Hvor store er Kevin Magnussens chancer for at blive hos Renault? Det er ikke for  tidligt at stille spørgsmålet, for bag kulisserne er kampen om Formel 1-sæderne 2017  allerede i gang.

At Max Verstappen og Daniil Kvyat har byttet plads hos Red Bull og Toro Rosso har ikke så meget med russerens kamikaze-kørsel at gøre – det handler mere om, at Red Bull ville ’langtids-låse’ Verstappen, inden Mercedes eller Ferrari  kunne snuppe den hollandske teenager.

Hos Renault har man en langsigtet plan:

»Vi fokuserer allerede på 2018 og 19,« sagde  teamchef Frederic Vasseur i sidste uge til den officielle Formel 1-website.

»Vi skal  finde verdensmesteren 2019 – ikke ham fra 2010. Hvis man ser tilbage, er alle de  store succes-historier i Formel1 baseret på kørere: Fernando Alonso og Renault, Michael  Schumacher og Ferrari, Sebastian Vettel og Red Bull. Vi skal bygge teamet op  omkring kørerne.«

Læg mærke til, at Vasseur nævner Alonso før alle andre. Spanieren, der i 2005-06 vandt Renaults hidtil eneste VM-titler, er stadig uhyre populær i teamet, og jeg har længe hørt rygter om, at Renault vil have ham tilbage, men jeg tror ikke på idéen.

For det første har Alonso siden de glade Renault-dage for ti år siden med usvigelig sikkerhed valgt de forkerte teams på de forkerte tidspunkter. Derfor vil han i karrierens efterår næppe kaste sig ud i endnu et chancepræget skifte til et Renault-team, der stadig er  under genopbygning.

Og for det andet fylder Alonso 35 år om et par måneder - han er dermed definitivt ikke manden, Renault kan opbygge deres Formel 1-fremtid omkring.

Derfor er Vasseurs opgave at finde en ny Fernando Alonso. De øvrige etablerede stjerner er enten bundet af langtidskontrakter med deres nuværende teams (Vettel, Hamilton) eller også vil de være for gamle (Raikkonen, Button, Massa) til at vinde det 2019-verdensmesterskab, Vasseur drømmer om.

De bedste af de unge kørere (Verstappen, Sainz, Wehrlein, Vandoorne) er alle bundet af langtidskontrakter, og den store mellemgruppe med navne som Hülkenberg, Perez, Grosjean og Bottas virker heller ikke som den oplagte løsning til  Renaults langtids-ambitioner.

Så er der Renaults unge, uprøvede reservekører Esteban Ocon. Ham kunne man måske bygge en fremtid op omkring, men han er officielt ’ejet’ af Mercedes. Til  daglig kører den 19-årige franskmand for tyskerne i standardvogns-serien DTM, og hans indviklede kontraktforhold understreges af, at han i næste uge tester Formel 1 i  Barcelona for Renault tirsdag – og dagen efter for Mercedes. Det er en uholdbar  situation for alle parter, for efterhånden som Renault forbedrer sig, bliver de en trussel for Mercedes, og så kan Ocon med sit dobbeltjob tage hemmeligheder med fra det  ene team til det andet. Groft sagt:

Hvis Ocon virkelig er så god som mange regner med, beholder Mercedes ham. Hvis han ikke lever op til tyskernes forventninger, er han næppe manden, Renault kan satse deres Formel 1-fremtid på.

Jeg tror Frederic Vasseur og Renault allerede HAR fundet deres nye Fernando Alonso. Han hedder Kevin Magnussen, er i dag 23 år og vil i 2019 være både erfaren og ung nok til at føre Renault helt til tops.

Så for at svare på mit indledende spørgsmål, så er Kevin Magnussens chancer for at blive hos Renault i 2017 rigtigt gode!