KOMMENTAR
McLaren-boss Ron Dennis havde en skidt dag i Suzuka. I ugen op til Japans Grand Prix lå han sløj på et hotelværelse i Tokyo, og da han søndag ankom til Suzuka, var hans team nærmest i opløsning: Hverken Jenson Button eller Fernando Alonso ville trods eksisterende kontrakter bekræfte, at de 100 procent sikkert kører for McLaren i 2016.
Problemet med Button er relativt simpelt. Med Kevin Magnussen som et oplagt alternativ for 2015 var det i december sidste år nemt at presse englænderen til en markant lønnedgang. Som et plaster på såret blev der i den kontrakt, der blev skruet sammen, lovet en bedre hyre for 2016. Aftalen for 2016 er en såkaldt option, hvor McLaren ensidigt bestemmer, om holdet vil bruge Button. Det har man så - efter pres fra Honda - fundet ud af, at man vil.
Alligevel forsøgte Dennis (med Kevin Magnussen og Stoffel Vandoorne i baghånden) at tilbyde Button en helt ny aftale til en mindre løn end oprindeligt aftalt.
Button var efter fem år som loyal McLaren-kører og efter en 2015-sæson fuld af skuffelser ikke imponeret over Dennis' forhandlingstaktik. Med spændende alternativer i sportsvogns-og rallycross-VM spillede han 'hard-ball' mod Dennis og truede i sidste uge med at stoppe i Formel 1. Det fik Dennis til at indløse den oprindelige option med tilhørende lønforhøjelse, og dermed burde Button være på plads hos McLaren i 2016.
Button kan selvfølgelig være blevet så træt af Dennis' hundehandler-mentalitet, at han ikke gider mere. Dertil kommer det dog næppe, men McLaren-bossen ved godt, at man uanset alverdens kontrakter ikke kan tvinge en kører bag rattet. Og her er så Dennis' virkelige problem: Fernando Alonso har en kontrakt for 2016 (og 17), men virker nu så træt af McLaren og Honda, at han overvejer et sabbatår i næste sæson.
Læg mærke til hvordan den snu spanier formulerer sig i disse dage - han snakker pænt om en treårig aftale med McLaren og om at slutte sin karriere i teamet. Han holder sig til sandheden - men han rutter ikke med den. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis Alonso lader Button og sandsynligvis Vandoorne tage skraldet med endnu en svær 2016-sæson, inden han vender tilbage i 2017-18 for at opfylde sin treårige aftale.
Mandag blev hele situationen endnu mere kompliceret af, at Red Bulls exit fra Formel 1 rykkede nærmere. Man er stadig ikke blevet enige om en ny motoraftale, og derfor er de øvrige team blevet bedt om at være standby i forhold til at køre med tre biler. Hvis Red Bull og søster-teamet ToroRosso forsvinder, er planen at seks team kører med hver tre biler og tre team kører med to biler i 2016.
Den løsning vil vende op og ned på kørermarkedet og give Ron Dennis endnu mere at tænke over. Med de problemer, Ron Dennis har i disse dage, står Kevin Magnussens fremtid lang nede på todo-listen.
Derfor vil danskerens nuværende kontrakt sandsynligvis udløbe i morgen, men McLaren kan i løbet af kort tid få brug for danskeren igen. Til den tid håber jeg, Magnussen har fundet andet Formel 1-arbejde.
Lotus, der nu har en aftale med Renault, er interesserede. Og McLaren er netop nu ikke et team en ung og på mange måder sårbar Formel 1-kører skal satse sin fremtid på.