KOMMENTAR

Vi har en løbeklub i Formel 1, som hedder ’RunThatTrack’. Det er det alternative VM i Formel 1-løb, og er for alle dem i paddocken, der trods den evige diæt af fly- og hotelmad forsøger at holde sig bare nogenlunde fit.

Det gælder om at løbe en omgang på alle baner i VM-kalenderen, og det foregår helt uformelt - man logger bare ind på runthattrack.info og angiver sin omgangstid. Som alle andre i Formel 1 har ’RunThatTrack’ også en sponsor. Den schweiziske bank UPS giver 100 US Dollars til velgørende formål for hver omgang, og vi rundede for nylig en million US Dollars (!).

Fredag aften, bare et par timer efter historien om at Fernando Alonso forlader Ferrari breakede, løb jeg min omgang på Suzuka. Jeg begyndte fra målstregen, og da jeg efter et par hundrede meter kom forbi pit-udkørslen, fik jeg selskab. Jenson Button startede fra pitten, og som gode løbe-kollegaer hilste vi hurtigt på hinanden. Jeg kunne ikke nære mig: ”Så skal du igen kæmpe med en dansker,” sagde jeg. Button smilede, sagde noget i retning af ”hrmmf” - og fandt et ekstra gear, der satte mig med mere end 50 meter inden det første sving.

Den anden dansker, Button skal slås med, klarer han ikke så nemt. Det er selvfølgelig Kevin Magnussen, og kampen handler om, hvem der skal forlade McLaren, hvis Alonso som forventet skriver kontrakt med teamet.

For hvis valget står mellem Button og Magnussen – hvem skal McLaren så vælge? Erfarne, 34-årige Jenson Button. Eller unge, 22-årige Kevin Magnussen? Det er ikke noget let valg, og McLaren-chef Ron Dennis lagde i Suzuka op til, at der kan gå uger og måske måneder inden man tager en beslutning.

For Button taler, at han er den mest erfarne kører i feltet - og erfaring bliver vigtig i 2015, hvor den nye Honda-motor skal udvikles. Samtidig har englænderen tidligere arbejdet med japanerne, som han kørte for fra 2003-08. Og som eks-verdensmester er han et større navn end Magnussen - en faktor, der ikke må underkendes, for det vil give Honda masser af prestige, hvis man kan gøre comeback i Formel 1 med to eks-verdensmestre som kørere.

Som reklamesøjle står Button også stærkt, for Honda er med i Formel 1 for at markedsføre deres gadebiler, og der sælges langt flere Hondaer i Storbritannien end i Danmark. Og endelig er Button (stadig) bedre i løbene end Magnussen. Det seneste bevis kom i Japan, hvor han med en genial dæk-strategi bragte sig langt forbi danskeren og i en periode lå på en sikker tredjeplads.

For Magnussen taler, at han allerede nu er hurtigere end Button i kvalifikationen. Fire gange i træk - det vil sige i hvert eneste løb efter sommerferien - har han slået Button i McLarens interne kvalifikationsduel. Han udvikler sig stadig, han lærer hele tiden nyt om dæk og strategi, og i et team, der taler om både tre-, fire- og fem-års planer, har han langt mere potentiale end Button.

McLaren-ledelsen har ikke travlt, for de har allerede en option på Magnussen, og Button ser ikke ud til at have nogle alternativer for 2015. Rygter om, at han kan udfordre Tom Kristensen i sportsvogns-VM for Porsche griner englænderen bare ad.

Kevin Magnussen og Jenson Button kan altså se frem til nogle nervepirrende uger, hvor deres præstationer i de kommende løb i Rusland, USA og Brasilien kan afgøre deres Formel 1-fremtid.

Da jeg kom i mål efter min omgang på Suzuka (for dem der vil vide det: Tiden var 29m59s) var Button allerede i gang med at klæde om. Nu er spørgsmålet om han også må tage sit gode tøj og forlade McLaren.