Kommentar
Formel 1s’silly season’, hvor sæderne til den kommende sæson fordeles, er gået i gang. Med Mercedes-sæderne reserveret til Lewis Hamilton og Nico Rosberg, koncentrerer interessen sig i første omgang om Ferrari, hvor Kimi Räikkönen kører mod sidste salgsdato.
Hans kontrakt udløber efter denne sæson, og den finske eksverdensmester har ikke gjort sig selv mange tjenester i de seneste uger. Fejl, afkørsler og beskyldninger mod teamet peger alt sammen i retning af, at Räikkönen ikke får sin kontrakt forlænget.
Ifølge paddock-rygterne er der først og fremmest to navne inde i billedet som Räikkönen-afløsere: Valtteri Bottas og Nico Hülkenberg. De opfylder begge en række af de krav, Ferrari stiller til en eventuelt ny kører: De er unge (henholdvis 25 og 27 år), de har Formel 1-erfaring (to og fire komplette sæsoner), og de er lynhurtige.
Men der er endnu et navn, der opfylder Ferraris kriterier: 22-årige Kevin Magnussen har en sæsons Formel 1-erfaring. Han er også lynhurtig (sluttede sit første grandprix på andenpladsen og var i sin debutsæson hurtigere end sin erfarne teamkammerat, Jenson Button).
Og så har Magnussen været McLaren-mand i mange år. Dét er en egenskab, man tidligere har sat pris på i Maranello – Ferrari har igennem årene headhuntet rigtig mange McLaren-medarbejdere for at få indblik i, hvordan man arbejder i Woking.
For mindre end et år siden vurderede de fleste i Formel 1-paddocken Magnussens fremtids-udsigter som bedre end både Bottas’ og Hülkenbergs. Alligevel er der i dag ingen der nævner Kevin Magnussen som kommende Ferrari-kører. Og det er ikke fordi, jeg på nuværende tidspunkt anser Magnussen som en realistisk Ferrari-kører. Men hele historien om, hvem der skal afløse Kimi Räikkönen, understreger, at danskeren er ’glemt’ allerede inden silly season 2015 er kommet op i gear.
Silly season er en forvirrende tid, hvor kører-managere sender mange mere eller mindre flyvefærdige prøveballoner op. Det handler mange gange kun om at holde en kørers navn ’varmt’ – i verdens dyreste sport er udbud og efterspørgsel afgørende. Hvis man forhandler mere eller mindre seriøst med Team X, bliver Team Y også interesseret. Og det team Z, der måske allerede har køreren ansat, men ikke bruger ham, tænker sig måske om en ekstra gang.
I det spil savner jeg Kevin Magnussens manager. Mens andre nuværende og potentielle Formel 1-kørere har deres manager med til næsten alle løb, har jeg i år kun set Dorte Riis i paddocken i Monaco. Hun har ofte selv forklaret sit fravær med, at der ikke forhandles i grandprix-weekenderne. Det er der nu mange andre, der gør, men selvom Riis har en anden taktik, er det vigtigt at være til stede. At skabe sig et netværk blandt teamchefer og sponsorer. At være klar til at gribe de muligheder, der hele tiden viser sig. Kort sagt (og den melodi har jeg sunget før): At opbygge en Plan B.
Langt ind i McLaren-teamet, er der folk, der undrer sig over, at Magnussens manager efter eget udsagn ikke har en Plan B for 2016.
Det er de kommende uger, der afgør Kevin Magnussens Formel 1-fremtid. Og så længe danskeren er den ’glemte’ mand alle andre steder end hos McLaren, skal vi nok ikke regne med, at Ferrari eller andre ringer til hans manager.
Men hun kunne jo ringe til dem?