800.000 euro. Så meget hiver 29-årige Jakob Fuglsang hjem i ren årsløn hos sin arbejdsgiver, Astana. For de penge får det kasakhiske hold en rytter, der hos dem har leveret gode resultater kontinuerligt sæson efter sæson. Sidste år blev Fuglsang for eksempel nummer syv i Tour de France, i øjeblikket formtopper han. I klassementet ligger danskeren som toer få sekunder efter sin leder, Vincenzo Nibali.

- Hvis man ligger nummer to i Touren, så er man klar til at være kaptajn, og tro mig, der er 15 hold her i Touren, der ville tage ham ind som netop det, siger Rolf Sørensen.

Da Jakob Fuglsang sidste år blev syver i Tour de France, skete det stort set uden hjælp fra kollegaerne på Astana. Holdet var hårdt ramt af styrt, og de bedste ryttere var blevet hjemme. Sådan er det ikke i år. Astana er blandt de allerstærkest i feltet, og al fokus er på at bringe italienerne Vincenzo Nibali frem, så han selv kan sikre sig den gule trøje i Paris. I den forbindelse er Jakob Fuglsang vigtig, for han agerer såkaldt løjtnant, rytteren der konstant skal sidde ved Nibalis side og skabe sikkerhed og kontrol. Men noget kunne tyde på at danskeren er vokset sig for stor til den tjans.

- I de seneste år har han bevist, at han har et rigtigt godt niveau og et stort potentiale. Han mangler lige det sidste i forhold til at slå igennem. Det venter vi på. Lad os se, hvordan han kører denne Tour, den kan være med til at definere, hvordan hans fremtid skal se ud, siger Bjarne Riis.

Forbeholdene fra Riis’ side er tilstede, fordi Fuglsang mangler at levere sejrene. Han kører tit og ofte i top-10 i de store løb, men historikken tegner også et billede af en mand, der mangler det sidste i at hive triumferne hjem. Fuglsangs evner som cykelrytter er store, eksplosivitet er bare ikke en af dem, og så er det svært at kører først over målstregen. I sidste ende er det sejre, det eneste der tæller i forhold til en kaptajn.

- Det kommer an på, hvad et potentielt nyt hold ville have af ambitioner, om de er tilfredse med at have en mand, der kører i top-10. Han er stadig et stykke fra podiet. Nu må vi se, hvor langt han kan komme her, siger Bjarne Riis.

Det er den nagende tvivl, som stadigvæk klæber sig til Jakob Fuglsang. Ingen hold har lyst til at sprænge banken og satse på en rytter uden større sejre på cv’et. Danmark, Slovenien, Luxembourg og Østrig Rundt batter ikke i forhold til at være den suveræne leder. Pænt, bare ikke pænt nok.

Når trofæerne ikke er kommet endnu, kan det også være en mulighed, at Fuglsang selv vægter penge over prestige. Den idé lufter Omega Pharma - Quick Steps danske sportsdirektør, Brian Holm.

- Det kan også være, de (Astana, red.) betaler ham så mange penge, at han hellere vil være hjælperytter. Den slags sker jo også, siger han.

Hvis Jakob Fuglsang ønsker en plads som kaptajn, så bliver det med al sandsynlighed ikke hos Astana. De er meget glade for deres dansker, eneste utilfredshed er igen sejrene. Dem savner ledelsen.

- Han er blevet et trin eller to bedre. Det næste er også det sværeste. Nu skal han have en stor sejr. Det er vigtigt for ham rent mentalt, at han får den. Jeg tror også på, at han kan det, siger Astanas team manager, Alexander Vinokourov.

Største resultater:

2002: Vinder junior-DM i mountainbike

2002: Vinder junior-DM i mountainbike

2007: U23-verdensmester i mountainbike

2008: Vinder Danmark Rundt

2009: Vinder Slovenien Rundt, vinder Danmark Rundt, 6’er i Dauphiné Liberé.

2010: Vinder Danmark Rundt, vinder DM i enkeltstart, 3’er i Schweiz Rundt,

2011: 4’er i Amstel Gold Race, 4’er i Schweiz Rundt, vinder holdtidskørslen i Vuelta a Epsaña og kører en dag i den røde førertrøje,

2012: Vinder DM i enkeltstart, vinder Luxembourg Rundt, vinder Østrig Rundt,

2013: 4’er i Critérium du Dauphiné, 7’er i Tour de France

2014: 5’er i Paris-Nice, 7’er i Romandiet Rundt, 10’er i Critérium du Dauphiné

Karriere:

2006-2008: Team Designa Køkken

2008-2010: Team Saxo Bank

2011: Leopard Trek

2012: RadioShack-Nissan

2013-? Astana

Styrker:

Teknisk tæt på det fuldkomne. En af feltets mest elegante ryttere. Kører med et smukt rundt trådt i kraftøkonomiserende kadence. Brostensetapen viste nye sider af Fuglsangs palet.

Stabilitet: De seneste par sæsoner har Fuglsang nået en niveau, hvor han sjældent har en decideret dårlig dag.

Spændvidde: Kører en solid enkeltstart og godt i bjergene. Restituerer fornuftigt og har en »motor« over gennemsnittet.

Overblik: Har efterhånden optjent noget erfaring og bruger sit gode væddeløberhoved på at holde sig til. Sidevindsetapen i sidste års Tour var et eksempel på, at Fuglsang har »næse« for at sidde rigtigt, også når han er isoleret.

Svagheder:

Spurt: Ikke overvældende hurtig i en afslutning selv fra en mindre gruppe og kommer for ofte til kort.

Vinderinstinkt: Se ovenfor. Når man ikke har hurtigheden, udvikler man ikke dræberinstinktet, og Fuglsang mangler stadig at vinde en etape i en Grand Tour.

Accelerationsevne: Fuglsang er en meget konsistent klatrer, men hvis man skal helt til tops, er det nødvendigt at kunne sætte konkurenterne.

Vægt: Ikke så stor en hæmsko som tidligere. Fuglsang har tabt sig 1,5 kilo i forhold til sidste år, men er fra naturens side bygget med en overkrop større end mange af de muselmænd, han er oppe imod.