KOMMENTAR, AF BENJAMIN MUNK LUND, BTs SPORTSCHEF

Ude i det kommercielle mediemarked, hvor man arbejder med superligafodbold, findes denne læresætning: Kan man komme til at vise Brøndby eller FCK, så tager man Brøndby eller FCK.

Især Brøndby.

Sådan har det været indtil nu. Her blev det offentliggjort, hvordan Viasat og Discovery har valgt deres kampe til de kommende spillerunder i Superligaen, og Brøndby står over for mandagskampe i både 28. og 31. spillerunde, hvor holdet møder henholdsvis FC Nordsjælland og Viborg FF på hjemmebane.

Det kan lyde ubetydeligt, men er det ikke.

Det er opsigtsvækkende, at man fravælger Brøndby, der notorisk er kendt som den bedste vare i tv-pakken med i hvert fald 100.000 stort set sikre seere. Mange gange en del flere. Det er den vare, seerne især dem mellem 15 og 50 år, der kaldes den kommercielle målgruppe, som tv-stationerne har at tilbyde annoncørerne.

Men Viasat har i 28. spillerunde valgt FCM-AGF og Discovery herefter OB-FCK. I 31. spillerunde har Viasat valgt AaB-Esbjerg, mens Discovery har taget Hobro-FCK.

Der er helt sikkert mange fine forklaringer på det: Glen Riddersholm vender tilbage til Herning. OB-FCK er en stor kamp, og det er ikke usandsynligt at FCK i en af de to spillerunder gør sig til en tidlig dansk mester, og at man således kan stå for en guldfejring. Det har betydet noget, da man valgte hos Discovery, fortæller Anders Bay, konstitueret sportsdirektør, hos Discovery.

Men som jeg hørte det formuleret i går, så har man ude på tv-stationerne massevis af andre gange sagtens kunnet få øje på de gode historier alle mulige andre steder end i Brøndbys kampe for så alligevel at træffe det kommercielle valg og vælge Brøndbys kampe. Og Brøndbys mange seere. Fordi det er den gps, man navigerer efter.

Så dette er selvfølgelig også et signal om, at det produkt, Brøndby tilbyder som tv-vare, repræsenterer en dalende kvalitet. Da jeg i går skrev og spurgte Viasats redaktionschef Kim Mikkelsen om bevæggrunden for fravalget, svarede han:

»Mantraet er, at vi tager de kampe, som ud fra en samlet vurdering giver mest mening for MTG (Modern Times Group, red.). Brøndby har historisk været den mest attraktive klub at vise på TV. De er stadig attraktive, men deres førerposition er ikke så udtalt og ensidig som i tidligere år. Det er vel kun naturligt i kølvandet på en række sæsoner, hvor klubben sportsligt ikke har præsteret så godt, som den gjorde tidligere.«

Det er klar tale tale om en klub, der taber i appel.

I sidste uge så vi, at Brøndby ikke ville flytte kampstart i en time fra 18 til 19, så Viasat-hovedkanalen 3+ både kunne vise Formel 1-grandprix’et i Bahrain for at gå over i FCM-Brøndby. Det handlede om hensynet til Brøndby-fans, der havde langt til kampen og hjem igen, sagde klubben. Det var formentlig en populær gestus på tribunerne, men dog også en overraskende mangel på fleksibilitet over for en kommerciel partner, der over tre år har lagt en milliard kroner til klubberne for rettighederne. Vi talte en time, og de undrede sig rundt omkring, ved jeg.

Seertallene var i øvrigt barske ved fodboldkampen, der kun trak 89.000 seere - færre, end der blev hængende for at se nedtakt på Formel 1 og en afgrund fra de 235.000, der så grandprixet.

Er Brøndby-degraderingen til tredjevalg så en straf? Kim Mikkelsen henviser til sit ovenstående svar.

De nye kamptider er fordelt efter de første forespørgsler, der endte i Formel 1-balladen, så enhver kan tænke sit.

Jesper Jørgensen, Brøndby-direktør, vendte ikke tilbage på mine opkald og beskeder mandag, om, hvordan man i Brøndby har modtaget nyhederne, som formentlig kommer til at koste klubben penge i tabte tilskuere. Et kvalificeret gæt er 3-4000 tilskuere per kamp. Men jeg ved, at der, da kampvalgene blev sendt ud til klubberne, landede et svar tilbage i Divisionsforeningen, hvor Brøndby bad om at spille lørdag i stedet for mandag af sportslige hensyn - med henvisning til, at der følger midtugerunder efter begge Brøndbys mandagskampe. Og med dem få dages hvile.

Det er lige præcis nul millimeter forskelligt fra det, der har været alle andre holds virkelighed i flere sæsoner. Der er de dage mellem kampene, som reglerne foreskriver. Brøndby er bare havnet i en virkelighed, hvor man i hvert fald lige nu ikke er noget særligt, som har sin faste plads en søndag klokken 18.00.