KOMMENTAR:

Fernando Alonso er her i Kina citeret for, at McLaren-Honda bliver hans sidste Formel 1-team – at den 33-årige spanier på et tidspunkt vil slutte sin karriere hos det engelsk-japanske team.

Det lyder som en langsigtet troskabsed til McLaren-Honda – og dét kan opfattes som dårligt nyt for Kevin Magnussen, for jo længere Alonso bliver hos McLaren, jo sværere bliver det for danskeren at få en plads i det team, han allerhelst vil køre for.

Men ro på: Alonsos udmelding ændrer ikke noget ved Magnussens Formel 1-fremtid.

Jeg siger ikke, Alonso lyver, når han antyder, at han vil køre for McLaren-Honda resten af sin karriere. Jeg siger bare, at tingene ændrer sig hurtigt i Formel 1.

Prøv for eksempel at skrue tiden 12 måneder tilbage. Dengang var Kevin Magnussen – med en andenplads i sit debutløb i Australiens Grand Prix – det hotteste navn i sporten. Hvem ville dengang have gættet på at han ville være uden fast Formel 1-arbejde i 2015?

Eller hvad med Alonso selv for 12 måneder siden? Dengang snakkede han om at gøre det arbejde færdig, som han var begyndt på hos Ferrari fem år tidligere. Han slog dengang fast, at han havde kontrakt med italienerne frem til 2016 – og at han sandsynligvis ville slutte sin karriere hos … italienerne.

Det er bare to eksempler, der viser, hvor svært det er at spå om fremtiden – specielt i Formel 1. Og måske handler det allermest om, at Alonso har indset, at han ikke har nogen alternativer til McLaren-Honda.

Den måde, han forlod Maranello på, tyder ikke på, at han skal tilbage til Ferrari, og de to andre tophold, Mercedes og Red Bull, var ikke specielt varme på spanieren, da han var ledig på kører-markedet op til denne sæson. Alonso er måske den bedste kører i feltet, men han har også skabt sig et ry som potentiel ballademager, som ikke alle team er interesserede i.

Derfor er Fernando Alonsos udmelding helt naturlig: Han bliver hos McLaren-Honda, til han ikke skal køre Formel 1 mere. Hvornår, dét bliver, afhænger af, hvor hurtigt teamet kan få vendt den negative udvikling, der har præget det de seneste år.

Hvis Alonso fornemmer lys for enden af McLaren-Honda- tunnelen, kan han blive i teamet i en årrække. Hvis McLaren- Honda viser sig som endnu et forkert karriere-valg – og dem har Alonso haft nogle stykker af – kan han hurtigere end ventet begynde en fremtid uden for Formel 1. Måske med det professionelle cykelhold, han længe har arbejdet med at stable på hjulene?

I alle tilfælde er Jenson Button tættere på sidste salgsdato end Fernando Alonso – det er englænderens sæde, der er mest oplagt til Magnussen.

Men som Kevin Magnussen selv siger: Tålmodighed er lige nu hans stærkeste kort i kampen om de fremtidige McLaren-sæder.

Alonso vil slutte sin

karriere hos McLaren

Han har reelt heller

ingen alternativer

Magnussen skal

bare være tålmodig