Der bliver ingen tvivl om rollefordelingen. Magnus Cort er kaptajnen, der skal køres for, når det danske landshold forsøge at få et resultat med hjem fra landevejs-VM i Qatar midt i oktober. Denne rollefordeling kender Michael Mørkøv, og han accepterer den, selvom han mener, at han har lige så gode muligheder for at køre sig frem til et godt resultat.

Katusha-rytteren er ved at have fundet formen igen efter det lange skadesafbræk, der fulgte i kølvandet på Tour de France, hvor han styrtede allerede på 1. etape, men alligevel pinte sig gennem adskillige efterfølgende etaper.

»Formen er opadgående. Og jeg er en af de danskere, der kan være med helt fremme. Det har jeg vist, når jeg har kørt leadout for Alexander Kristoff. Men Magnus er en rytter, der er på vej frem, og det bliver spændende at se, hvad han kan. Hele min karriere har jeg været vant til at skulle køre for andre, og jeg er indforstået med at følge oplægget med ham som kaptajn.«

»Men selvfølgelig er jeg klar til at køre min egen chance, hvis løbet udvikler sig på en måde, hvor det ikke giver mening at køre for Cort.«

Hvis det hele ender i en massespurt, tvivler Mørkøv på, at danskerne for alvor kan blande sig helt fremme.

»Det er et VM, og det er den af os, der bliver kørt for, som der kan komme i top 10. I en spurt, hvor feltet kommer samlet til mål, er der nok ingen af os, som kommer forbi Greipel, Cavendish, og hvad de ellers hedder. Så vi må håbe på, at det bliver hårdt udefra,« fastslår Mørkøv, som selv har gode erfaringer med sidevindskørslen ude i ørkenen fra sine tidligere deltagelser i Tour de Qatar.

Han har to løb tilbage i kalenderen inden VM. På søndag kører han Tour de l'Eurometropole i Belgien, og ugen efter gælder det VM i holdløb med Katusha.

»BMC og Etixx-Quick-Step plejer at sidde ret hårdt på det, men vi vil selvfølgelig køre vores mulighed og gå efter en medalje,« fastslår den danske Katusha-rytter, som næste år får selskab af Mads Würtz Schmidt på det russiske hold.