KOMMENTAR: Der er endnu ikke noget afgørende nyt om Kevin Magnussens fremtid, selv om weekenden bragte nye rygter.

Det er kommet frem, at det amerikanske Haas-team har givet Magnussen et ’konkret tilbud’. Teamchef Günther Steiner afviste over for mig, at der var tale om et konkret tilbud – men at man talte med mange kørere med henblik på 2017. Inklusiv Magnussen, naturligvis.

Men der er flere brikker, der skal falde på plads, inden Kevin Magnussen kører for Haas i Formel 1-VM 2017.

For det første skal man skille sig af med en af de nuværende kørere. Esteban Gutierrez, der har scoret præcis nul point for Haas i 2016, kan være på vej ud. Haas kører med Ferrari-motorer og læner sig rent teknisk meget op af ’den stejlende hingst’, og Gutierrez kom til det amerikanske team, fordi han i 2015 var testkører for italienerne. Ferrari vil fortsat gerne have en af ’deres’ kørere i Haas-teamet, og det kan sikre Gutierrez endnu en sæson. Omvendt er det næppe noget godt tegn for Gutierrez’ Haas-fremtid, at al teamets merchandise med hans navn på netop er kommet på udsalg ...

Hvis Haas insisterer på at droppe Gutierrez, har Ferrari endnu et tilbud til italienerne: Antonio Giovinazzi er tæt på at vinde GP2-mesterskabet i første forsøg (det har kun Lewis Hamilton, Nico Rosberg og Nico Hülkenberg præsteret tidligere). Han har allerede været i teamets simulator i Maranello, og for Ferrari vil en sæson hos Haas være en oplagt mulighed for at undersøge den unge italieners Formel 1-potentiale.

Men som stemningen var i Haas-teamet i weekenden, kan Romain Grosjean også være på vej væk. Haas er efter en forrygende sæsonstart rutsjet tilbage i feltet, og her i Mexico kvalificerede den erfarne franskmand sig kun til sidste startrække. »Uacceptabelt,« rasede Grosjean, der også er voldsomt træt af de bremseproblemer, der har plaget hans bil hele året.

Præcis så ’konkret’ er et potentielt Haas-tilbud: Det forudsætter, at teamet har en ledig plads – og det ser altså ud til at blive tilfældet.

Men Kevin Magnussen vil helst blive hos Renault.

»Helt sikkert - det er her, jeg tror på, jeg kan blive verdensmester,« fortalte han til mig fredag.

Dét har han ret i. Haas bliver aldrig verdensmester, men Renault har som fabriksteam potentiale til at udfordre Mercedes, Ferrari og Red Bull om få år.

Samtidig frygter jeg, at Haas står over for en nedtur. Teamet havde to år til at forberede sig til debuten i år og kom derfor godt fra start med en femte- og en sjetteplads til Grosjean i årets to første løb.

Men de etablerede team indhentede gradvist det forspring, Haas havde opbygget, og her i Mexico startede Grosjean så fra sidste række. Jeg har sagt det til Kevin, og han kunne godt forstå mine argumenter: Der er stor risiko for, at nedturen kun fortsætter i 2017. Den nye model er udviklet, mens man gennemførte 2016-sæsonen, og dét er en svær øvelse for et nyt Formel 1-team.

Hvis han er i tvivl, kan han spørge sin far: Stewart-Ford teamet havde en efter omstændighederne fornuftig debut med Jan Magnussen og Rubens Barrichello i 1997, men 1998 blev en nedtur (der for Magnussens seniors vedkommende sluttede med en fyreseddel).

Det er en underlig situation for alle implicerede: Kevin Magnussen vil helst blive hos Renault, hvor han åbenlyst ikke er hverken første- eller andetvalget. Haas vil gerne have danskeren – men det amerikanske team er Magnussens plan B. Det er Formel 1-udgaven af den gamle sandhed om ’kan du ikke få den, du elsker, må du elske den, du får.’

Hvis det for alvor kommer på banen, er Haas-tilbuddet angiveligt for både 2017 og 18. Nu er Formel 1-kontrakter sjældent det papir værd, de er skrevet på, for det er også ligesom et parforhold: Hvis den ene part ikke ønsker at fortsætte, er der ingen grund til at køre videre.

Men for Kevin Magnussen er det alligevel en god ide at se ud over 2017. Hvis Renault får taget sig sammen til at tilbyde danskeren en ny aftale, er jeg sikker på, den i første omgang kun bliver étårig. Mange af de kørere, Renault har bejlet til i dette efterår, bliver ledige i 2018, og så vil Renault ikke risikere at skulle betale sig ud af en flerårig aftale med Magnussen.

Hos Haas er fremtidsudsigterne på flere måder bedre. Grosjean kan som antydet være på vej væk, og så er Magnussen med sin erfaring og hurtighed den naturlige arvtager som førstekører.

Og med en rigtig god 2017-sæson for Haas kan Kevin Magnussen bringe sig på bane som Ferrari-kører. Ferrari er kendt for at kræve adgang til alle data fra de kørere, der bruger deres motorer. På den måde så man for eksempel nærmere på Nico Hülkenberg hos Sauber i 2013 (og konkluderede, at han ikke var en fremtidig superstar). Muligheden for at gøre sig lækker over for Ferrari var også en af grundene til, at Grosjean satsede på Haas, og Magnussen kan naturligvis bruge samme taktik.

Men lad mig understrege at der foreløbig ikke er noget på plads. Kevin Magnussen venter på Renault – og Haas venter på Magnussen (og på, at teamet får et ledigt sæde).

Det er stadig nervepirrende dage for Formel 1-Danmark, men som jeg har skrevet før: Jeg er overbevist om, at Kevin Magnussen kører Formel 1 i 2017.

Og den ’konkrete’ Haas-interesse kan forhåbentlig sætte Renault under pres. Det vil teamet kun fortjene efter den behandling, det har udsat Kevin Magnussen for de seneste måneder.