hvad vi havde sagt ja til, havde set rettet og korrigeret, som vi gav tilladelse til! Det blev til dobbeltsidet indlæg, som kunnet havde været et seriøst emne.. Men som i stedet blev misbrugt, ikke mindst da der blev vist billeder af to BØRN, med udtalelser som de på ingen måde havde medvirket til.. Vi fik at vide, at et andet par også ville deltage, men to dage før avisen skulle udkomme, fik vi en opringning at de var sprunget fra. Det var en stor løgn, da BT. IKKE havde haft kontakt med andre par.. Vi havde selv sagt ja til at deltage. Vi benyttede dog den ret vi havde, at kunne klage til jounalistforbundet.. På grund af BT havde sat børn med tekst, som BT selv havde fundet på.. BT. tilbød os 10.000 kr. Hvis vi ikke klagede! Vi takkede NEJ!
Vi har "BEVISERNE" På ALT, både hvad der måtte skrives, som blev godkendt Af BT. Men ALT! var stort set ( Skrevet ) som BT. selv ville det skulle jo fylde to hele sider.

Ingen karantæne ingen økonomisk sanktioner

Skrevet af Anonym, Fredag den 1. februar 2013, 22:59

Gør dette lad alle få mulighed for sige gøre alt 3 mdr. ingen straffes eller rammes og derefter sæt hårde straffe på. Masser andre vil komme frem en gang for alle og få ryddet op det er den eneste måde at gøre det på

Længe leve Brøndby

Skrevet af Anonym, Fredag den 1. februar 2013, 22:56

I mange år frem.....

YTRINGSFRIHED!!!!

Skrevet af Anonym, Fredag den 1. februar 2013, 20:56

De var alle dopet og hva så??? KYLLINGEN TRÆDER I KARAKTER SOM HAN BETRÆDER MT VANTUX og hvad de ellers hedder.

i sidste ende er det sgu ligemeget for det eneste der gælder er BIF!!!!!! FRELS MIN KLUB, KOM TILBAGE SMEICHEL OG LAUDRUP SOM I GODE GAMLE DAGE. sidst men ikke mindst UD MED DE FORBANDEDE løndrænere fra AFRIKA!

MVH JOHNNY KOCH HANSON

FORZA BIF!!!!!!!

Stop nu.....

Skrevet af Anonym, Fredag den 1. februar 2013, 19:10

..... moralens vogtere gider vi ikke høre på...

Der er jo ingen der er i tivivl om at de sikkert alle var dopet.. og hvad så!?!?

Kig fremad!

Tåbelige, amoralske mennesker!

Skrevet af Anonym, Fredag den 1. februar 2013, 16:13

Utroligt så mange amoralske mennesker som der findes – indtil de selv oplever at blive snydt! Så har de en anden mening! Men den underlødige offentlige TV2 kanal tænker kun på seertal og ikke moral!!

Den ene svindler efter den anden fortsætter med at blive afsløret i det korrupte og dopingbefængte cykelcirkus. Armstrong, Michael Rasmussen m.fl som er blevet mangemillionærer på at snyde hele verden skal naurligvis ikke have nogen som helst form for tilgivelse men vil bare gå over i historien som endnu en flok svindlere inden for cykelverdenen. Og for et par uger siden læste vi at en anden svindler – Bjarne Riis – lige har ansat en dopingdømt person som sportsdirektør!! Hvordan kan såkaldt seriøse firmaer lægge navn og sponsorkroner til dette svindel? Og inden længe vil de sædvanlige ukritiske platugler på det offentlige selskab TV2 bruge en masse penge på at transmittere cykelløb og i begejstrede vendinger fortælle om de “dygtige” cykelryttere! Al journalistisk integritet og hæderlighed er åbenbart lige meget – bare pøblen får noget brød og skuespil! Og den “rene” Rolf vil sikkert være ekspertkommentator endnu en gang!!

Nu må politikerne squ se at få solgt TV2 som kun bringer ligegyldigt “Se og Hør” stof. TV2′s direktør er en katastrofe men hun er så også gift med en mand som selv blev sparket ud af Dong for amoralsk adfærd!

Den 'Hellige' Worre

Skrevet af Anonym, Fredag den 1. februar 2013, 12:50

Det er jo patetisk sådan som Worre nu igen fører sig frem. Nu skal Rolf fyres fra TV2, det har hen jo intet at gøre med og når han nu selv har haft problemer med for meget medicin, som det hed dengang. burde han føre lav profil. Hvordan kan man egentlig have en doping mistænkt som direktør for DCU.
Worres problem er måske at han aldrig for alvor blev til noget, hilket på godt dansk jo er misundelse.
Michaels var dopet, men som han giver udtryk for, var de fleste også dopet

Når man indrømmer pga pres er man ikke en helt

Skrevet af Anonym, Fredag den 1. februar 2013, 11:42

Kunne det ikke være interessant at spørge Hembo og Rasmussen hvad det helt præcist er, at netop de vil gøre for at køre med en rent hold. Vi har hørt det nogle gange og ja det lyder flot, men, mon ikke det er tom snak, som det meste af det der kommer fra den front.....

