Vi nærmer os 1. februar, og Kevin Magnussens 2015-sæson er stadig ikke på plads. Torsdag præsenterer McLaren sin 2015-model, og på søndag indleder den og resten af Formel 1-feltet årets første vintertest i Jerez. McLaren-ledelsen fortæller mig, at Magnussen efter planen ikke vil være til stede i Jerez, hvor Fernando Alonso indleder programmet søndag. Spanieren og Jenson Button får hver to testdage i Jerez, og samme program ventes gentaget ved den næste test i Barcelona i februar.

Imens leder Magnussen og hans manager, Dorte Riis, videre efter et fornuftigt 2015-program. Kortene holdes som altid tæt til kroppen, men tidligere på ugen udtalte Riis, at man arbejder med to potentielle løsninger. Og at ’en af de løbsserier vi kigger på, ikke har været nævnt i pressen.’

Dén slags sætter jo spekulationerne i over-drive. Specielt når Magnussen-lejren samtidig slår fast, at 2015-programmet først og fremmest skal forberede Kevin på at vende tilbage til Formel 1 i 2016. Så er standardvogns- og GT-mesterskaber som DTM i Tyskland og Super GT-serien i Japan udelukket. Det må handle om Formel-biler, og her er GP2 no-go, fordi Magnussen med en Formel 1-sæson i bagagen slet ikke må deltage. Det amerikanske IndyCar-mesterskab har været vold-diskuteret i pressen, så det er heller ikke den ’ukendte’ serie, Dorte Riis nævner. Måske Renault World-serien? Dén dominerede Magnussen som bekendt i 2013, så her har han ikke mere at bevise.

Formel E? Den nye serie for elektriske biler har måske det rigtige ’grønne’ image, men der er ingen i international racing, der tager den alvorligt. Og som forberedelse til et Formel 1-comeback? Kan grise flyve?

Tilbage er det japanske Formel Super Formula-mesterskab. Det handler om biler på GP2-niveau, og McLarens motorleverandør, Honda, er med. Men her er problemet, at de fire første af i alt syv afdelinger clasher med Formel 1. Og selvom serien også besøger Formel 1-banen i Suzuka, vil kendskab til Twin Ring Motegi, Okayama International og Autopolis næppe hjælpe Magnussen i Formel 1.

Dorte Riis udtaler også om 2015-scenarierne, at ’på nuværende tidspunkt er det meste af det bedste væk.’ Dét har hun i hvert fald ret i – men det burde ikke overraske: Når McLaren først midt i december meddeler, at Magnussen ikke skal køre Formel 1 (og Dorte Riis selv insisterede på ikke at have en Plan B), er det klart, det bliver op-ad-bakke at finde et fornuftigt 2015-program.

Alle sonderinger for 2015 sker i tæt samarbejde med McLaren. Her skal Magnussen og Riis måske passe lidt på. Jeg synes, situationen er lidt som, når man taler med sin bank-rådgiver: Man får et råd, men man må ikke glemme, at rådgiveren først og fremmest har bankens interesser i baghovedet. McLaren-ledelsen vil helt sikkert gerne hjælpe Magnussen – men udgangspunktet er, at det skal være den optimale løsning for McLaren.

Så det er en underlig situation, Kevin Magnussen befinder sig i. Jeg har i hvert aldrig hørt om en Formel 1-kører, der slutter sit første grandprix på andenpladsen. Og mindre end 12 måneder senere ikke har noget at køre i.