Medicinal-gigantens hovedsponsorat kommer til at smitte positivt af på dansk cykelsport

Når det regner på præsten, så drypper det på degnen. Sådan lyder et gammelt ordsprog, og det samme gør sig gældende indenfor moderne cykelsport.

Den hjemlige cykelsport kommer til at profitere af, at den danske medicinalgigant Novo Nordisk hovedsponsorerer et cykelhold, der har deltagelse i Tour de France som det store mål.

- Jeg tror helt sikkert, at det får en positiv effekt på den hjemlige sportsscene, selv om holdet får base i USA. Der er mange sportsgrene, der i adskillige år har håbet på, at Novo ville kaste sig ind i et sponsorat af denne type. I og med hovedsponsoren er dansk, og hele projektet er så sympatisk, vil det smitte af herhjemme i form af opmærksomhed fra hele verden, siger Thomas Bay, forhenværende professionel cykelrytter og i dag ekspertkommentator på Eurosport.

Han forventer, at det nye hold vil modtage et hav af invitationer til alverdens løb, som de sportsligt måske ikke ville være i nærheden af. Ene og alene på grund af projektets sympatiske karakter.

Det store spørgsmål er så bare, om det vil lykkes en dansk rytter at komme på holdet. Det er planen, at alle holdets ryttere skal have diabetes.

- Jeg kender ikke umiddelbart nogen danske elite- eller talentryttere, der har diabetes i dag, siger Thomas Bay.

- Men mig bekendt er der ikke nogen fysiologisk hindring for, at det kan lade sig gøre. Spørgsmålet er bare, om elitecykelsport i sig selv tiltrækker så mange diabetikere, og hvor mange af dem, der fortsætter til topplan. Det vil tiden vise. Det er helt sikkert en solstråle-historie uden lige, lyder det fra Eurosport- kommentatoren.