Den italienske cykelstjerne Michele Scarponis død har sendt chokbølger gennem cykelsporten.

Også den danske cykelsportsguru Jørgen Leth er berørt af nyheden om den 37-årige Astana-rytters dødsfald. Lørdag morgen omkom Scarponi i en trafikulykke, hvor han blev ramt af en varevogn på sin træningstur i hjembyen Filottrano.

»Det er et alvorligt tab for cykelsporten at miste ham. Han var en rytter, der spillede en rolle. Og han var en personlighed. Man glemmer ikke, hvordan han så ud med sit markante ansigt, og så havde han sådan noget meget karakteristisk i sin måde at køre på. Han var simpelthen en personlighed i feltet. Også navnet Scarponi – det er et fantastisk navn. Så han var absolut markant rytter, som måske havde fortjent endnu flere resultater,« siger Jørgen Leth.

Foto: LUK BENIES
Vis mere

Han fortæller, at han ikke har truffet Scarponi personligt, men fra sin kommentatorposition har han fået et godt indtryk af den italienske veteran - og ikke mindst hans kørestil.

»Han har markant været med i nogle afgørende situationer, specielt i Giro d’Italia, men aldrig rigtig Tour de France. Men jeg har lagt mærke til ham, fordi han kørte godt. Han kørte modigt. Ryttere, der har den mentalitet, at de godt kan lide at være med til at at skabe situationerne, og har næse for, hvornår det skal ske, sætter jeg stor pris på,« siger den mangeårige cykelekspert, som er kendt fra blandt andet TV 2’s Tour de France-transmissioner.

Leth hæfter sig ved, at Scarponi i sin karrieres efterår har oplevet en mindre renæssance. Senest med en flot etapesejr i sidste uges Tour of the Alps. I Giro d’Italia, som starter den 5. maj, var italieneren udset til at være danskerholdet Astanas holdkaptajn, efter at Fabio Aru har meldt afbud med en skade.

Varebilen, som kørte ind i Michele Scarponi, holder på ulykkestedet i Filottrano i Italien.
Varebilen, som kørte ind i Michele Scarponi, holder på ulykkestedet i Filottrano i Italien. Foto: CRISTIAN BALLARINI
Vis mere

»Det så ud til, at han var i gang med et nyt kapitel i sin karriere i en relativt høj alder. Det bekræftede han ved, at Astana forfremmede ham til holdkaptajn i Giroen. Det er imponerende. Det har han jo søgt efter at få mange gange, men uden held, fordi han har hørt til i andet geled i forhold til de største stjerner. Nu havde han fået plads i første geled, og så bliver han revet væk af skæbnen. Desværre får vi ikke at se, hvad det kunne blive til. Det er synd,« siger Jørgen Leth.

Michele Scarponi med tilnavnet L’Aquila di Filottrano – Ørnen fra Filottrano - startede sin professionelle karriere tilbage i 2002. Siden da har han især markeret sig i hjemlandets store etapeløb, Giro d’Italia, som han vandt i 2011, da hans andenplads blev konverteret til en samlet sejr efter Alberto Contador fik frataget sin sejr.

I årene deromkring blev det derudover til flere etapesejre og en række samlede fjerdepladser i Giroen, men en dopingskandale i 2012, hvor det kom frem, at Scarponi i 2010 havde trænet med den kontroversielle dopinglæge Michel Ferrari, sendte ham ud i kulden i en sæsons tid.

Michele Scarponi fejrer en etapesejr i Giro d'Italia i 2010.
Michele Scarponi fejrer en etapesejr i Giro d'Italia i 2010. Foto: Alessandro Garofalo
Vis mere

Trods dopingspøgelset, der hang over ham, fik Scarponi i 2014 chancen med en et-årig kontrakt hos Astana, hvor han blev holdkammerat med Jakob Fuglsang og siden Michael Valgren, Matti Breschel og Jesper Hansen. Det markerede en ny begyndelse for Scarponi.

»Jeg vil give alt for at tilbagebetale deres tro på mig. Jeg håber, jeg kan leve op til holdets niveau og måske blive et par år mere,« sagde han dengang til Cycling News.

Den forhåbning levede Michele Scarponi op til, og hans aftale med Astana blev forlænget. Han tid hos kasakhstanske hold var udset til foreløbigt at kulminere med holdkaptajnhvervet under det kommende Giro d’Italia.

I stedet for ny succes på hjemmebanens endte hans karriere og liv på en landevej i hjembyen til stor sorg for familien og kollegaerne, hvoraf en stor del i denne weekend er samlet i Belgien, hvor der i morgen skal køres Liege-Bastogne-Liege.

»Jeg ved ikke, hvilket ry han havde blandt kollegerne. Men han har uden tvivl fået mange venner i feltet gennem en lang karriere, så jeg tror helt sikkert, at der vil være en bevæget følelse af tragedie i feltet og medfølelse over for familien. De snakker om ham. Det er der ingen tvivl om. Men det får ingen indflydelse på løbet,« vurderer Jørgen Leth.