Erhvervs- og Vækstminister Troels Lund Poulsen (V) indgiver officielt sit og Danmarks bud på 'Grand Depart' til Tour-bossen Christian Prudhomme 20. juni ved et arrangement i Paris, siger han til bt.dk. Oplægget er at begynde løbet med tre dage i Danmark - helst i 2019 eller 2020, men ellers 2021.

På Dronning Louises Bro og på H. C. Andersens Boulevard i København står to maskiner, der dagligt tæller antallet af forbikørende cyklister lige fra forretningsmanden i jakkesæt til den studerende eller rengøringsassistenten. Flere tusind bliver det til. Dag efter dag.

Snart vrimler det måske også med professionelle cykelryttere i den danske hovedstad.

Den danske Erhvervs- og Vækstminister Troels Lund Poulsen (V) og resten af holdet, som forsøger at få Tour de France-starten til Danmark, er nået så langt i processen, at ansøgningen - med en prolog i København og to efterfølgende etaper fra først Roskilde til Odense og derefter Vejle til Sønderborg  - kan overleveres til den øverste mand i ASO, løbsorganisationen bag Touren, Christian Prudhomme. Det sker 20. juni klokken 13.00 i Det Danske Hus på Champs-Élysées i Paris, fortæller ministeren til bt.dk.

»Det bliver en begivenhed, hvor vi skyder vores officielle kampagne i gang for forhåbentlig at få Tour de France til Danmark. Vi lægger os ikke fuldstændig fast på, hvilket år det skal være, men i min optik går vi efter 2019 eller 2020, potentielt 2021. Buddet går over nogle år, så det er ikke afgørende, hvilket år det bliver,« siger Troels Lund Poulsen, hvis medvært ved arrangementet i Paris bliver Københavns overborgmester Frank Jensen, til bt.dk.

Sidste år forsøgte Danmark at gøre indsigelse på Tour-starten i 2018, men den mission mislykkedes, da et folketingsvalg kom i vejen. Sådan går det ikke denne gang.

Den primære opgave er nu at overbevise Christian Prudhomme og ASO-cheferne om, at Danmark kan fortælle en god historie om cykling, og det er her, de tohjulende beboere i København og omegn spiller en central rolle. Tour de France handler trods alt om cykling. Andre gode argumenter kan være de flotte tv-billeder, der kan laves i København eller fra Storebæltsbroen.

Christian Prudhomme (tv) griner i regnen i Liège med Troels Lund Poulsen (th).
Christian Prudhomme (tv) griner i regnen i Liège med Troels Lund Poulsen (th).
Vis mere

Ministeren var i foråret inviteret til klassikeren Liège-Bastogne-Liège, som ASO også arrangerer. Her drøftede han og Prudhomme buddet med et samlet budget på 90 millioner kroner, og den kommende tid vil Troels Lund Poulsen fortsætte det hårde tråd i forsøget på at få Tour-starten til Danmark.

»Det kommer til at kræve meget arbejde og professionalisme fra dansk side at overbevise Prudhomme om, at løbet skal begynde uden for Frankrig, og jeg kommer til at bruge mange kræfter på at få det til at lykkes i den kommende tid. Der er ikke nogen tvivl om, at det har en betydning at være i kontinuerlig dialog med ASO-ledelsen, siger Troels Lund Poulsen, der også planlægger en 'charmetour' til sommerens Tour de France.

Hvor mange kandidater, som Danmark duellerer med, ved Troels Lund Poulsen ikke, men det er måske heller ikke så vigtigt igen. Snarere er opgaven at overbevise ASO, der suverænt træffer afgørelsen på et endnu ukendt tidspunkt.

Danmark ligger næsten 1.000 kilometer nord for Frankrig, hvor løbet formentlig skulle fortsætte på 3. etape. Det er en logistisk udfordring for ASO, for der er mange ryttere, karavanen, lastbiler og lignende, der skal fragtes den distance. Omvendt begyndte løbet i Irland i 1998, så hvorfor ikke også i Danmark, kunne man spørge?

Tom Lund, der var formand for Danmarks Cykle Union (DCU) fra 2006-2013, arrangerede blandt andet VM i landevejscykling i Danmark i 2011 og har selv siddet til bords med Christian Prudhomme. Ifølge Tom Lund er det mest sandsynlige, at ASO-ledelsen indlægger en hviledag efter den mulige etape til Sønderborg, som arrangørerne af Giro d'Italia for eksempel gjorde efter de første etaper i Holland i maj og i Danmark i 2012, da løbet begyndte i Herning.

»Rytterne kan flyve fra Hamborg, og jeg kunne forestille mig, at ASO har to setups til start og mål, så de kan sætte sæt nummer to op i det nordlige Frankrig for eksempel og dermed ikke behøver 'stresse' med transporten af barrierer og så videre. Der er så nogle hviletidsregler for lastbil- og buschaufførerne, men det bør kunne nås på en dag,« siger Tom Lund, der i dag arrangerer foredrag med cykelryttere og velgørenhedsløb gennem konsulentvirksomheden Tom Lund Sportsmanagement.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen giver missionen en chancevurdering på '50-50' for at lykkes og kalder sig selv 'forsigtig optimist'. Tom Lund lyder endnu mere begejstret.

»Jeg tror, at chancen er rigtig, rigtig stor. Det begrunder jeg med, at pengene er der, og at der er opbakning fra Kronprinsen, regeringen, ministeren, kommunerne. Prudhomme med sit følge var dybt imponerede, da de besøgte Danmark sidst, og det er altså ikke nemt at skaffe de midler, der skal til. Det er attraktivt for en stor organisation som ASO,« siger Tom Lund.

Indtil videre er Tour de France begyndt uden for den franske grænse 21 gange i de alt 102 udgaver af løbet. Første gang var i 1954 i Amsterdam, og senest i 2015 cyklede Jakob Fuglsang, Michael Valgren og de øvrige Tour de France-deltagere ud på en prolog i Utrecht i Holland.

I 2017 begynder løbet i den tyske by Düsseldorf.