Drengehørn og mandschauvinisme er ikke sådan at få bugt med i sportens verden. Og man gør kun dumheden en tjeneste ved at gå amok over en plakat med lidt humør i.

Man skal passe på med satire og humor. Og man behøver ikke en gang tage de værste eksempler i tiden for som eksempler til skræk og advarsel.

Vi lever åbenbart i tider, hvor retten til at påberåbe sig at være krænket kan overtrumfe tolerance, rummelighed og almindelig sund fornuft.

Nu ligger religiøse vildfarelser og cykelsport heldigvis et stykke fra hinanden. Men ugen har alligevel givet os et eksempel på, hvordan den allestedsnærværende frygt for at støde nogen på manchetterne, kan skabe furore og debat på de sociale medier.

Den belgiske semi-klassiker E3 Harelbeke har de seneste år gjort sig bemærket som klassens frække dreng i markedsføringen af World Tour-løbet, der sidste år havde Tinkoff-Saxos nyindkøbte superstjerne Peter Sagan som vinder.

Netop Sagans pilfingrede skurvognsmentalitet er blevet brugt som inspirationskilde til årets plakat. I 2013 gjorde den unge slovak sig herostratisk berømt ved at lave et meget omtalt numseniv på en podiepige efter Flandern Rundt. Og for arrangørerne af E3 har fristelsen ikke været til at komme udenom, så i år ser man på plakaten for løbet en velformet pigenumse være centimeter fra at blive befamlet af en hånd tilhørende en cykelrytter og teksten »Hvem niver den i Harelbeke«.

Det er muligvis plat. Det er nok også mandschauvinistisk på den lidt lavpandede neandertal-facon. Og elegancen kan helt sikkert diskuteres. Men at kalde det et »seksuelt overgreb«, som en kvindelig blogger gjorde det på The Guardian, kan da kun nære tesen om, at englænderes bornérthed lever med en klædedragt som var vi i 1957.

At Den Internationale Cykle Union (UCI) skrider til handling og kræver deres logo fjernet i væmmelse og afstandtagen er desværre kendetegnende for den svigtende fornemmelse for proportioner, der hersker nær hovedkvarteret i Aigle og omegn.

UCI har naturligvis ret til at ville holde sig fri af den kontrovers og hørm af politisk korrekthed, der omgærder debatten omkring den famøse E3 plakat.

Men det er svært ikke at se det som en anelse hyklerisk, at UCI ikke griber chancen til et opgør med de podiepiger, som ved gud og Eddy Merckx (det er cirka en og samme ting) er en anakronisme.

Det ville klæde UCI og den engelske præsident Brian Cookson at begynde med et diktat til Tour de France-arrangørerne om endegyldigt at få fjernet de altid yderst fotogene podiepiger, som flyves ind til tre ugers sommerferiejob fra en dagligdag på et modelbureau for at kindkysse etapevindere og manden i gult.

Det ville i det hele taget klæde nogle af de mest helligt forargede at stige ind i en helikopter og få sig lidt perspektiv på tingene.

Sportens verden er fuld af langt større kvababbelser end numsepigen på E3 Harelbeke plakaten. Jeg nævner i flæng cheerleaders i NFL og Superligaen, intetsigende paraplypiger i F1 og for den sags skyld Caroline Wozniacki i meget, meget stoffattigt badetøj.