Debatten om motorbrug i den professionelle cykelsport har fået ny medvind, efter en video fra syvende etape af dette års Vuelta er blevet gransket og konspireret over.

Her styrtede den tidligere Giro d'Italia-vinder Ryder Hesjedal på en nedkørsel, og så begyndte seancen, der har afstedkommet tvivlen. De store konspirationsteoretikere undrer sig nemlig over, hvordan Hesjedals baghjul kan ende med at snurre så voldsomt rundt EFTER, det har været i asfalten.

BT's cykelskribent Lars B. Jørgensen, der selv er ivrig rytter i sadlen, tror grundlæggende ikke på motorteorien, men:

- Jeg må indrømme, at det ser mærkeligt ud, siger Lars B. Jørgensen, der har dækket mere end et dusin Tour de France:

Du kan se et videoklip af episoden HER.

- Styrtet under halvhøj fart i begyndelsen af en nedkørsel vil selvsagt give baghjulet en vis rotation i friløb. Men som man kan se på billederne, er cyklen nærmest 'død', da hjulet får fat i asfalten og med overraskende megen kraft snurrer den rundt om egen akse og hen mod den forbipasserende motorcykel.

- Det er ikke billeder, som kan give et klart svar. Og naturkræfterne kan skabe mystiske bevægelser, man ikke synes at have set før. Men man kan ikke lade være at undre sig over synet her, så meget er sikkert, siger han.

For fire år siden rasede debatten også, da Fabian Cancellara blev beskyldt for at have benyttet sig af en motor til at vinde forårsklassikerne Paris-Roubaix og Flandern Rundt.

Hvad tror I? Har Hesjedal motor på baghjulet?