Still-fotografen Lars Rønbøg er frustreret over, at kameraknipserne i hans optik i stor udstrækning bliver gjort til skurkene i debatten om de mange uheld med motorcykler, som der har været i cykelsporten inden for det seneste år.

Debatten om motorcyklers tilstedeværelse i cykelløb raser efter, at Wante-Groupe Gobert-rytteren Antoine Demoitié døde af sine kvæstelser efter et uheldigt sammenstød med det, der angiveligt var en officiel løbsmotorcykel i søndagens semi-klassiker.

Flere stemmer, herunder sportsdirektøren for Etixx-Quickstep, Brian Holm og Jesper Worre, løbsdirektør for PostNord Danmark Rundt, kalder på handling fra den internationale cykelunion, UCI. Unionen skal se at komme i gang med at mindske antallet af motorcykler, måske især dem med pressefotografer, lyder budskabet.

Det behager ikke Lars Rønbøg, der i mange år har fotograferet ved cykelløb og siddet bagpå chaufførens motorcykel - både i Danmark Rundt, men også tidligere store, internationale løb som Flandern Rundt.

»Mig bekendt har der ikke været motorcykler med still-fotografer involveret i i hvert fald otte ud af de 10 seneste styrt, som har været forårsaget af en motorcykel eller en bil. Hvis de har nogle beviser for dét, så må de komme med dem,« siger Lars Rønbøg, der ikke vil gøre sig klog på, om der er for mange motorcykler med still-fotografer i store, internationale løb.

Han henviser til listen, som BT tidligere mandag publicerede. Under Clásica San Sebastian var det for eksempel en TV-motorcykel, som mejede BMC-rytteren Greg van Avermaet ned, og Peter Sagans styrt i Vuelta a España blev forårsaget af en neutral motorcykel.

Jakob Fuglsang blev også kørt ned af en motorcykel i sidste års Tour de France. I et interview med BT fortalte Astana-rytteren tidligere mandag, hvordan han oplever motorcyklisternes færden i feltet.

»Generelt synes jeg, at motorcyklerne kører for stærkt og for uansvarligt. Man kan bare se på de mange styrt i den seneste tid. Forhåbentlig kan det her være med til, at der kommer nogle regler, som kan sætte en stopper for noget af det. Det kunne være, at motorcyklisterne skal have noget uddannelse for at have lov at bevæge sig i feltet, for det virker, som om der godt kunne være brug for det,« sagde Jakob Fuglsang.

Lars Rønbøg erkender, at still-fotograferne og deres chauffører kan være ivrige efter at få det gode billede, når motorcyklen skal dirigeres op eller ned gennem et felt bestående af en flok masende cykelryttere med en puls højere end Mont Ventoux. Han prøver ikke at lægge sig ansvaret sig og erkender, at alle må se indad og være mere påpasselige.

»Når de (chauffører med fotografer på bagsædet, red.) ser et hul, prøver de at komme frem. Dér er de måske ikke så meget bedre end så mange andre. Det kan da godt være, at det er et held, at der tilsyneladende ikke har været still-fotografer involveret de seneste gange. Men jeg tror måske, at en del af forklaringen på netop dét kan være, at still-fotografernes chauffører er lidt dygtigere end nogle af de andre, fordi de er vant til at navigere op og ned gennem feltet,« siger Lars Rønbøg.

Fotografen kalder Antoine Demoitiés dødsfald for »tragisk« og medgiver, at ét uheld med et motordrevent køretøj er ét for meget.

Han vil bare ikke lægge ører til, at still-fotograferne bliver gjort til de største og eneste syndere.

Den internationale cykelunion UCI har en række krav til motorcyklisterne. Dem kan du læse mere om her.