KOMMENTAR

Onsdag slutter et samarbejde, der lagde op til verdensmesterskaber, men nu ser ud til at ende i ingenting. Kevin Magnussen var kun en 17-årig teenager med bøjle på tænderne, da han i 2010 blev indlemmet i McLaren-teamets young driver-program. I 2012 fulgte den første Formel 1-test, hvor han i Abu Dhabi sensationelt satte hurtigste tid af alle. Så løbsdebuten i Australien sidste år, hvor han med andenpladsen blev én af meget få Formel 1-debutanter, der sluttede på podiet.Og i dag slutter det hele så med, at kontrakten efter alt at dømme ikke forlænges.

Der er ingen af de implicerede parter, der vil kommentere på kontraktsituationen, men det er en offentlig hemmelighed, at McLarens såkaldte option på danskerens 2016-sæson udløber i dag.

Selvom han ved, at teamchef Ron Dennis har rigtig mange andre ting at tage sig af i disse dage et samarbejde med Honda, der halter, to eksverdensmestre, der ikke vil binde sig 100 procent til teamet, og en bestyrelse, der ikke kan enes) må dagen i dag alligevel give Magnussen en mærkelig smag i munden.

De chefer, der for bare et par år siden omtalte ham som en kommende verdensmester, virker nu som om, de har 'glemt' ham.

Det er en urimelig behandling. Magnussen har gennem tre år været uhyre loyal over for teamet.Han forblev positiv, da det viste sig, at 2014-modellen var en skodracer uden downforce, og han formåede at smile - efter en vis betænkningstid - da McLaren sidste år degraderede ham til reservekører.

Han har knoklet med ingeniørerne for at udvikle 2015-bilen. Og det er stadig ham, der har scoret McLarens bedste resultat i de seneste tre år.Alligevel tyder alt på, at optionen bare løber ud. At det går den vej blev klart allerede for en måned siden, da McLaren-ledelsen gav ham lov til at forhandle 2016-kontrakt med det nye, amerikanske Haas-team, der i går offentliggjorde Romain Grosjean som førstekører.

Nu ligner Lotus/ Renault Kevin Magnussens sidste mulighed i Formel 1-feltet i 2016. Her er danskeren de seneste dage rykket langt frem i rækken af potentielle kørere, og hans trofaste sponsor Bestseller (Jack & Jones) kan hjælpe til sammen med andre danske virksomheder.

Bestseller kom på grund af teamets arrogance aldrig for alvor ind i varmen hos McLaren, der også forskrækkede andre danske firmaer med sine opskruede priser. Hos Lotus/ Renault kan de komme til at spille en afgørende rolle.

Lotus, der efter en hensigtserklæring, som blev underskrevet sent mandag, nu overtages af Renault-fabrikken, kan blive en frisk start for Kevin Magnussen. Og jeg håber, han tager sig tid til at vinke, når han overhaler McLaren-bilerne i 2016. McLaren lovede ham så meget men leverede så lidt - de fortjener faktisk slet ikke et talent i Kevin Magnussens klasse.