KOMMENTAR

Kevin Magnussen gentog fredag over for engelske Autosport dét, han sagde til BT tidligere på sommeren; at han vil køre løb i 2016 - at han ikke igen vil lade sig nøje med en sæson som McLaren-Hondas Formel 1-reservekører.

Det er helt rigtigt set af unge Magnussen. Hvis han tilbringer endnu en sæson på McLarens reservebænk, er karrieren gået definitivt i stå.

Det er altså nemt at indse, at Kevin Magnussen skal køre løb i 2016. Det svære er at se, hvor det skal foregå. Det åbenlyse valg er naturligvis Formel 1, men hvis det skulle glippe, hvilke muligheder er der så?

Kevin Magnussen nævner selv den amerikanske IndyCar-serie. Her er der tale om et mesterskab i alvorlig krise, der i USA fuldstændigt overskygges af NASCAR-serien. Og en kører, der sluttede sit første Formel 1-løb på andenpladsen, er åbenlyst ikke sat i verden for at køre om kap med internationale IndyCar-no-hopers som Takuma Sato, Justin Wilson og Juan-Pablo Montoya (der alle for længst er røget ud af Formel 1) eller Carlos Munoz, Marco Andretti, Scott Dixon og Graham Rahal (der af gode grunde aldrig fik chancen i Formel 1).

Kevin Magnussens management forhandlede allerede op til denne sæson med IndyCar-teamet Andretti Motorsport. Forhandlingerne strandede angiveligt på, at danskerne ikke i tide kunne finde den nødvendige sponsoropbakning. Siden er Andretti kommet i økonomiske problemer - og at en kører med Kevin Magnussens talent, alder og baggrund overhovedet skal have penge med for at køre IndyCar understreger, hvor kriseramt serien er. Og selvom beløbene er betydeligt mindre, er jeg bange for, at det bliver endnu sværere at finde sponsorer til IndyCar end til Formel 1.

For hvor stor er interessen for en amerikansk sekunda-serie hos danske firmaer? Hvor løbene (hvis de overhovedet vises i dansk TV) køres natten til mandag? Hvor eventuelle VIP-gæster skal fragtes over Atlanten? Hvor bilerne ligner noget, der er blevet til overs i Disneyland?

Endelig er der det sikkerhedsmæssige aspekt. For Kevin Magnussens generation af racerkørere var Jules Bianchis død for nylig et wakeup-call, der understregede at Formel 1 altid vil være farligt. Men risikoen er langt større i IndyCar, der specielt på oval-banerne virker næsten latterligt farligt i denne sæson. De amerikanske baner er slet ikke på niveau med Formel 1-banerne, når det gælder sikkerhed - og i løbet af foråret udviste IndyCars 2015-modeller en så markant tendens til at 'lette' og flyve baglæns gennem luften, at kun mirakler sørgede for, at ingen kørere kom til skade.

Der er altså mange gode grunde til, at jeg ikke anser Indy-Car for et fornuftigt bud på en 2016-hjemmebane for Kevin Magnussen. Og alle andre serier - sportsvogne/Le Mans, japanske GT-eller formel-mesterskaber og lignende - er endnu mere gift for karrieren.

Kevin Magnussen skal køre Formel 1-løb i 2016. Så simpelt er det.