KOMMENTAR

Fernando Alonso er tilbage i sin McLaren-Honda, og et af den moderne Formel 1-histories mest mystiske forløb er dermed afsluttet. Eller er det?

Der er nemlig stadig flere spørgsmål end svar om det test-crash, der tvang spanieren til en måneds pause, og som gav Kevin Magnussen en stand-in-rolle i Australiens Grand Prix for 14 dage siden. McLaren-ledelsen tøvede længe med en forklaring af ulykken, og da man endelig kom på banen, var det med en ganske bombastisk meddelelse om, at der i hvert fald ikke var noget galt med bilen samt en forkølet hentydning til, at en kastevind sandsynligvis havde forårsaget ulykken.

Mandag meddelte McLaren-ledelsen så, at Alonso »følte styretøjet blev tungt« inden ulykken. Da Alonso torsdag fortalte om ulykken, var han mere klar i spyttet: Han slår fast, at styretøjet »blokerede« - og at det forårsagede ulykken. Han siger også, at vinden i hvert fald ikke spillede nogen rolle. »Selv ikke en orkan havde rykket ved bilen,« sagde han blandt andet.

Det er udtalelser, der tyder på, at samarbejdet mellem spanieren og McLaren ikke er så harmonisk, som teamets presseafdeling gerne vil give udtryk for. Det er dermed også udtalelser, der - måske - kan give Magnussen et McLaren-comeback på fuld tid tidligere end forventet. Men lad mig for et øjeblik glemme den rød-hvide klaphat, og fokusere på noget endnu vigtigere end Magnussens Formel 1-fremtid; nemlig et styretøj, der blokerer, som i sagens natur er bemærkelsesværdigt. Faktisk livsfarligt. Og noget der for enhver pris ikke må gentage sig.

Alonso siger, at udskrifter fra McLaren-racerens mange sensorer ikke giver en forklaring på det blokerede styretøj. McLaren har til Malaysais Grand Prix i weekenden derfor monteret en ny sensor i styretøjet for at få ekstra data. Helt fint - bortset fra den nye sensor jo først vil få de relevante data, efter styretøjet er blevet »tungt« igen. Der er bare ingen garanti for, at endnu en styretøjsforårsaget ulykke udvikler sig lige så relativt nådigt, som det skete for Alonso på Circuit de Catalunya.

For mig at se er McLaren gået fra en bombastisk udtalelse om, at der i hvert fald ikke var noget galt med bilen, til en holdning a la »det kan godt være, styretøjet var skyld i crashet - og vi håber ikke, det sker igen, men hvis det sker, får vi i hvert fald data til at komme til bunds i problemet«.

Der vil altid blive taget chancer i Formel 1. Det kan ikke være anderledes, når det handler om prototype-biler, der med hastigheder over 300 km/ t presses til det yderste. Men hvis jeg har forstået det rigtigt - at McLaren først for alvor forstår det »tunge« styretøj, hvis det sker igen - synes jeg, man tager en chance for meget. Jeg ved godt, at McLaren og specielt Honda har rigtig mange andre problemer i denne tid, men dét her handler altså om kørernes sikkerhed.

McLaren indrømmer jo med sin udmelding, at man ikke helt forstår, hvad der skete - derfor er Alonso-crashet stadig et mysterium. Og teamchef Eric Boulliers oprindelige udmelding om, at der var tale om  »et helt almindeligt test-crash«, virker i dag nærmest pinlig.