Efter starten i Saint-Lô drager feltet igen i dag mod kysten. Selvom der ikke er tale om bjerge, er de første 100 km langt fra flade.

Mikkel Condé har i mere end 10 år arbejdet som cykelsportsjournalist i Danmark og udlandet. Han har især specialiseret sig i at lave optaktsanalyser af løbene. Under Tour de France er han BT's faste analytiker, når han hver dag kigger frem mod den kommende etape.
Mikkel Condé har i mere end 10 år arbejdet som cykelsportsjournalist i Danmark og udlandet. Han har især specialiseret sig i at lave optaktsanalyser af løbene. Under Tour de France er han BT's faste analytiker, når han hver dag kigger frem mod den kommende etape.
Vis mere


Det går konstant op og ned i bakket terræn, indtil rytterne når frem til forplejningszonen i Bretteville-sur-Ay. Inden da skal tre korte kategori 4-stigninger, der hver giver ét bjergpoint, forceres før vinden igen kommer i fokus. Der meldes således endnu en gang om kraftig vind, som med garanti vil øge nervøsiteten i feltet. Langt størstedelen af de resterende 85 km finder således sted nær kysten. De sidste 50 km er ligeledes også kuperede med små bakker.

Ligesom vi så på 1. etape, vil alle klassementsrytterne forsøge at sidde langt fremme i feltet for at undgå de styrt, der altid forekommer på de indledende etaper. Modsat åbningsetapen, bliver det dog denne gang næppe de typiske sprinterhold, der vil sætte farten.

Med ni km til mål tager rytterne fat på Côte d’Octeville. Stigningen er ikke kategoriseret, men det går stadig opad med 4,6 procent i gennemsnit over 1,3 km. Efterfølgende venter en hurtig nedkørsel, og et par skarpe 90 graders sving, inden vejen igen går opad med godt tre km til mål. Denne gang over 1,9 km med en gennemsnitsstigningsprocent på 6,5 procent og passager helt op til 14 procent.

Fra toppen er er der kun 1,5 km til målstregen. Det første stykke er nedad inden det igen stiger de sidste 700 meter med 5,7 procent.Med ti, seks og fire bonussekunder til de tre første ryttere, må det forventes, at førertrøjen i dag skifter ejermand, da Mark Cavendish næppe formår at komme over den sidste stigning blandt de forreste.

Selvom dagens afslutning ligger godt til mange ryttere, må topfavoritten være Michael Matthews. Den unge australier har ikke fået mange løbsdage af sit hold, Orica-Bikeexchange, i denne sæson, men de gange han har stillet til at start, har han leveret varen. Blandt andet i Paris-Nice, hvor han vandt to etaper. Matthews er blandt de absolut bedste i verden i en spurt op ad bakke. Dagens finale passer ham perfekt, og han har da også allerede været ude at gennemkøre ruten.

Den største trussel til Matthews, kan meget nemt vise sig at være holdkammeraten Simon Gerrans. De to ryttere har tidligere haft interne problemer, senest ved VM sidste år, hvor Matthews ikke mente, at Gerrans hjalp ham i finalen og dermed kostede ham sejren. Begge ryttere har mange af de samme kvaliteter. Gerrans er ligeledes også hurtig på stregen, især når det går opad. Det er således uvist, hvem holdet vil køre for i dag. Logikken siger Matthews, men bliv ikke overrasket, hvis det er Gerrans, der får chancen.

På papiret er denne afslutning også skræddersyet til Peter Sagan. På sine bedste dage har han ingen problemer med at sidde med blandt de bedste på en kort stigning som denne, selv når det stiger med over 10 procent som tilfældet er i dag. I en opadgående spurt er få ryttere i feltet hurtigere end Tin-koffs verdensmester. Til at hjælpe sig i dag har Sagan sin gode ven Oscar Gatto, der tidligere i karrieren har iscenesat slovakken. Gatto selv er også god i sådan en spurt og ved således præcis, hvordan han skal aflevere Sagan. Det er dog vigtigt at huske på, at Tinkoff først og fremmest er her for Alberto Contador. Selv efter sit styrt på 1. etape er Contador stadig den ubestridte kaptajn på holdet. Det er således ham, der skal passes på, inden Sagan kan få lov at køre sin egen chance.

I sidste sæson viste Julian Alaphilippe sit enorme talent, da han kørte med om sejren i både Flèche Wallonne og Liège-Bastogne-Liège. Dagens afslutning bør passe ham perfekt. Det samme kan siges om holdkammeraten Dan Martin, der ligeledes har et godt punch på de stejle stykker og er hurtig på stregen i en spurt op ad bakke. Etixx-Quick-Step har to utrolig gode kort at spille ud. Taktisk set vil det være smart at lade enten Alaphilippe eller Martin forsøge at stikke af på det stejle stykke med to km til mål, og så have den anden klar, hvis det ender med en spurt.

Alejandro Valverde må også have sat kryds i løbsbogen, da han så denne etape. Selvom alt handler om Nairo Quintana på Movistar i år, fortalte holdmanager Eusebio Unzue mig ved holdpræsentationen, at Valverde har fået carte blanche til at køre sin egen chance – også selvom en sejr sandsynligvis vil give ham den gule førertrøje og dermed sætte Movistar på arbejde tidligt i løbet. Med en så hård sidste uge, virker det ikke som et ønskescenarie for et hold, der håber at tage den samlede sejr, men ifølge Unzue vil det ikke gøre noget.

»Vi håber, at vi får sådan et problem,« fortalte han således med et smil.

Et andet hold med fuldt fokus på det samlede klassement, men som også har en kandidat til denne etape er BMC. Således må Greg Van Avermaet bestemt ikke undervurderes i dag. Selvom holdet primært skal koncentrere sig om at holde Richie Porte og Tejay van Garderen fremme, bør Van Avermaet ikke have problemer med at placere sig langt nok fremme til at køre med om sejren, hvis det ender i en spurt.

Blandt de øvrige outsidere til sejren i dag finder vi ryttere som John Degenkolb (Giant-Alpecin), Jasper Stuyven (Trek-Segafredo), Bryan Coquard (Direct Energie), Edvald Boasson Hagen (Dimension Data), Tony Gallopin (Lotto Soudal), Arthur Vichot (FDJ) og hvorfor ikke danske Matti Breschel (Cannondale), der på sine bedste dage også kan køre med om sejren på denne slags etaper.