Peter Nygaard er BTs Formel 1-korrespondent.
Peter Nygaard er BTs Formel 1-korrespondent.

KOMMENTAR

Det har været en fornøjelse at opleve Kevin Magnussen de seneste fire dage på Circuit de Catalunya. Den stressede, pressede opførsel, der prægede mange af hans McLaren-weekender, er afløst af en ny smilende, imødekommende og optimistisk Magnussen version 2.0.

Men tag ikke fejl. Den nye version af Magnussen er endnu mere seriøs end McLaren-udgaven. De oplevelser, Kevin Magnussen har været igennem de seneste to år, har modnet og motiveret ham. Inderst inde ved han godt, at det er et mirakel, der har givet ham chancen hos Renault. OK – han fortjener chancen, og han er det oplagte valg for det franske team. Men det var en heldig kombination af faldende oliepriser og stigende korruption i Venezuela, der skabte miraklet. Og mirakler er sjældne. Derfor er Magnussen motiveret som aldrig før.

Tilbage står spørgsmålet: Hvorfor blev McLaren-dagene ofte så forkrampede? Jeg tror, der er mindst to faktorer. For det første udsatte teamet ham for et urimelig pres fra omtrent dag ét. Allerede i løbet af foråret 2014 stod det klart, at McLaren ville have tre kørere til deres to 2015-biler. Det var en udfordring, der tydeligvis motiverede erfarne Jenson Button, men det var også en atmosfære, der hæmmede Magnussen. Og ofte fratog ham glæden fra at udleve livsdrømmen.

Magnussen

Hvorfor McLaren-ledelsen troede, den kunne få det bedste ud af en debutant ved omgående at udsætte ham for massivt pres, er et af de større mysterier i moderne Formel 1-historie.

Og for det andet er McLaren blevet et team, der ikke behandler sine kørere særligt godt. Jeg har svært ved at komme i tanke om en McLaren-kører, der har forladt teamet på en ordentlig måde. Magnussen blev unødvendigt svinet til af teamchef Ron Dennis, da samarbejdet for længst var slut. Danskerens forgænger, Sergio Perez, var heller ikke verdens største McLaren-fan, da han blev hældt ud i 2013.

Da Lewis Hamilton, der havde været på kontrakt med McLaren, siden han kørte gokart, skiftede til Mercedes, var en af begrundelserne, at han ’endelig ville være sig selv.’ Den dobbelte McLaren-verdensmester Mika Häkkinen var simpelthen udbrændt efter sine mange McLaren-år. Kevin Magnussens far, Jan? Han var heller ikke imponeret over den behandling, McLaren-ledelsen udsatte ham for.

Jeg tror, der ville være mange tomme pladser omkring bordet, hvis Ron Dennis en dag skulle invitere sine tidligere kørere til en genforening.

Det nye Renault team er en helt anden historie. En flad ledelsesstruktur, og plads til at man må synes, at Formel 1 også er sjov, gør teamet langt mere velegnet til danskere i almindelighed og familien Magnussen i særdeleshed.

Efter bare fire testdage virker det som om, Kevin Magnussen allerede føler sig mere hjemme hos Renault, end han nogensinde gjorde hos McLaren. Samtidig er han vokset med ansvaret af at være teamets mest erfarne kører. Og endelig kan han være langt mere afslappet end i sine McLaren-dage. Han har jo prøvet det værste, der kan ske for en ung Formel 1-kører: At miste sin plads.

Som han selv sagde: ’Det, der ikke dræber dig, gør dig stærkere.’

McLaren-årene var tæt på at dræbe hans Formel 1-karriere. Men i sidste ende gjorde de kun Magnussen version 2,0

SMS

Hitter på Facebook