Spørgsmål: Jeg har en søn på 6 år, som skal starte i skole efter sommerferien og jeg har tidligere læst om sammenhængen mellem motion og indlæring.

Er der en sammenhæng eller er det bedre med flere faglige undervisningstimer på skoleskemaet?

Stine

Chris MacDonald: Tak for dit spørgsmål. Mennesket er efter min klare overbevisning skabt til at bevæge sig. Se på babyer – når de er vågne, bevæges arme, ben og hoved konstant – og børn bevæger sig også hele tiden.

Så jeg tror mennesket er bygget til at bevæge sig, men på et eller andet tidspunkt i den moderne verden bliver denne naturligt indbyggede lyst til bevægelse reduceret, fordi man bliver bedt om at sidde stille eller ganske enkelt, fordi verden omkring appellerer til det dovne instinkt i alle mennesker.

Transport foregår i biler og der er knapper til at fjernstyre lys og lyd i hjemmet, så man ikke behøver flytte sig fra den bløde sofa.

Så mennesket er skabt til bevægelse og i relation til dit spørgsmål, så har idræt været på skoleskemaet siden 1814 i Danmark og i den tid havde danske børn idræt fire gange om ugen á 50 min, hvor man i dag har reduceret antallet af idrætstimer til 2 x 45 min på de fleste folkeskoler.

På flere videregående uddannelser er der slet ingen fysisk aktivitet at finde på skemaet. Efter min mening er det ikke bare et skridt i den forkerte retning, men flere skridt, især når man tænker på den efterhånden klare sammenhæng mellem fysisk aktivitet og indlæring for børn og unge.

I et review (samling af artikler) fra 2008 konkluderede man følgende: 'Har man kompetente lærere, kan fysisk aktivitet tilføjes i skoleskemaet ved at tage tid fra de øvrige fag uden at risikere, at man forhindrer elevernes akademiske præstation. På den anden side at lægge tid til 'akademiske' fag ved at tage tid fra fysiske aktivitetsprogrammer giver ikke bedre karakterer i de pågældende akademiske fag og det kan være ødelæggende for sundheden.'

Alle processer i hjernen, som er involveret i indlæring bliver stimuleret, når man er fysisk aktiv. Og det betyder, at børns hjerneceller bliver bedre til at lære gennem motion.

Det betyder ikke, at børn og unge bliver klogere af at være fysisk aktive, men deres potentiale og muligheder for at lære optimeres. Jeg håber det gav dig svar og ønsker din søn en god skolestart.

Stay strong!