KOMMENTAR

Jeg forstår simpelthen ikke, hvad der sker i Renault-teamet i øjeblikket, men det bliver mere og mere tydeligt, at Kevin Magnussen ikke er teamets førstevalg til 2017.

Der forhandles til mange sider, og jo flere potentielle Renault-kørere, der kommer på 2017-banen, jo dårligere bliver Magnussens fremtidsudsigter.

Renault har en option på Kevin Magnussen for 2017. Danskeren har i år leveret alt det, Renault med rimelighed kunne forvente af ham i en forældet bil. Han har kørt fra teamkammerat Jolyon Palmer (GP2-mester 2014), han har scoret teamets eneste point og han er populær blandt ingeniører og mekanikere. Alligevel tøver Renault med at indløse optionen. Det kan kun tolkes på én måde: Kevin Magnussen er ikke førstevalget til førstekører-jobbet i 2017.

Hvis man virkelig anså Magnussen for at være den ‘fremtidige leder’, man ifølge teamledelsen søgte efter, havde man forlængst indløst optionen. Dermed havde man skabt ro på de indre linjer, og sikret danskeren optimale arbejdsbetingelser i resten af sæsonen.

K-Mags 2014-sæson hos McLaren viste, at han præsterer bedst, når der er styr på fremtiden. Selv om han er en langt mere moden kører end i 2014, får Renault næppe det bedste frem i Magnussen under de nuværende omstændigheder.

En beslutning om at fortsætte med Magnussen ville også skabe ro i forhold til danskerens trofaste sponsor, Bestseller-mærket Jack&Jones. Her er man i den seneste tid begyndt at bruge Kevin Magnussen som blikfang i mange butikker, men K-Mag-kampagnen kunne blive langt mere fremtidssikker, hvis der var garanti for, at han sad i en Renault igen i 2017. Nu har Magnussens fanklub i samarbejde med Jack&Jones i stedet lanceret en K-Mag-kollektion, der ikke nævner Renault – der ellers er officiel 2016-sponsor for teamet.

Renault-ledelsens tøven har naturligvis ikke undgået Kevin Magnussens opmærksomhed. Og han er selvfølgelig begyndt at se sig om efter alternative jobmuligheder i F1-feltet 2017. Det opfatter jeg kun som et sundt tegn på at ’Plan B’ ikke længere er et ligeså ukendt koncept som i McLaren-sæsonen 2014.

At han snakker med andre teams er også med til at flytte lidt af presset over på Renault-ledelsen, hvis 2017-option på danskeren snart udløber. Og teamchef Frederic Vasseur har været i racing længe nok til at vide, at det ikke handler om illoyalitet fra Magnussens side. Selvfølgelig skal han kigge sig om til alle sider, og Renault-ledelsen ved, at loyalitet fungerer begge veje. Den måde, de behandler ham på i øjeblikket, lægger ikke just op til ubegrænset loyalitet.

Usikkerheden om Magnussens fremtid kommer samtidigt med, at en afstemning på den engelske TV-station Sky Sports hjemmeside har kåret danskeren som den mest populære kører i Formel 1 2016. Det er imponerende, at Magnussen topper superstars som Hamilton, Alonso, Vettel og Verstappen, men afstemningen siger nok mere om danskerens loyale fans, end den siger noget om det reelle billede af F1-stjernernes internationale popularitet.

Alligevel er det tankevækkende, at en mand med så mange loyale fans har svært ved at tiltrække andre sponsorer end Bestseller. Hvis danske firmaer bare bakkede lige så flot op om Kevin Magnussens, som hans fans, ville han stå langt stærkere. Ikke kun i forhold til Renault, men også i forhold til andre Formel 1-teams og den Plan B, som jeg inderligt håber ligger klar i skuffen. For jeg forstår som sagt ikke, hvad der sker hos Renault…