KOMMENTAR

Malaysias Grand Prix blev ikke den ventede walk-over for Mercedes. Sebastian Vettel i Ferrari formåede at udfordre og endda overvinde de tyske sølvpile, og løbet på Sepang-banen repræsenterede derfor Formel 1, når det er bedst: Et team har domineret i en periode, men bliver så indhentet af en konkurrent, der har knoklet bunden ud af både bukser og budget for at komme til tops.

Jeg tror ikke på, Mercedes-æraen er overstået, og at Ferrari nu bliver sportens nye vane-vindere. Mercedes har stadig vundet 17 af de seneste 21 løb, og om 14 dage i Kina, vinder de sandsynligvis igen. Men Ferrari er rykket nærmere, og tronskiftet kommer før eller siden. Det tyske team tog nederlaget på Sepang-banen med oprejst pande.

»Nu er vi i åben kamp med Ferrari, men vi vil kæmpe os tilbage - det kan jeg godt love,« sagde Nico Rosberg efter løbet.

Mercedes-kørerens sportslige indstilling står i skærende kontrast til den dårlige taber-mentalitet, Red Bull har luftet de seneste uger. Teamet vandt som bekendt fire VM-titler i streg fra 2010-13 og dominerede i perioder Formel 1 endnu mere, end Mercedes har gjort siden de nye turbo-motorer blev indført i 2014. Men det har man åbenbart glemt, når man nu taler om, hvor skadeligt det er, at et team vinder for meget.

Red Bulls partner, Renault, har bygget den dårligste motor til det nye reglement. Jeg kan godt forstå, at det må være bittert at rutsje ned i midter-feltet, når man er vant til at score sejre på samlebånd. Men jeg kan ikke acceptere de udmeldinger, Red Bull-ledelsen er kommet med. Man truer åbenlyst med at forlade Formel 1, hvis motorreglerne ikke bliver ændret (og Mercedes dermed hæmmet).

Det er en ganske markant trussel. Hvis energidrik-giganten dropper Formel 1, forsvinder både Red Bull-og ToroRosso-holdene. Det handler om 20 procent af et felt, der i forvejen er for lille.

Jeg vil nødig se et felt med kun 16 biler. Men jeg vil hellere afvikle Formel 1 med 16 biler, end rykke sporten tættere på de showbizløsninger, der bruges i andre klasser.

I mange andre klasser i både Danmark og udlandet straffer man de hurtigste kørere og biler med vægt-handicap, tilbagetrukne start-placeringer eller ved at justere det tekniske reglement i tide og især utide. Det giver flere overhalinger end i Formel 1, men løbene ender alt for ofte med, at det ikke er den bedste mand/bil, der vinder.

Sådan har det heldigvis aldrig været i Formel 1 -motorsportens kongeklasse: Hvis det lykkes et Formel 1-team at opbygge et teknisk forspring, dominerer de sporten i en periode. Det har vi siden årtusindeskiftet set med Ferrari, Brawn, Red Bull og senest Mercedes.

Perioderne har været af kortere eller længere varighed, og til tider givet sporten et ry som kedelig og forudsigelig. Men det har altid været sådan, at bag det dominerende team har konkurrenterne bidt tænderne sammen og knoklet endnu hårdere, for til sidst selv at overtage tronen. Men nu ser jeg fra flere sider tegn på, at man vil ødelægge sportens naturlige udvikling.

Red Bull er efter min mening nogle forbandet dårligere tabere, når de-  i stedet for at kæmpe sig tilbage til toppen ved hårdt arbejde - nu prøver at få ændret reglementet.

Jeg oplever det samme med motorerne. Honda skal have ros for at gå ind i Formel 1 med et spændende nyt motor-koncept, men det er tydeligt, at den japanske V6er lider af alvorlige børnesygdomme. I år må hver kører bruge fire motorer i løbet af sæsonen, og både Jenson Button og Fernando Alonso (og hans stand-in Kevin Magnussen) hos McLaren-Honda har allerede brugt mindst en hver. Det er derfor overvejende sandsynligt, at de allerede midt på sommeren rammer loftet på fire motorer, og må tage en grid-straf for at bruge motor nummer fem (eller endnu flere).

Men nu forsøger man fra flere sider at ændre reglementet, så kørerne i stedet for fire får fem motorer til 2015-sæsonen. Ikke fordi jeg tror, det gør nogen forskel lige nu for Honda. Som det går i øjeblikket, kommer Button og Alonso også til at bryde grænsen, hvis den ligger på fem motorer - men det er princippet: Man kan ikke starte en sportsbegivenhed, og så ændre reglerne undervejs.

Red Bull-ingeniørerne skal bare tilbage til tegnebrættet og bygge en bedre bil eller finde en ny motorpartner. Honda og co. må på en eller anden måde prøve at få deres motorer til at holde - eller tage deres velfortjente straf, hvis der skal en femte motor på banen.

Det er som om man forsøger at gøre det til Mercedes' problem, at de har domineret sporten i nu lidt mere end et år. Men sådan er det ikke: I Formel 1 skal det være taberne, der har et problem. Hvis man ændrer på reglerne i utide for at få større jævnbyrdighed, ændrer man ved hele Formel 1s dna.

Man kommer faretruende tæt på grænsen mellem sport og showbizz. Og så har hele sporten et problem.