KOMMENTAR

Den første testdag er overstået i Barcelona. Det er alt for tidligt at drage faste konklusioner om styrkeforholdet i Formel 1-feltet 2016, men der er flere ting, der falder i øjnene.

Tillad mig at begynde nederst på tidstagningslisten. Her finder vi Jolyon Palmer i den nye Renault, og med sølle 37 omgange og en tid, der var næsten 4,5 sekunder langsommere end Sebastian Vettel på førstepladsen, ser det umiddelbart skidt ud. Men ro på: Det er ikke så slemt, som tidstagningslisten antyder.

For det første: 2016-versionen af Renault-motoren satte dagens tredjebedste tid i Daniel Ricciardos Red Bull; kun lidt over et sekund langsommere end Vettel. Det tyder på, at der er gjort markante fremskridt med motoren, og Palmers dårlige tid og få omgange skyldtes først og fremmest at Renault-raceren led af en række ’børnesygdomme’ - primært software-problemer.

Kevin Magnussen, der fulgte Palmers test både fra pitten og ude fra banen, fortalte mig i aftes, at ingeniørerne var rigtigt positive omkring motoren.

Problemerne med bilen var ikke uventede, for den blev samlet i sidste øjeblik. Samtidig er den på grund af tidspresset - og det sene skift fra Mercedes til Renault-motoren - i høj grad baseret på sidste års model. Når alle andre team har tænkt i nye, tekniske baner med deres 2016-biler, er Renault-raceren allerede på den konto bagefter. Men fortvivl ikke: Der er nu så store ressourcer bag teamet, at bilen vil vinde masser af tiendedele i det kommende udviklingsprogram.

Hvis jeg på baggrund af den allerførste testdag skal gætte på Renaults position i feltet ved sæson-premieren i Melbourne, bliver det i den bageste tredjedel - sammen med Sauber, Haas og Manor. Men med langt mere udviklingspotentiale end de direkte rivaler, og derfor med udsigt til at avancere markant i løbet af sæsonen.

Andre tendenser fra den første testdag: Ferrari ligner mere og mere en reel udfordrer til Mercedes. Vettels tid i den helt nye Ferrari var kun et par tiendedele fra pole position ved Spaniens Grand Prix sidste år, og med et par dages yderligere udvikling vil det gå endnu stærkere.

Mercedes har stadig den bedste motor. Verdensmester Lewis Hamilton var et halvt sekund langsommere end Vettel, men virkede, som om han kunne køre hurtigere. For Mercedes handlede det om at få nogle kilometer på den nye 2016-model, og det mest interessante fra Mercedes-pitten, var de to køreres opførsel. Lewis Hamilton og Nico Rosberg fortsatte som de sluttede 2015: Englænderen sur og frustreret - tyskeren åben og venlig. Det tager jeg som et tegn på, at Rosberg indleder 2016 med et mentalt overtag, men det afsløres først i Melbourne om en måned.

Den nye Force India ser lovende ud, og testkører Alfonso Celis satte femtebedste tid.

Og så var der McLaren-Honda, der for en gangs skyld overraskede positivt: Jenson Button gennemførte 84 omgange og satte en fornuftig tid, der allerede på den nye 2016-models allerførste dag var omkring et sekund hurtigere end McLarens bedste kval.-tid fra sidste års spanske Grand Prix.