BT Mener

Danmark må snart være ukronede verdensmestre i it-koks. Bare spørg i Skat, Rigspolitiet, Tinglysningen eller på landets sygehuse. Listen er lang over offentlige etater, der har haft store nedbrud eller andre alvorlige problemer med teknikken.

Nu er det så alarmcentralen i Region Hovedstaden, der er ramt af en teknisk brøler. I dag kan BT afsløre, at i alt 93.000 lydfiler med opkald fra alarmcentralen til ambulancerne i perioden fra april 2016 til januar i år ikke er optaget på grund af fejl på alarmcentralens radiosystem. Blandt de mange tusinde lydfiler er samtalen mellem alarmcentralen og ambulancen efter, at et bornholmsk forældrepar havde ringet efter hjælp til deres tre-årige søn Htaw, som var ramt af hjertestop. Drengen døde på tragisk vis, og Styrelsen for Patientsikkerhed skal nu afgøre, om hans liv kunne være reddet, hvis der var handlet anderledes. Men det kan være svært at afgøre, når et centralt opkald ikke eksisterer længere.

Region Hovedstaden oplyser, at fejlen er opstået ved noget så forholdsvis banalt som at telefonpulten, der tager sig af at koordinere ambulancerne rundt i regionen, har været monteret forkert. Derfor er det nok ikke en sag, der kommer til at koste mange millioner at løse, og i regionen nedtones it-brøleren da også. I en udtalelse skriver Region Hovedstaden, at den ikke er forpligtet til at gemme opkaldene, og når den alligevel som udgangspunkt gemmer lydfiler, er det ’i forbindelse med kvalitetsarbejdet’.

Den forklaring kan forældrene til Htaw ikke bruge til ret meget, og det kan undre, at Region Hovedstaden efter drengens dødsfald konkluderede, at han fik den bedst mulige behandling. Hvordan kan de dog være så sikre, når opkaldet til ambulancen er slettet?

Lad os håbe man rundt om i myndighederne snart lærer, af de mange it-koks. Det er altså mennesker, der betaler prisen, når teknikken svigter. tnk

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook