KOMMENTAR

Kevin Magnussens vinter-test er slut. Næste gang, danskeren kommer i Renault-raceren, er fredag 18. april, når den officielle træning til sæsonpremieren begynder i Melbournes Albert Park.

Teamkammerat Jolyon Palmer har endnu to testdage i Renaulten, men jeg synes godt, at man allerede nu kan drage en række konklusioner.

Lad være med at lægge vægt på omgangstiderne. De fleste er sikkert reelle nok, men der er også nogle, der er ’fabrikerede’ til lejligheden. Der er altid økonomisk pressede team, der forsøger at udnytte vinter-testerne til at finde nye sponsorer. Det er forholdsvist nemt at se konkurrencedygtig ud ved vinter-testerne, og det kan give både halve og hele sekunder, hvis man kører med omtrent tomme tanke og/eller på ekstra bløde dæk.

Her i Barcelona har de 11 team haft alle fem typer tørvejrsdæk til rådighed – fra de hurtigste ’ultra-soft’, der kun holder et par omgange, til de betydeligt langsommere men også langtidsholdbare ’hard’. Når Formel 1-feltet kommer tilbage til Circuit de Catalunya ved det spanske grandprix i maj, vil ’ultra-soft’ slet ikke blive tilbudt, for banen uden for Barcelona er på grund af sine lange, hurtige kurver kendt som en dæk-dræber.

Erfaring med de blødeste dæk på Circuit de Catalunya er altså irrelevant – i hvert fald i forhold til det kommende løb på banen. Men de opnåede test-tider kan være yderst relevante, hvis et team vil gøre sig lidt lækker over for en potentiel sponsor eller investor.

Jeg vil ikke pege fingre, men for eksempel de tider, som Force India satte i sidste uge, ser lidt luskede ud. Den mexicanske debutant, Alonso Celis, satte imponerende tider – på bløde dæk. Og Nico Hülkenberg satte – også på bløde dæk – ugens næstbedste tid. Et par dage efter var der rokeringer i ejerkredsen bag det økonomisk pressede team, og der blev indgået en ny, betydeligt bedre sponsoraftale. En tilfældighed? Måske…

Resultaterne fra den første testuge antydede, at Mercedes ville komme under pres i år. Det vil de måske, men tyskerne er så selvsikre, at de ikke behøver at ’fabrikere’ omgangstider. De brugte slet ikke de blødeste dæk i første testuge og koncentrerede sig i stedet om at fine-tune den nye 2016-model. Først når Lewis Hamilton og Nico Rosberg får samme dæk og benzinmængde som konkurrenterne, ser vi tyskernes sande styrke. Jeg tror, det bliver et alvorligt wakeupcall til Ferrari og co.

Jeg vil ikke blive overrasket, hvis Jolyon Palmer slutter testen som hurtigste Renault-kører. R.E.-16 modellen er stadig så ny, at den bliver hurtigere dag for dag. Samtidig har test- og udviklingsprogrammet været så effektivt, at teamet i de sidste timer af vinter-testen måske finder tid til at afprøve bilen på de blødeste dæk (der først skal bruge i en grandprix-weekend i Monaco i slutningen af maj). En ’udviklet’ Renault med de blødeste dæk (og omtrent tomme tanke?) vil være optimale forhold for Palmer til at angribe Magnussens tid.

Men selvom Palmer skulle køre hurtigere end Magnussen, siger det ikke noget om styrkeforholdet mellem de to Renault-kørere. Dét bliver først for alvor afsløret i Melbourne, hvor Magnussen og Palmer for første gang kører på samme tid og under samme forhold.

Skønt at test-sæsonen snart er slut. I Melbourne begynder den virkelige Formel 1-verden.