KOMMENTAR

Kevin Magnussens straf - 20 sekunders tidstillæg - for at presse Fernando Alonso uden for banen i Belgiens Grand Prix skal opfattes som en hævet pegefinger.

Den er hård, men fortjent. Og den betyder ikke, at den danske rookie er en farlig kaospilot! Og for lige at få proportionerne på plads: Udenfor Danmark er Magnussen/Alonso-sagen allerede glemt - her er man (med rette!) mere interesserede i Mercedes-krigen mellem Lewis Hamilton og Nico Rosberg.

Herhjemme diskuteres Magnussens straf stadigt intensivt - ikke mindst fordi diverse Formel 1-eksperter puster til ilden. Danmark har de seneste måneder fået rigtigt mange Formel 1-eksperter, men de fleste af dem er sjældent i nærheden af Formel 1-banerne. Alligevel føler de sig i stand til at gå i rette med bilsportsforbundet FIA's dommere.

Det synes jeg er lidt naivt. I Belgien var det den tidligere Formel 1-kører og flerdobbelte Le Mans-vinder Emanuele Pirro, der sammen med tre af FIAs faste dommere ikendte Magnussen straffen på de 20 sekunder. Jeg tror ærligt talt, at de er bedre klædt på til at vurdere Magnussens manøvre end lænestols-eksperterne i Danmark. Og hvis de havde været i tvivl om, hvorvidt Magnussen skulle straffes, kunne de have rekvireret yderligere tv-optagelser fra episoden, data fra Magnussens og Alonsos biler, og de kunne have indkaldt parterne til yderligere forhør. Det skete ikke - simpelthen fordi Pirro og co. var sikre på, at Magnussens kørsel momentvis var udenfor reglementet.

Man kan altid diskutere straffens hårdhed. FIAs dommere har i de seneste måneder arbejdet hen mod en ny praksis, hvor man ikke vil slå så hårdt ned som tidligere. Der har længe været en følelse af, at selv beskedne 'episoder' blev straffet for hårdt, så kørerne derfor efterhånden var blevet nervøse for at gå i nærkamp. På den baggrund kan man argumentere for, at Magnussens straf er hård - at han godt kunne være sluppet med en reprimande. Men hårdheden hænger sammen med, at Alonso blev presset udenfor banen på en high-speed-strækning med tæt på 300 km/ t. Den slags er altså farligere end lidt skubberi i et hårnålesving med 70 km/ t.

Straffen skal derfor opfattes som en løftet pegefinger til den nye knægt i klassen. En knægt, der kørte et vildt imponerende løb i Belgien, men som i kampens hede gik en gang ud over grænsen for det tilladte. Straffen i Belgien kom efter et tysk grandprix, hvor Magnussen og Massa ramlede sammen i starten og et ungarnsk grandprix, hvor danskeren under kvalifikationen havde sit første alvorlige Formel 1-crash.

Men tre på stribe-betyder ikke, at Kevin Magnussen er en 'kaos-pilot'. Sammenstødet i Tyskland var et hændeligt uheld, som Massa bar størstedelen af ansvaret for. Kvalifikations-crashet på den regnvåde bane i Ungarn var en del af den læreproces, enhver Formel 1-debutant skal igennem. Og Alonso-affæren i Belgien var bare en løftet pegefinger til en lidt for respektløs rookie.

Massa kritiserede Magnussen voldsomt efter sammenstødet i Tyskland, men det handlede vist mest om at få fokus væk fra sin egen manøvre. Og søndag i Belgien var Fernando Alonso også lidt ude med riven efter danskeren. Men ligesom Magnussens robuste kørsel i Belgien var et spørgsmål om at sætte sig i respekt overfor de etablerede stjerner, handler Massas og Alonsos udfald om at sætte en opkomling på plads.

Det skal Magnussen bare tage som en anerkendelse. De etablerede stjerner ville ikke gå så hårdt til danskeren, hvis de ikke frygtede ham.