Så skete det igen. En motorcykel var skyld i et uheld i et cykelløb og denne gang med fatale konsekvenser. Den belgiske cykelrytter Antoine Demoitié er erklæret død efter at være stødt sammen med en motorcykel i søndagens udgave af Gent-Wevelgem. Angiveligt skete ulykken, efter at Demoitié var væltet og havde havde rejst sig for siden at blive ramt af motorcyklen.

En af dem, der på egen krop har prøvet at ryge i karambolage med en motorcykel, er danske Jakob Fuglsang. Sidste år blev Astana-rytteren kørt ned bagfra under 18. etape af Tour de France og kom blødende i mål, og den danske bjergspecialist er godt og grundigt træt af de mange ulykker, der involverer motorcykler.

»Det er selvfølgelig forfærdeligt og tragisk, at det kunne ske, og at det har så alvorlige konsekvenser. Helt sikkert. Jeg kender ikke rytteren (Antoine Demoitié, red.) og har aldrig kørt med ham eller imod ham, men det er klart, at man nogle gange bliver irriteret over, at det skal være så farligt at køre cykelløb. Uanset, hvad der er sket, burde det ikke ske, at folk bliver kørt over i cykelløb af hverken biler eller motorcykler, også selv om det er på grund af styrt,« siger Jakob Fuglsang til bt.dk og fortsætter:

»Generelt synes jeg, at motorcyklerne kører for stærkt og for uansvarligt. Man kan bare se på de mange styrt i den seneste tid. Forhåbentlig kan det her være med til, at der kommer nogle regler, som kan sætte en stopper for noget af det. Det kunne være, at motorcyklisterne skal have noget uddannelse for at have lov at bevæge sig i feltet, for det virker, som om der godt kunne være brug for det.«

Jakob Fuglsang peger også indad og pointerer, at rytterne har et ansvar for at undgå sammenstød med motorcyklerne.

»Jeg synes, at der mangler lidt respekt mellem rytterne i feltet. Mange af de ældre ryttere taler også om, at det bliver værre og værre, og der bliver ikke givet ved dørene, og nogle gange har det altså en uheldig udgang. Det er klart, at når det er løb, så er det løb, men det er altså ikke værd at risikere sit liv for.«

»Der skal være mere respekt både rytterne imellem, men også fra motorcyklerne og deres kameraer. De kører tæt, tæt på feltet og er også med til at skabe farlige situationer, fordi rytterne forsøger at fange slipvind bagved, så man i stedet for at køre 50 km i timen pludselig kører 60 km i timen. Det ene med det andet gør det bare farligere, og det kan godt irritere mig, at det er, som det er,« siger Jakob Fuglsang, som tilføjer:

»Når man taler med ældre ryttere, der kørte dengang, man ikke havde hjelme, fortæller de om, at man fik en skideballe af format, bare man rørte hinanden, og i dag skubber man til hinanden i et væk, fordi man har fået hjelm på, men så meget hjælper den altså heller ikke. Dengang var der mere respekt for hinanden. Jeg ved, det er svært, for vi vil alle gerne være i forreste række, men der er ikke plads til os alle. Det skal kunne lade sig gøre, at vi løser det her. Det kan ikke blive ved, at der hvert år skal være 10 mand, som bliver kørt ned af motorcykler.«

Samtidig med, at Jakob Fuglsang efterlyser mere fair play fra rytterne, ønsker han, at den internationale cykelunion, UCI, sætter ind mod det stigende problem.

»Det er nærmest blevet farligere at køre på cykel end at køre Formel 1. Jeg ved godt, at vi er mange flere cykelryttere, men der burde være en eller anden form for straf med gult eller rødt kort, hvis man skubber. Og så kunne man være ude i en eller to løbsdage, eller hvad det nu kunne være. Det er selvfølgelig svært at opdage alle de episoder, der sker i løbet af et cykelløb, men der burde komme en straf, hvis man kører uden at bruge hovedet.«

Antoine Demoitié var i gang med sin første sæson som professionel cykelrytter. Han blev 25 år.