Sportsdirektør og Eurosport-kommentator Brian Holm tør ikke afvise spekulationerne om brug af motor i Garmin-rytteren Ryder Hesjedals cykel.

Udtrykket 'at køre som en motorcykel' er en fast bestanddel af jargonen blandt cykelryttere af enhver kaliber. Og det stammer tilbage fra længe før el-cykler blev en almindelig del af gadebilledet for folk med svage ben og let til åndenød.

At også de professionelle cykelryttere kan have taget de mest avancerede hjælpemotorer i brug er en spekulation, som har fået voldsom medvind efter granskningen af et videoklip fra syvende etape af Vuelta España, hvor Garmins canadiske rytter Ryder Hesjedal styrter. Cyklens bevægelse er egentlig bragt til stop, men med det roterende baghjul som kraftcenter bliver cyklen spundet rundt med mistænkelig megen kraft rundt om egen akse.

- Hvis man ser rent logisk på det, er der vel ikke noget, som burde afholde folk fra netop det, siger Brian Holm, sportsdirektør på det belgiske storhold QuickStep og under Vuelta España kommentator på Eurosport.

- Jeg ville da hellere bruge en hjælpemotor end at sidde og fylde mig med mit eget eller en andens blod, konstaterer Holm tørt med en understregning af, at han endnu ikke har set det famøse klip og derfor heller ikke kan validere en spekulation, som breder sig på de virale medier med en steppebrands momentum. 

Se videoklippet og læs mere om det påståede motor-snyd her.

Hos en af Københavns seriøse cykelbutikker, Bikebuster City, bekræfter direktør Jan Gøttrup, at det bestemt ligger indenfor mulighedernes grænse at lave et nummer med hjælpemotor.

- Remedierne findes og kan købes for en pris på omkring 20.000 kr. Det er en tysk producent, der laver de pågældende hjælpemotorer, som man i dette tilfælde ville bygge ind i sadelrøret med træk på baghjulet via krankboksen, så det er bestemt ikke ren utopi, fortæller Gøttrup.

Tidligere har den italienske cykelsportskommentator Davide Cassani vist, hvordan man kunne montere en hjælpemotor på en topmoderne landevejsracer uden at den kom til at ligne de klodsede transportmidler, som vinder frem blandt cyklende civilister.  

Forud for 12. etape, der køres som et gadeløb i Logroñes, lykkedes det TV 2 at få en kommentar fra Ryder Hesjedal og Garmin-lejren.

- .Jeg har set overskrifterne i nyhederne. Jeg synes, det er latterligt. Det er næsten ikke værd at tale om, lød det fra den lange canadier, som efter sit styrt på den pågældende etape ikke fik fanget den italienske vinder Alessandro de Marchi.

Adspurgt direkte om, hvorvidt han har en hjælpemotor monteret på sin cykel, siger Ryder Hesjedal:

- Nej, det har jeg selvfølgelig ikke. Så ville jeg nok have brugt den til at komme op til udbruddet igen, argumenterer han.