KOMMENTAR

Der er et par tomme pit-garager her på Circuit of the Americas uden for Austin, Texas. Caterham og Marussia er bukket under for de stadigt stigende udgifter i verdens dyreste sport og er gået i betalingsstandsning hjemme i England.

Der er ikke mange, der tror på, at de to små team, som i årevis har kæmpet om næstsidstepladsen i konstruktør-VM, har en fremtid i Formel 1.

Dermed er formel 1-feltet i denne weekend nede på 18 biler. Og det betyder, at man angiveligt ikke opfylder en række aftaler med løbsarrangører og tv-stationer, der garanterer 20 biler på startgridden.

Med tre løb tilbage kan organisationen bag VM-serien, den Bernie Ecclestone-ledede Formula One Management (FOM), redde sig ud af 2014 ved at mumle noget der lyder som force majeure.

Men næste år klapper fælden: Her skal Ecclestone efter alt at dømme levere et felt med minimum 20 biler. Den snu Ecclestone, der i denne uge fejrede sin 84-års fødselsdag, har selvfølgelig taget højde for situationen. I de tophemmelige kontrakter mellem de enkelte team og FOM er der klausuler om hvad der skal ske, hvis der ’mangler’ biler.

Så skal de største team indsætte en tredje bil – og dermed kan den krise, der sendte Caterham og Marussia ud af Formel 1, redde Kevin Magnussens 2015-sæson.

McLaren har med danskeren, hans nuværende teamkammerat, Jenson Button, og Fernando Alonso, der har forladt Ferrari, tre kørere stand-by for 2015. Med to biler skal man efter alt at dømme vælge mellem Magnussen og Button – med tre biler er problemet løst.

Og mens de øvrige tophold har blandede følelser over udsigten til måske at skulle køre med tre biler, vil det kun være en hjælp for McLaren. Teamet vil i ét hug få løst deres luksusproblem omkring kørerne, og samtidig få 50 procent flere data at udvikle deres nye Honda-motorer med.

Da de nye turbomotorer blev introduceret op til denne sæson, leverede Mercedes og Renault til otte biler, mens Ferrari leverede til seks. McLaren har eneret på Hondas nye motor i 2015, og med to biler vil de i debutsæsonen kun få henholdsvis 25 og 33 procent at de data, Mercedes, Renault og Ferrari opnåede i 2014.

Hvis to biler bliver til tre, vil datamængden øges markant, og derfor venter mange, at McLaren-Honda melder sig frivilligt til at køre med tre biler.
Ulempen ved en ekstra bil er større udgifter, men med Hondas angiveligt ’åbne’ Formel 1-budget burde det ikke blive noget problem.

Til gengæld får den kører, der sidder i McLarens tredjebil – og det bliver i givet fald sandsynligvis Kevin Magnussen – et problem: Han vil ikke kunne score

VM-point. Tredjekørerne vil stå i de officielle resultatlister, og de vil komme på podiet, hvis de slutter i top-tre. Men de vil ikke optræde i den samlede VM-stilling.

Kedelige udsigter for Kevin Magnussen? Måske. Men langt bedre end at tilbringe 2015 på reservekører-bænken.