KOMMENTAR

Kevin Magnussens rådgiver, Jesper Carlsen, aflagde i sidste uge et kort besøg hos Force India i holdets hovedkvarter i Silverstone. Det handlede mest om, at begge parter ville ’vise interesse’. Med Nico Hülkenbergs afgang til Renault mangler Force India en kører til 2017, og Magnussen risikerer at mangle et sæde.

Der kom ikke noget konkret ud af mødet, og ifølge mine kilder havde Magnussens nuværende Renault-makker, Jolyon Palmer, været hos Force India et par timer før Carlsen – kører-karussellen op til Formel 1-sæsonen 2017 er stadig i fuld gang.

Der er mange, der undrer sig over, at Hülkenberg nu forlader et hold, der efter alt at dømme slutter på fjerdepladsen i hold-VM, for at satse på Renault, der ser ud til at være kørt fast på niendepladsen. Der er også mange, der ikke forstår Magnussens udmeldinger om, at han allerhelst vil fortsætte hos Renault, når nu Force India (og Haas) viser interesse for at hyre ham.

Men Hulken og Magnussen har naturligvis ret. På den lidt længere bane er Renault den absolut bedste mulighed – også selvom det franske hold sandsynligvis også i 2017 slutter bag Force India i hold-VM.

Force India kommer nemlig aldrig højere op i feltet, end holdet er nu. De tre hold – Mercedes, Red Bull og Ferrari – der er foran Force India i hold-VM 2016, er på grund af deres størrelse og resurser i en helt anden klasse. Og når McLaren-Honda – sandsynligvis allerede i 2017 – får mere styr på bil og motor, vil holdet også gå forbi Force India.

Det samme vil Renault i løbet af et par år. Genopbygningen af det konkursbo, man op til denne sæson overtog fra Renault, vil tage længere tid, end man regnede med. Men den er godt i gang. Det bygges ved hovedkvarteret i Enstone, og omtrent hver eneste uge bliver der ansat nye folk.

De bedste folk i Formel 1 har lange opsigelsesvarsler, og jeg hører, at flere af de ingeniører, Renault-ledelsen har skrevet kontrakt med i løbet af sommeren, først kan begynde i Enstone i 2018.

Til den tid vil organisationen også være på plads. Frederic Vasseur og Cyril Abiteboul vil vide, hvem der bestemmer (hvis de begge er i teamet til den tid …).

Og mens Force Indias økonomi på grund af ejernes finansielle problemer kommer mere og mere under pres, vil Renault-koncernen i de kommende år have Formel 1-budgetter i klasse med Mercedes, Ferrari, Red Bull og McLaren/Honda.

Med andre ord: Force India topper i år med en fjerde- eller femteplads i hold-VM – Renault topper om tre-fire år, når holdet kæmper med om VM-titlen.

Derfor satser Nico Hülkenberg rigtigt, når han forlader Force India til fordel for Renault. Og derfor skal Kevin Magnussen fortsat gå all-in for at sikre sig en ny kontrakt med det franske team.

Også selvom holdet har behandlet ham himmelråbende dårligt i de seneste uger. Og netop fordi man så åbenlyst ser sig om efter alternativer, skal Magnussen have en plan B, C og D i baglommen, hvis Renault i sidste ende finder en anden teamkammerat til Hülkenberg.