KOMMENTAR

Her i Singapore er der ingen tegn på, at Renault er kommet tættere på en beslutning om deres 2017 line-up. Der er stadig et par uger til Kevin Magnussens option udløber, og Jolyon Palmer har sikkert en lignende aftale. Derfor har Renault-ledelsen ikke travlt, og selv om optionerne udløber, ændrer det formentlig ikke særligt meget, for ingen af de andre teams står på spring til at hapse Magnussen eller Palmer.

Det er en frustrerende situation for de nuværende Renault-kørere, og det er en situation, der har udsat teamledelsen for heftig kritik fra først og fremmest danske Formel 1-fans.

Men det er også en helt naturlig situation. Teamcheferne Frederic Vasseur og Cyril Abiteboul er jo ikke sat i verden for at styre Magnussens (eller Palmers) karriere – deres jobs er at varetage Renaults interesser. Så mens de har snor i Magnussen, kigger de sig selvfølgelig omkring, og ser hvordan kørermarkedet udvikler sig.

Man har længe snakket om at sikre sig en fremtidig verdensmester – en ung kører, der kan tage med på hele den optur, Renault forventer i Formel 1 de næste fem år. Man lægger ikke skjul på, at unge Esteban Ocon er et oplagt emne, og hans oplæring kan begynde allerede i 2017. Der kræver en aftale med franskmandens nuværende ’ejer’, Mercedes, men den slags kan ordnes med en bankoverførsel.

Efter Ocon for en måned siden fik chancen hos det lille Manor-team, har man nu mulighed for at se, hvad han kan i en F1-racer. Til dato har Ocon kørt sølle to F1-løb uden for alvor at overbevise, så det er klar, at Renault-ledelsen gerne vil se ham an i yderligere et par løb, inden man tager en beslutning om hans eventuelle 2017-sæde. Derfor er Ocon en af de brikker i de avancerede puslespil, der skal samles til Formel 1-feltet 2017, som lige nu spærrer for Kevin Magnussen.

I 2014 stod Kevin Magnussen i omtrent samme situation hos McLaren , som han nu oplever hos Renault. I løbet af eftersommeren 2014 blev det tydeligt, at Fernando Alonso var på vej til teamet, og så måtte enten danskeren eller Jenson Button vige pladsen. Magnussen lod sig påvirke af usikkerheden, og det kunne aflæses på hans omgangstider.

Det er ikke personalepleje fra den humane skuffe, men der kan være en anden grund til at Renault-ledelsen tøver, for måske vil man gerne se, hvordan Magnussen håndterer pres. Om han er lavet af det stof, man kan bygge et fremtidigt vinderteam op omkring.

I 2014 valgte Magnussens daværende management naivt at tro på McLaren-ledelsens halvlunkne udmeldinger om fremtiden, og det resulterede i, at han kort før jul stod uden fast F1-arbejde for 2015.

Et nyt og mere effektivt bagland og en ny og mere moden Magnussen skal sørge for, at det samme ikke sker i år. Jeg ved, at der er kontakter til andre teams, men jeg ved også, at Renault på den lidt længere bane vil være det bedste team for Magnussen.

I den sure ventetid indtil Renault-ledelsen træffer en beslutning skal Magnussen bare sørge for at levere optimalt, og køre fra teorierne om, at han ikke præsterer optimalt under pres.

Der er mange grunde til, at det er gået sådan, men hvis man kun ser på tallene, har Magnussen tabt kvalifikations-duellen med Palmer med 1-3 i de fire seneste løb. Det kan være en tredje grund til at Renault-ledelsen tøver – man vil se om Palmer kan fortsætte den positive udvikling, han har været inde i de seneste måneder. Om englænderen, der egentlig var opgivet, kan ændre magtbalancen mellem ham og Magnussen.

Der ikke plads til flere nederlag til Palmer, for så bliver englænderen pludselig en reel konkurrent til et af Renaults 2017-sæder. Blandet andet derfor er Singapores Grand Prix i denne weekend et uhyre vigtigt løb for Kevin Magnussen.