KOMMENTAR

Røgen er ved at lægge sig efter ’afsløringen’ af Kevin Magnussens besøg hos Renault F1. Jeg skriver ’afsløring’ i anførselstegn, for jeg tror, at historien var plantet i pressen. Man giver ikke verdens bedste, arbejdsløse Formel 1-kører en rundtur på fabrikken foran alle ansatte, hvis man vil holde besøget hemmeligt.

Selvfølgelig var der et reelt formål med Magnussens besøg – sandsynligvis en snak om reservekører-jobbet – men det handlede også om at sætte Pastor Maldonado under pres. Venezuelas nationale olieselskab PDVSA er angiveligt bagud med deres betaling for Maldonados plads, men med Magnussen som en meget åbenlys Plan B, så ved sponsorerne i Venezuela nu, at der snart skal penge på bordet – i god tid inden team-præsentationen den 3. februar.

Så Maldonado og hans millioner er stadig Renaults Plan A. Det understreges også af, at flere Renault-chefer angiveligt er taget til Venezuela for at forhandle med PDVSA.

Man arbejder på at løse problemerne med Maldonado, og jeg tror Magnussen i første omgang bruges som et kombineret skræmmebillede eller Plan B om man vil. Sådan foregår det i Formel 1, og Magnussen skulle måske spille med og udnytte Renault-interessen overfor Manor. Her er danskeren - med behørig økonomisk opbakning - stadig det oplagte valg, men Manor-ledelsen mener, at de med de sidste to ledige sæder i 2016-feltet sidder med alle esserne. Med Renault-linket kan Magnussen understrege, at han også har fornuftige kort i pokerspillet.

Der kan også være en mere skummel grund til, at den nye Renault-ledelse foretrækker Maldonado i 2016. Jeg er ikke i tvivl om at Renault med deres Formel 1-satsning tager et stort spring op ad resultatlisterne - jeg er bare ikke sikker på, det bliver i år. Det team, de har overtaget fra Lotus, er ’udsultet’ - teknisk og menneskeligt. Økonomiske problemer betød, at arbejdet med 2016-modellen kom for sent gang.

Renaults Formel 1-motor er også kommet bagefter efter Mercedes og specielt Ferrari forbedrede deres motorer. Lotus´ økonomiske problemer betød samtidigt, at mange medarbejdere forlod teamet, og så sent som i går (torsdag) annoncerede man efter hele 26 nye medarbejdere.

Det tyder alt sammen på, at 2016 kan blive en skuffelse. Hvis det sker, skal der som regel rulle hoveder, og med et svagt line-up, som Maldonado og Jolyon Palmer, vil pilen pege på kørerne. Med en anderkendt kvalitets-kører som Kevin Magnussen, vil pilen i stedet kunne komme til at pege på ledelsen.

Og endelig kan torsdagens ransagning på Renault-fabrikken få betydning. Fransk politi ledte angiveligt efter beviser, der kan knytte Renault til VW-skandalen om forfalskede forurenings-angivelser. Intet er bevist, men Renault-aktierne faldt alligevel markant. Hvis Renault kommer ud i et økonomisk stormvejr, vil Maldonados millioner blive endnu vigtigere.

Jeg vil nødigt virke negativ, men hvis PDVSA kan og vil forsætte med at betale for Maldonado, tror jeg, han beholder sin plads. Det betyder ikke, at Magnussen er ude af billedet, for han kan med en reservekører-plads positionere sig i forhold til 2017. Og endelig er der stadig en åbenlys chance hos Manor.

De kommende uger bliver de mest spændende i Kevin Magnussens karriere indtil videre.