Fire ryttere står med mulighed for at vinde Touren, da klassementet er tæt før løbets afgørelse. BT lægger taktikken for Chris Froome, Fabio Aru, Romain Bardet og Rigoberto Urán.

Stillingen betyder, at den rette taktik for enhver af de fire nævnte ryttere kan ende med at give en Tour-sejr.  Naturligvis er Froome storfavorit, men de tre forfølgere har muligheden, hvis de vil køre cykelløb på især 17. og 18. etape i Alperne.

Herunder kigger BT på Tourens taktiktavle.

Foto: POOL
Vis mere

CHRIS FROOME (Team Sky)

Michal Kwiatkowski kaldte forleden Team Sky for 'The A-Team' efter etapen til Rodez, hvor Chris Froome kørte sig tilbage i gult. Netop A-holdet bliver vigtigt for Chris Froome i jagten på den fjerde sejr. For Team Sky gælder det om at kontrollere løbet, som vi efterhånden er blevet vant til at se det. Det minimerer....


Fire ryttere står med mulighed for at vinde Touren, da klassementet er tæt før løbets afgørelse. BT lægger taktikken for Chris Froome, Fabio Aru, Romain Bardet og Rigoberto Urán.

Stillingen betyder, at den rette taktik for enhver af de fire nævnte ryttere kan ende med at give en Tour-sejr.  Naturligvis er Froome storfavorit, men de tre forfølgere har muligheden, hvis de vil køre cykelløb på især 17. og 18. etape i Alperne.

Herunder kigger BT på Tourens taktiktavle.

Foto: POOL
Vis mere

CHRIS FROOME (Team Sky)

Michal Kwiatkowski kaldte forleden Team Sky for 'The A-Team' efter etapen til Rodez, hvor Chris Froome kørte sig tilbage i gult.

Netop A-holdet bliver vigtigt for Chris Froome i jagten på den fjerde sejr. For Team Sky gælder det om at kontrollere løbet, som vi efterhånden er blevet vant til at se det. Det minimerer konkurrenternes angrebslyst, hvis Sky sætter et højt tempo, og det vanskeliggør muligheden for at slå et stort hul. Mikel Nieve, Michal Kwiatkowski, Sergio Henao og Mikel Landa er de rette folk til den opgave.

Da Team Sky kortvarigt var uden førertrøjen, gik man i offensiven ved at sende Mikel Landa i udbrud, men nu handler det først og fremmest om at køre defensivt og kvæle konkurrenterne ved hård kørsel.

Der er ingen tvivl om, at Team Sky allerede nu har enkeltstarten på 20. etape på 22,5 kilometer i Marseille i baghovedet. På enkeltstarten i Düsseldorf, der var otte kilometer kortere, var Froome 39 sekunder hurtigere end Romain Bardet, 40 sekunder hurtigere end Aru og 51 sekunder hurtigere end Urán. Det kræver ikke en ph.d. i kvantemekanik at regne ud, at Froome med kæmpe sandsynlighed tager ny tid på konkurrenterne i Marseille, så for ham gælder det egentlig bare om at komme helskindet igennem og undgå at blive sat i Alperne.

Foto: JEFF PACHOUD
Vis mere

FABIO ARU (Astana)

Afstand til Chris Froome: 18 sekunder.

Aru skal væbne sig med tålmodighed og sætte et angreb ind på Chris Froome, når Team Sky-rytteren er ved at løbe tør for holdkammerater i de hårde bjerge.

Italieneren er den eneste, som for alvor er gået i offensiven indtil videre, og også den eneste til at vise, at han kan presse Froome, som han gjorde det på etapen til Peyragudes.

Et problem for Aru er, at Astana-holdet slet ikke når samme niveau som Team Sky. Strategien var fra begyndelsen at have Jakob Fuglsang med, så der var to kort at smide på bordet på de afgørende etaper.

En kærkommen mulighed, fordi Aru så kunne brænde Froomes hjælpere hurtigere af ved at spille Fuglsang ud - såfremt danskeren stadig havde været en trussel i klassementet.

Den mulighed er der desværre bare ikke længere uden 'ulykkesfuglen'. Aru kommer ikke til at have nogen lyseblå hjælpere i afgørelsen time. Han kan derfor ikke diktere løbet og må vente på, at den rette chance opstår, og så ellers håbe på, at benene er gode nok.

Foto: JEFF PACHOUD
Vis mere

ROMAIN BARDET (Ag2R)

Afstand til Chris Froome: 23 sekunder.

Hvad Aru ikke har, har Bardet til gengæld - et stærkt hold. Ag2R kørte væddeløb på Col de Peyra Taillade, den sidste kategori 1-stigning på 15. etape, og det var længe med mange mand i front af feltet. Froome sled tydeligt for at komme op til favoritgruppen og skal være glad for, at Mikel Landa ikke havde hevet øresneglen ud og kørt sin egen chance, men i stedet faldt tilbage for at hjælpe kaptajnen.

Hvis Bardet igen beordrer Ag2R til at presse tempoet så højt i vejret, at Froome hurtigere bliver isoleret, åbner det løbet, og så kan Bardet i teorien godt køre sig i gult inden Marseille.

Franskmanden virker i sit livs form, og han er den bedste nedkører af forfølgerne og kan også bruge dét våben. Det bliver ikke nemt mod Froome, som blandt andet på Mont du Chat viste, at han kaster sig ned ad bjergene, men tænk nu, hvis Bardet tør angribe - for eksempel på den svære nedkørsel af Col du Galibier på 17. etape?

Bardet er formentlig nødt til at lave ballade andre steder også, for han kommer til at miste for mange sekunder på enkeltstarten. Derfor er det næppe nok bare at angribe på en nedkørsel, hvis han skal vinde Tour de France.

Foto: BENOIT TESSIER
Vis mere

RIGOBERTO URÁN (Cannondale-Drapac)

Afstand til Chris Froome: 29 sekunder

Hvis nogen inden Touren havde spået Urán til en fjerdeplads på nuværende tidspunkt, var de formentlig blevet indlagt på en galeanstalt. Ikke at Urán ikke er nogen dygtig klatrer, for det er han, hvilket en 2.-plads i Giroen i 2014 og 2013 også vidner om. Han har bare ikke vist det sådan for alvor siden - før nu, selvfølgelig.

På 9. etape så vi 'gode gamle' Urán, da han spurtsejrede foran Warren Barguil og de øvrige klassementsfolk, og han er på ingen måde blevet hægtet af i bjergene. Urán har været en fast bestanddel i favoritgruppen, så benene er der. På samme måde som Aru har Uráns hold bare ikke samme styrke som Sky eller Ag2R, så der skal en god portion tålmodighed og så et hårdt ryk på en afgørende stigning til.

Det ryk skal der virkelig være bund i, for Urán ligner én, hvis enkeltstartsevner ikke er, hvad de har været. Så der skal gerne et par minutter i banken inden Marseille, hvis colombianerne stadig skal tro på en Tour-sejr.