Kommentar af BTs Formel 1-korrespondent Peter Nygaard

Alt kan som bekendt ske i formel 1. Men jeg er 99 procent sikker, for alle mine kilder siger det samme: Kevin Magnussen afløser Pastor Maldonado, og kører formel 1-sæsonen 2016 for det nye Renault-team.

Det er ikke bekræftet endnu – og bliver det sandsynligvis først i næste uge ved teamets officielle pressemøde i Paris. Alligevel er det ikke for tidligt at se på Magnussens muligheder i den kommende sæson, der starter med den første vintertest i Barcelona 22. februar.

For det første: Det er en fantastisk mulighed Kevin får. Med sin naturlige hurtighed og en sæsons erfaring fra McLaren, kan han omgående etablere sig som førstekører i forhold til sin nye teamkammerat, debutanten Jolyon Palmer.

Renault er i gang med at genopbygge det konkurstruede Lotus-team, de købte kort før jul. Magnussen bliver en central figur i genopbygningsfasen, og kan køre sig selv i position til en stor formel 1-fremtid. Han skal sørge for at få samlet teamet omkring sig – som Michael Schumacher gjorde hos Ferrari og som Sebastian Vettel gjorde hos Red Bull. Hvis Magnussen spiller sine kort rigtig, og som forventet sætter Palmer på plads, er Renault-sædet en langt bedre affyringsrampe mod grandprix-sejre og VM-titler end det nedafgående McLaren-team.

Men det er alt sammen på den lidt længere bane. 2016 ligner på forhånd en svær sæson for Renault, hvor det allermest handler om at lægge grundstenene til et stort comeback i 2017.

Teamets 2016-model er oprindeligt designet til de Mercedes-motorer, teamet under Lotus-navnet kørte med i 2015. Samtidig er hele design- og konstruktions-fasen kommet sent i gang. Seriøse, velhavende formel 1-teams startede på deres 2016-modeller i foråret 2015, men da var Lotus for fattigt og for forsinkede til andet end at koncentrere sig om deres daværende bil.

Jeg er ikke i tvivl om at Renault har en ’ny’ model klar til sæsonpremieren i Australien 20. marts – den er bare ikke så gennemtænkt og ’færdig’, som de biler de store teams stiller op med. Der hænger også et spørgsmålstegn over Renault-motoren. Mercedes har den suverænt bedste motor i formel 1, men i 2014 var Renault den eneste anden motor, der kunne vinde løb. Sidste år vendte billedet, og Ferraris motor overhalede Renaults.

Franskmændene er i gang med et omfattende udviklingsprogram, men i hvert fald i første halvdel af 2016 vil Renault kun være den tredjebedste motor i feltet. Men bedre end McLaren´s Honda (som Fernando Alonso i øvrigt kalder en GP2-motor…)

Derfor skal vi ikke forvente podie-placeringer til Kevin Magnussen i 2016. Men på den lidt længere bane giver Renault-aftalen enorme muligheder, og det allervigtigste lige nu, er at han er tilbage.

Formel 1 i almindelighed og Danmark i særdeleshed var uhyggeligt tæt på at miste et af tidens allerstørste racertalenter. Fra nu af går det fremad – med 300 km/t!