KOMMENTAR

Hele sidste uge svarede jeg ’99 procent’, når jeg blev spurgt om sandsynligheden for, at Kevin Magnussen kørte for Renault i Formel 1-VM 2016.

At jeg stadig havde en enkelt procent på Magnussens minus-konto, skyldtes, at jeg ikke kunne gennemskue Pastor Maldonados reaktioner hjemme i Venezuela: Han er en temperamentsfuld fyr, den gode Pastor (spørg bare hans konkurrenter), og jeg kunne ikke forstå hans larmende stilhed. Jeg var sikker på, at han ville reagere offensivt, så snart Renault-ledelsen fortalte ham, at han var fortid i teamet.

Så længe han ikke kom med en udmelding, tolkede jeg det som om, at han stadig håbede at fortsætte i teamet. Men i går fik han så åbenbart at vide, at alt håb var ude – og så ’hævnede’ han sig omgående ved at tage luften ud af Renaults team-præsentation i morgen: ’Jeg er ikke med i Formel 1 2016’, var Twitter-beskeden, der ikke særligt elegant frarøvede Renault-pressemødet enhver nyhedsværdi med hensyn til kørere.

Men selvom det nu er 100 procent sikkert, at Renault kører ind i Formel 1-sæsonen 2016 med Kevin Magnussen og Jolyon Palmer, er der alligevel et par ting, jeg er spændt på i Paris.

For hvad skal teamet hedde? Renaults sportschef, Cyril Abiteboul, har antydet, at en af koncernens andre mærker kan lægge helt eller delvist navn til Magnussens nye team. Der er så vidt jeg forstår to muligheder: Alpine eller Infiniti.

Det franske sportsvognsmærke Alpine blev i 1973 indlemmet i Renault-koncernen, og franskmændenes Formel 1-debut i 1977 skete under Renault Alpine-navnet. Alpine har de seneste mange år ført en tilbagetrukket tilværelse, men nu vil Renault angiveligt igen bringe det berømte navn frem i lyset – måske i forbindelse med det nye Formel 1-program?

Infiniti er Nissans luksusmærke. Japanerne indgår i Renault-gruppen, og Infiniti var indtil i år titelsponsor for Red Bull-teamet. Nu er Red Bull og Renault i gang med en langvarig skilsmisse, og det japanske mærke er afløst af ur-firmaet TAG-Heuer som Red Bulls titelsponsor (TAG-Heuer lægger også navn til de Renault-motorer, Red Bull kører med i år.)

Hvis Renault-ledelsen vælger at holde Infiniti i sporten, kan Kevin Magnussen have skiftet side i den japanske Formel 1-’borgerkrig’: Fra Hondas skrøbelige motorer hos McLaren til Nissan/Infiniti som Renault-partner.

Skal Kevin Magnussen køre for Renault-Alpine? Infiniti-Renault? Eller bare Renault? Vi får svaret i morgen.

Her får vi også at vide, hvor stor en rolle Bestseller-koncernen kommer til at spille i K-Mags Formel 1-karriere 2.0. Ejeren Anders Holch Povlsen har loyalt støttet Magnussens karriere og var med, da de første kontakter til Renault blev knyttet i midten af januar.

Rygter vil vide, at Bestseller dækker en (mindre) del af det (enorme) hul, Pastor Maldonados sponsors PDVSA har efterladt i Renaults Formel 1-budget. Om det indebærer, at det danske tøjmærke optræder på Magnussens og Palmers biler, afsløres i morgen.