KOMMENTAR

Da vi kom her til Sao Paulo syntes sagen afgjort: Fernando Alonso og Kevin Magnussen kører for McLaren i 2015. Med en serie stærke kvalifikations-resultater hen over sommeren havde Magnussen skabt dét, der lignede et afgørende forspring i forhold til Jenson Button i den interne McLaren-kvalifikations-duel. Kombineret med sin ungdom og en stadigt stigende formkurve i løbene var Magnussen det naturlige valg til pladsen som Alonsos teamkammerat, og Button begyndte at se sig om efter alternativer uden for Formel 1.

Magnussen har lært mange ting i sin debutsæson, men en af de vigtigste er nok dette: Man skal aldrig undervurdere Jenson Button. Danskeren havde fra start regnet med, at den 12 år ældre englænder ville blive forholdsvis nem at nedkæmpe, men det viste sig hurtigt, at Button var hurtigere, end Magnussen havde regnet med.

Først hen over sommeren fik Magnussen for alvor styr på Button under de vigtige kvalifikationer, der er den Formel 1-disciplin, hvor kørernes rå hurtighed afsløres. Efter Japans Grand Prix var stillingen i McLarens kvalifikations-duel 9-6 i danskerens favør, og dermed havde Magnussen understreget, at han allerede efter trekvart Formel 1-sæson var hurtigere end Button (i englænderens 15. sæson). Så gjorde det ikke så meget, at englænderen havde mere end dobbelt så mange point i den samlede VM-stilling, og lige siden har Magnussen været favorit til at beholde sin plads i teamet.

Men man skal som sagt aldrig undervurdere Button. Da først han for alvor følte McLaren-sædet brænde under sig, fandt englænderen nye tiendedele på stopuret, og i de sidste tre løb har han vundet kvalifikations-duellen mod Magnussen. Bevares – det har handlet om små marginaler (her i Sao Paulo 39/1000 sekund), men det gjorde det også, da Magnussen hen over sommeren slog Button fire gange i træk. Summa summarum er, at stillingen i McLarens kvalifikationsduel inden VM-finalen i Abu Dhabi er 9-9.

I løbene har Button også givet Magnussen rigtig meget at tænke over i de seneste uger. I Singapore lå Button foran danskeren, da han udgik, mens Magnussen reddede 10.-pladsen. I Japan kørte Button et af sine bedste 2014-løb og kom i mål som nummer fem, mens Magnussen i sin problematiske McLaren blot blev nummer 14. I Rusland blev Button nummer fire med Magnussen på femtepladsen. I USA i sidste uge var Magnussen på ottendepladsen bedst placerede McLaren-kører, men Button var i starten af løbet tæt på danskeren. Så tæt, at Magnussen i en meget robust manøvre kortvarigt pressede Button uden for banen, da englænderen ville forbi.

Og her i Brasilien gav Button danskeren en lektion i moden, aggressiv og dæk-skånende Formel 1-race: Button blev en flot nummer fire, mens Magnussen blev en nederen nummer ni.

Med den rød-hvide klaphat afmonteret kan jeg ikke lade være med at blive imponeret af Jenson Button. I karrierens sene efterår har den 34-årige englænder med udsigt til at blive droppet af McLaren taget kampen op med unge Magnussen – og objektivt set leveret bedre i de seneste uger.

Jeg ved ikke, om Buttons imponerende slutspurt ændrer McLarens fremtidsplaner, og jeg håber stadig på, at teamets 2015 line-up hedder Alonso/Magnussen.