KOMMENTAR

Formel 1-folk er tit nogle brokkerøve, og en flyforsinkelse efter et løb udløser ofte revolutions-lignende tilstande i check-in køen. Men mandag i Nagoya blev nyheden om, at flight LH 822 til Frankfurt var udsat otte timer på grund af tyfonen Fanphone bare mødt med resignation. Jules Bianchis ulykke i Suzuka dagen før havde pludselig sat alting i perspektiv. Hvis man var i tvivl, kunne man bare se på de mange Ferrari-teammedlemmer i check-in køen.

Ferrari havde planlagt teamets fremtid omkring Bianchi. Sebastian Vettel kommer til teamet i 2015, og i 16 var det ventet, at Bianchi efter en årrække som Ferrari-juniorkører og tre års læretid hos Marussia-teamet (med Ferrari-motorer) ville overtage det andet sæde.

De planer blev ødelagt på 44. omgang i Suzuka, da Bianchi blev livsfarligt kvæstet i den alvorligste Formel 1-ulykke i mere end 20 år. Ulykken har udløst en masse spekulationer, men det handler allermest om sort uheld. Om at Bianchi var på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt.

Skulle løbet være stoppet på grund af regnvejret? Eller skulle det slet ikke være startet? Nej – så meget regnede det ikke. Det var svære forhold, men Formel 1-kørerne er verdens bedste chauffører, og regnen kom ikke pludseligt: Alle var på regnvejrsdæk, og løbet startede bag safety-car, så man kunne vænne sig til forholdene.

Blev der givet forkerte flag-signaler til kørerne? Nej. En video af sekunderne efter ulykken viser, at der bliver vinket med grønt flag (’fri bane’) på ulykkesstedet. Men i sekunderne op til ulykken blev der vist dobbelte gule flag (’alvorlig fare – sæt farten ned’). Først da den Sauber-racer, kranen var i gang med at fjerne, var på vej væk, blev der helt efter reglementet skiftet til det grønne flag. Signalet gælder for den zone der er EFTER flaget, og da kranen med Sauber-raceren var kørt baglæns, var grønt flag det korrekte. Der har utvivlsomt stadig været dobbelte gult flag ved den forrige post.

Kørte Bianchi for stærkt? Måske – men det er altid en konkret afvejning, hvor meget man skal reducere farten i gul flagzone. Kun en nærmere undersøgelse af data fra Bianchis bil kan afsløre, om han sænkede farten tilstrækkeligt.

Skulle kranen slet ikke havde været sat ind? Jo – hvis Sauber-raceren var blevet stående, havde den omgang efter omgang udgjort en omtrent lige så stor fare, som kranen gjorde kortvarigt.

Som sagt: Sort uheld at Bianchi røg af banen på præcis det tidspunkt, kranen var på vej væk. Derfor er der – desværre – ikke meget at lære af ulykken. Den understreger bare, at Formel 1 altid vil være farligt.

Nu er Formel 1-folket allerede på vej mod Sotji og det russiske grandprix. Spekulationerne om, hvem der skal afløse Bianchi i Marussia-teamet, er gået i gang.

Formel 1 lever endnu en gang op til teorien om at, ’The Show Must Go On.’