KOMMENTAR

Det er svært at komme ind i Formel 1. Det er endnu sværere, hvis man kommer fra et lille land som Dannark. Og det er omtrent umuligt at gøre comeback, når man én gang er røget ud af feltet.

Derfor var det mirakel, vi onsdag oplevede i Paris, for uanset hvor meget Kevin fortjenete en ny chance, så er det imod alle odds, at han nu er tilbage i Formel 1.

For tag ikke fejl - hans comeback er ikke resultatet af en gennemtænkt karriere-strategi.

Det handler ikke om, at han og hans bagland havde is i maven. Eller om, at man bare ventede, til den rigtige chance opstod. Nej, det er først og fremmest noget så usikkert som held, uheld og tilfældigheder, der har skaffet Magnussen tilbage i motorsportens kongeklasse.

For hvis ikke olieprisen var kollapset og havde sendt det statslige venezuelanske olieselskab PDVSA ud i frit fald, havde Pastor Maldonado stadig siddet i den bil, der nu bærer Magnussens navn.

Men da Maldonados uheld blev Magnussens held, reagerede han rigtigt. Sportsligt set var han det oplagte valg for Renault, for hans kombination af hurtighed og erfaring var uovertruffen blandt de ledige kørere. Det er bare ikke altid nok i verdens dyreste sport, men inden andre kørere kunne byde ind med alternative ’talenter’ som bedre nationalitet eller flere sponsorer, havde Anders Holch Povlsen startet Bestseller-jetten for at flyve til England og få en aftale på plads.

mg1

Efter al for mange måneder med passivitet og rådløshed i Magnussens bagland, var det flot og effektivt arbejde. Et stykke arbejde, som Danmark og hele motorsportsverdenen skal være Holch Povlsen evigt taknemlig for. Uden Bestseller-ejeren og hans millioner er jeg bange for, at mega-talentet Kevin Magnussen var røget ud af Formel 1 for evigt. Det havde været vildt uretfærdigt, for han hører til i feltet, men der er ingen, der har lovet, at Formel 1 skal være fair.

Når man lige har oplevet et mirakel, skal man ikke være sortseer, men selvom 2016-sæsonen først starter officielt om halvanden måned, er det ikke for tidligt at tænke på 2017.

Jeg ved ikke, hvordan Magnussens kontrakt med Renault er skruet sammen, men det er i princippet også ligegyldigt. Hvis teamet af den ene eller den anden grund vil droppe danskeren efter bare en enkelt sæson, kan de gøre det - det er kun et spørgsmål om advokatregningens størrelse. Derfor skal Kevin Magnussen gøre sig fortjent til et længere ophold hos Renault, som jeg er sikker på udvikler sig til et topteam i løbet af få år.

Det gør han først og fremmest ved at sætte teamkammerat Jolyon Palmer på plads. Selvom han vandt GP2-mesterskabet 2014, anses englænderen ikke for at komme fra den allerøverste skuffe med nye Formel 1-kørere. Palmers vej til Formel 1 har været for lang og for kringlet til at man kan tro på, at han bliver en decideret topkører. Derfor skal Magnussen med sin større erfaring og naturtalent nærmest save Palmer midt over i 2016. Alt andet end en klar sejr i både kvalifikations- og point-duellen mod englænderen vil være en skuffelse, der sætter spørgsmålstegn ved Magnussens langtidsholdbarhed i Formel 1.

Kevin Magnussen står yderst til venstre - lige ved siden af Esteban Ocon - ved Renault-præsentationen onsdag.
Kevin Magnussen står yderst til venstre - lige ved siden af Esteban Ocon - ved Renault-præsentationen onsdag. Foto: FRANCK FIFE
Vis mere

Jeg tror ikke, Palmer bliver et problem for Magnussen. Men jeg frygter, at Renaults nyudnævnte reservekører Esteban Ocon er en langt større trussel. Den 19-årige franskmand vandt i 2014 Euroserien i Formel 3 – foran blandt andre sidste sæsons Formel 1-sensation Max Verstappen.

Sidste år vandt Ocon GP3-serien, og Mercedes skrev en langtidskontrakt med ham, der inkluderede Formel 1-testarbejde allerede i år. Nu er Mercedes-køreren så Renaults reserve – dén løsning giver kun mening, hvis Ocon har fået garanti for endnu mere Formel 1-arbejde, end tyskerne kunne tilbyde.

Samtidig blev Ocons GP3-titel kørt hjem for ART-teamet, hvor chefen hed Frederic Vasseur. Samme Vasseur blev onsdag annonceret som ny teamchef for Renaults Formel 1-team, og han vil utvivlsomt presse på for at sikre sin protegé en plads i Formel 1-feltet så hurtigt som muligt. I den forbindelse vil Ocons nationalitet også hjælpe ham, for delvist statsejede Renault vil gerne opfattes som et fransk national-team i Formel 1.

Det antyder alt sammen, at Ocon allerede nu lines op til det ene Renault-sæde i 2017. Samtidigt siger rygterne, at Renault vil have et etableret topnavn i den anden bil, der kan guide og uddanne Ocon. Mange rigtig gode køreres kontrakter udløber efter denne sæson, og et Renault-sæde for 2017 vil være fristende for relativt unge kørere som Valtteri Bottas og Nico Hülkenberg – og for erfarne grandprix-vindere som Jenson Button og Felipe Massa, der er oplagte læremestre for Ocon.

Derfor skal Kevin Magnussen bruge 2016 til selv at blive et ’stort navn’ – så han ikke er til at komme uden om, når Renault skal lægge planer for 2017. Det kan virke pessimistisk, at jeg allerede nu ser problemer i forhold til 2017. Men det var manglen på langtidsplanlægning og den famøse Plan B, der var uhyggeligt tæt på at sende Kevin Magnussen ud i Formel 1-glemslen. Det må ikke ske igen.

2016 skal være en ubetinget succes for Kevin Magnussen. Det comeback, vi nu oplever, er et mirakel. Endnu et comeback er umuligt.