Midt i udåden er han måske lidt af en helt..

Skrevet af Anonym, Fredag den 1. februar 2013, 11:07

Synes faktisk han er lidt af en helt. Hvis normen har været doping. - og noget tyder på det - så synes jeg at de der har stået frem indtil videre kun har indrømmet egen doping. Det hjælper ikke de unge som er på vej til tops i sporten, og som er underlagt en kæmpe pres for at tage doping og holde mund med det. Udover det formentlig er farligt i sig selv, så må det være stressende at leve som en kriminel - nogen ovenikøbet som kendte og forblleder. Derfor tror jeg at Michael Rasmussen bryde med det rigtige tabu og kan forhåbentlig hjælpe på at bringe sporten til et niveau hvor det er undtagelsen og ikke reglen at tage doping.

Hykleri

Skrevet af Anonym, Fredag den 1. februar 2013, 10:29

Tænk sig, efter 12 års snyd, skal man se en voksen mand der næsten føler sig som een der kan gå på vandet., efter han har fået lettet sit hjerte, og en ældre mand som kalder sig holdejer bryde sammen i gråd. Er der efterhånden ingen grænser for hvor dumt man kan opføre sig i denne beskidte cykelverden. TV 2 drop alle udsendelser med cykelløb, folk gider ikke se på disse hykleriske cykelsvindlere.

It´s all gone

Skrevet af Anonym, Fredag den 1. februar 2013, 10:04

Hvad Rasmussen ikke forstår er at alle "brands" har en vis portion af credibility, og når denne er opbrugt er alt forbi. Han har med de mange års proklameren sig uskyldig, appelleren til folkets medynk og agressive sagsanlæg mod Rabobank opbrugt hele sin credibility overfor alle interessenter såsom den almindelige befolkning, cykelsportens aktører, og evt kommercielle interessenter. Brandet Michael Rasmussen og 100% afladet, og der er ingen af førnævnte interessenter som fremover vil røre ham med en ildtang. Rasmussen fremtidige livshistorie kunne godt ende med en Pantani II.

Worre

Skrevet af Anonym, Fredag den 1. februar 2013, 10:01

Det er godt at vi nu kan få ryddet op og forhåbentlig med en Sandhedskommision, så alle folk der ved noget om cykling ikke behøver at forlade den.

Mit eneste ønske til Jacob Staehelin er dog, at han sørger for Worre bliver stillet de samme spørgsmål som han kræver andre svarer på. Han var selv kendt som det rullende medicinskab og er en dømt dopingbruger. Hvorfor skal han ikke sige hvorfra, hvemfra og hvem var ellers med ?

Og nu ser jeg, at han vil have at tv2 dropper Rolf. Er han ikke af og til selv med på 2Sport/3Sport når de sender cykkelløb ? Hvorfor skal han kunne det, når han ikke selv har fortalt alt ?

Har hans hykleri ingen grænser.

Helt ENIG - hvorfor bliver der ikke gået hårdere til Worre

Skrevet af Anonym, Fredag den 1. februar 2013, 10:21

Fatter ikke hvorfor journalisterne gårhårdere på Worre, der efter rygterne var TOP dopet i hele hans karriere.
Man får kvalme af hans hellighed ...

Jeg er næsten rystet

Skrevet af Anonym, Fredag den 1. februar 2013, 09:45

Det er ikke ofte jeg næsten er enig med Spotrschefen, men helt enig MR er ikke nogen helt.
Samtidig er jeg ikke tryg ved at man kan forhandle sig til nedsættelse af atraffen, uanset hvilken historie man fortæller.
Dete r fint at dopingen optrævles, men at MR i den forbindelse endnu engang kan prosfitere af sit dopingmisbrug forekommer mig usamgeligt.

ikke overraskende

Skrevet af Anonym, Fredag den 1. februar 2013, 09:32

At I på BT kommer med sådan en udmelding...
Det er beskæmmende og uklædeligt sådan som I fører hetz mod såvel BR og MR
Vel er det ikke ok, og specielt ikke efter nutidens målestok, at benytte sig af doping, Men efter min opfattelse skal man ikke dømme fortidens syndere efter nutidens normer..

?

Skrevet af Anonym, Fredag den 1. februar 2013, 14:52

Nutidens normer ? Han dopede sig indtil 2010...