KOMMENTAR

De kommende dages Formel 1-test i Barcelona kan afgøre hele Kevin Magnussens fremtid. Han har været ude af McLaren-billedet i månedsvis, men nu er han pludselig tilbage. Fernando Alonsos uheld er blevet Kevin Magnussens held, for danskeren får i de kommende dage en uventet chance for at markere sig i et team, der nærmest synes at have glemt ham.

Jeg har overværet sæsonens to første vintertest, og jeg har ikke kunnet undgå at bemærke en underlig stemning hos McLaren, når jeg nævnte Magnussen. Han var ikke med i pitten ved den første test i Jerez, han var ikke med i sidste uges test i Barcelona, og i Jerez fik jeg at vide, at der endnu ikke var taget stilling til, om han overhovedet ville være på plads i Albert Park, når 2015-sæsonen begynder med Australiens Grand Prix 15. marts.

Det var bemærkelsesværdigt, at Magnussen ikke var til stede ved de to første test. Andre topteam havde naturligvis deres reservekørere med i både Jerez og Barcelona, for det er i begyndelsen af sæsonen, man for alvor lærer om den bil, man måske skal overtage med kort varsel senere på året. Det sker ikke nødvendigvis bag rattet – det handler lige så meget om de mange debriefings med ingeniørerne, hvor man studerer data fra den nye bil og diskuterer nye setup-løsninger, dæk-slitage, strategi og så videre. Det er her, man opbygger de personlige relationer med teknikere og mekanikere – noget der er specielt vigtigt hos McLaren med den nye motoraftale med Honda. At Magnussen ikke var med til disse seancer i Jerez og Barcelona i sidste uge, var et dårligt tegn.

Og de negative vibrationer blev endnu stærkere, da jeg i weekenden spurgte McLaren-teamchef Eric Boullier, om Magnussen så skulle køre i andre klasser for at holde sig skarp. »Det må du spørge hans manager om,« nærmest snerrede den ellers så venlige franskmand.

Der har gennem hele vinteren været lagt op til, at McLaren og Honda i fællesskab ville finde en ny ’hjemmebane’ til Magnussen, hvor han kunne tilbringe sit Formel 1-sabbatår. Men det var der altså ikke længere tale om – det var pludselig noget, Magnussens manager Dorte Riis selv måtte klare. På sin vis forståeligt nok, for McLaren-ledelsen har så mange andre problemer – en 2015-model der ikke virker, en manglende hovedsponsor og nu en førstekører på sygehuset – at Kevin Magnussens 2015-program står lavt på to do-listen.

Men skidt nyt for Magnussen – efter at have snakket med Boullier havde jeg ærligt talt fornemmelsen af, at Kevin og hans manager sejlede deres egen sø. Uden sejl, ror eller kompas.

Men alt det blev der lavet om på, da Fernando Alonso søndag klokken 12.53 ramte muren i sving 3 på Circuit de Catalunya. Nu er Kevin Magnussen igen på banen for McLaren, og testen kan blive en ny begyndelse for danskeren.

Han skal ikke køre efter omgangstider i Barcelona. Den nye McLaren-Honda er stadig så ny og skrøbelig, at han først og fremmest skal satse på at imponere teamets og Hondas ingeniører med teknisk feedback. Han skal komme med nye, friske ideer og vise sig mere ung og omstillingsvillig end Button og Alonso, der udgør 2015-feltets ældste line-up.